Valse openbaar vervoerskaart
Moderator: Moderatorteam
-
Joost TS
- Infopolitie Gast
Valse openbaar vervoerskaart
Wat is de boete van het delict Valsheid in geschrift met betrekking tot openbaar vervoer abonnementen. Ik las dat dit in principe 10 strafpunten zijn -> http://www.om.nl/?p=pg&s=414
En wat zijn de factoren die de uiteindelijke strafmaat bepalen ??
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Re: Valse openbaar vervoerskaart
Dit is een overtreding van art 71 WP2000Joost schreef:Wat is de boete van het delict Valsheid in geschrift met betrekking tot openbaar vervoer abonnementen. Ik las dat dit in principe 10 strafpunten zijn -> http://www.om.nl/?p=pg&s=414
Deze boete is hou je beet..................................... € 35 euro.
Let wel dit is een boete voor als je je vervoersbewijs kopieerd/wijzicht of bewerkt.
Doe je dit grootschalig dan geldt dit bedrag niet. Vorig jaar is er een groep aktief geweest die OVjaarkaarten vervalsde en die hebben een paar duizend van die OV kaarten op de markt gebracht en die zaak loopt nog onder de rechter. Maar die komen er niet vanaf met €35,-
Over punten: Die snap ik even niet
- rai
- Geslacht:
Re: Valse openbaar vervoerskaart
35 Euro als je een vervalst abonnement overhandigt ???MarcelB schreef:Dit is een overtreding van art 71 WP2000Joost schreef:Wat is de boete van het delict Valsheid in geschrift met betrekking tot openbaar vervoer abonnementen. Ik las dat dit in principe 10 strafpunten zijn -> http://www.om.nl/?p=pg&s=414
Deze boete is hou je beet..................................... € 35 euro.
Let wel dit is een boete voor als je je vervoersbewijs kopieerd/wijzicht of bewerkt.
Doe je dit grootschalig dan geldt dit bedrag niet. Vorig jaar is er een groep aktief geweest die OVjaarkaarten vervalsde en die hebben een paar duizend van die OV kaarten op de markt gebracht en die zaak loopt nog onder de rechter. Maar die komen er niet vanaf met €35,-
Over punten: Die snap ik even niet
Is goedkoper dan normaal zwart rijden volgens mij..... Of heb ik dat nu even verkeerd ???
Logica ontbreekt mij op dit moment even, maar daar ga ik verder niet op in om mensen op een andere gedachte te zetten.....
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
35 Euro als je een vervalst abonnement overhandigt ???
Is goedkoper dan normaal zwart rijden volgens mij..... Of heb ik dat nu even verkeerd ???
Logica ontbreekt mij op dit moment even, maar daar ga ik verder niet op in om mensen op een andere gedachte te zetten.....
Het is inderdaad de zelfde prijs als zwartrijden of grijsrijden
En je logica kan je kwijt aan de controleur OV dmv een pm hoor:)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Bij gebruik van een (ver)valst abonnement lijkt mij aanhouding terzake artikel 225 lid 2 Wetboek van Strafrecht voor de hand liggen (maximumstraf 4 jaar gevangenisstraf).
Maak je uitsluitend pv op voor 71 Wet Personenvervoer (n.m.m. niet de juist) dan kom je niet verder dan een boete van 35 euro.
Artikel 71 Wet personenvervoer is meer bestemd voor het gebruik van "bewerkte" strippenkaarten.
Maak je uitsluitend pv op voor 71 Wet Personenvervoer (n.m.m. niet de juist) dan kom je niet verder dan een boete van 35 euro.
Artikel 71 Wet personenvervoer is meer bestemd voor het gebruik van "bewerkte" strippenkaarten.
Stay safe out there.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Moet je daar wel bevoegd voor zijn, en dat zijn wij niet dus wordt het gewoon art 71.SWAT schreef:Bij gebruik van een (ver)valst abonnement lijkt mij aanhouding terzake artikel 225 lid 2 Wetboek van Strafrecht voor de hand liggen (maximumstraf 4 jaar gevangenisstraf).
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
MarcelB schreef:SWAT schreef:Bij gebruik van een (ver)valst abonnement lijkt mij aanhouding terzake artikel 225 lid 2 Wetboek van Strafrecht voor de hand liggen (maximumstraf 4 jaar gevangenisstraf).
Moet je daar wel bevoegd voor zijn, en dat zijn wij niet dus wordt het gewoon art 71.
Artikel 71
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen
- SWAT
- Geslacht:
Voor aanhouding op heterdaad terzake een misdrijf hoef als BOA niet bevoegd te zijn dat is immers iedere burger.MarcelB schreef:Moet je daar wel bevoegd voor zijn, en dat zijn wij niet dus wordt het gewoon art 71.SWAT schreef:Bij gebruik van een (ver)valst abonnement lijkt mij aanhouding terzake artikel 225 lid 2 Wetboek van Strafrecht voor de hand liggen (maximumstraf 4 jaar gevangenisstraf).
