Het zou van de zotten zijn als er hier capaciteit voor vrijgemaakt zou worden. De problemen die hier heersen moet je bij de bron aanpakken. Een groot deel van de problemen die ontstaan, komen toch voort uit het zwartrijden en ik zou het apart vinden als er voor dit probleem politiecapaciteit wordt vrijgemaakt. Zwartrijden is in veel gevallen te voorkomen en dat zou al een hoop problemen wegnemen.Er moet meer politie komen zodat er een gegarandeerde ondersteuning is als die nodig is.Maar goed dat is een zaak voor de politiek.
Ook de begeleiding van voetbalsupporters zou anders aangepakt moeten worden. De NS moet in bepaalde gevallen gewoon weigeren om deze supporters te vervoeren. Als je van te voren al weet dat er problemen ontstaan dan moet je deze problemen niet opzoeken.
Er gaat zo verschrikkelijk veel tijd en geld inzitten. Een aanhouding moet ook afgehandeld worden en dat kost vaak weer een diender. Zeker met de gevallen van zwartrijden vraag ik me af of dit acceptabel is. Men doet er niet genoeg aan om het te voorkomen. Het personeel krijgt problemen, de politie komt en handelt een deel van de zaak af. Zonde van de tijd. Voorkom zwartrijden, voorkom agressie en je krijgt een hele andere discussie.
Zowel de politie als andere instanties zouden veel problemen kunnen voorkomen door meer te investeren in gesprekstechnieken. De Boa opleidingen in Amsterdam gaan over een tijdje al een hele andere inrichting krijgen. Eerst werd er twee weken vrijgemaakt voor de behandeling van de Wet Mulder. Dit is niet nodig want het juridische gedeelte kan je in twee dagdelen behandelen. De overige dagen gaan gebruikt worden voor de behandeling van gesprektechnieken en dit zal zeker een positief rendement hebben.
Op straat zie je dit ook al bij de politie. De diender die zijn technieken beheerst, komt veel makkelijker tot zijn doel. Dit zal bij andere organisaties ook zo zijn. Het meest simpele voorbeeld blijft Wielklem en Co. Als ik die twee Amsterdamse ehhh controleurs zie en hoor dan kan ik me heel goed voorstellen dat de burger uit zijn dak gaat. De controleurs uit Den Haag hebben een andere insteek en een andere uitstraling en er zijn zelden problemen en toch wordt hetzelfde doel bereikt.
Ik zie dus liever dat er politie wordt vrijgemaakt voor zaken die moeilijker beheersbaar zijn.