Je mag als BOA daarvan alleen geen (verder) onderzoek meer doen cq pv van mogen opmaken, dat zal je (na de aanhouding) aan de politie moeten overlaten.
Het zijn van BOA betekent NIET dat je dan MINDER bevoegdheden hebt dan de gewone burger. Als BOA mag je, in tegenstelling tot "gewone" burgers, zelfstandig opsporingsonderzoek verrichten naar met name genoemde feiten. Stuit je bij een dergelijk onderzoek op feiten waarvoor je geen opsporingsbevoegdheid hebt dan doe je dus zoals ik hiervoor heb aangegeven.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Dit is mij geheel bekend... Maar nu het volgende:SWAT schreef:Voor aanhouding op heterdaad terzake een misdrijf hoef als BOA niet bevoegd te zijn dat is immers iedere burger.MarcelB schreef:Moet je daar wel bevoegd voor zijn, en dat zijn wij niet dus wordt het gewoon art 71.SWAT schreef:Bij gebruik van een (ver)valst abonnement lijkt mij aanhouding terzake artikel 225 lid 2 Wetboek van Strafrecht voor de hand liggen (maximumstraf 4 jaar gevangenisstraf).
Je mag als BOA daarvan alleen geen (verder) onderzoek meer doen cq pv van mogen opmaken, dat zal je (na de aanhouding) aan de politie moeten overlaten.
Het zijn van BOA betekent NIET dat je dan MINDER bevoegdheden hebt dan de gewone burger. Als BOA mag je, in tegenstelling tot "gewone" burgers, zelfstandig opsporingsonderzoek verrichten naar met name genoemde feiten. Stuit je bij een dergelijk onderzoek op feiten waarvoor je geen opsporingsbevoegdheid hebt dan doe je dus zoals ik hiervoor heb aangegeven.
Ik houd die VD aan en hij gaat zich verzetten of hij wil er vandoor. Ik zet hem in de boeien, en bel de politie! En wat dan? Ik ben bevoegd mijn boeien te gebruiken, alleen voor dat deel van de wet waar ik bevoegd toe ben.
Marcel
- SWAT
- Geslacht:
Ik dacht eerst "Een BOA met boeien ????" maar waarschijnlijk werk je bij de RET en die zijn (voor zover ik weet de enige BOA's met handboeien".
Het gebruik van handboeien is alleen toegestaan voor het transport van een aangehouden verdachte. Handboeien mogen dus niet gebruikt worden om het verzet van een reeds aangehouden verdachte te breken.
Aangezien de aanhouding in het geschetste geval (ook door een niet tot opsporing bevoegde BOA) rechtmatig is, is verzet met geweld tegen die aanhouding dus strafbaar. Of dit vervolgens onder 180 Sr of 300 Sr gaat vallen is geheel afhankelijk van de situatie maar 180 Sr lijkt mij verdedigbaar en lijkt mij zeker geen argument om niet aan te houden.
Het gebruik van handboeien is alleen toegestaan voor het transport van een aangehouden verdachte. Handboeien mogen dus niet gebruikt worden om het verzet van een reeds aangehouden verdachte te breken.
Aangezien de aanhouding in het geschetste geval (ook door een niet tot opsporing bevoegde BOA) rechtmatig is, is verzet met geweld tegen die aanhouding dus strafbaar. Of dit vervolgens onder 180 Sr of 300 Sr gaat vallen is geheel afhankelijk van de situatie maar 180 Sr lijkt mij verdedigbaar en lijkt mij zeker geen argument om niet aan te houden.
Stay safe out there.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Aangehouden wordt er zeker...SWAT schreef:Ik dacht eerst "Een BOA met boeien ????" maar waarschijnlijk werk je bij de RET en die zijn (voor zover ik weet de enige BOA's met handboeien".
Daarom wordt zo'n overtreding dan ook als art 71 WP2000 behandeld om ellende te voorkomen.
Ps de GVB heeft ook controleurs met handboeien/wapenstok. Volgens de instructeurs van de politie(ibt) komt de pepperspray er nog dit jaar aan in Rdam. Dit heeft te maken met het examen nivo 2 wat wij moeten doen.
- SWAT
- Geslacht:
Tja, dat lijkt mij een oneigenlijk argument (en zelfs juridisch gezien laakbaar) voor de aanhouding als de reden feitelijk is gelegen in het gebruik van een vals geschrift.MarcelB schreef:
Aangehouden wordt er zeker...
Daarom wordt zo'n overtreding dan ook als art 71 WP2000 behandeld om ellende te voorkomen.
Ik zou dan in het pv van aanhouding beide feiten vermelden.
-
MarcelB TS
- Infopolitie Gast
Dat gebeurt wel, maar alleen maar in overleg met de hovj.SWAT schreef:
Tja, dat lijkt mij een oneigenlijk argument (en zelfs juridisch gezien laakbaar) voor de aanhouding als de reden feitelijk is gelegen in het gebruik van een vals geschrift.
Ik zou dan in het pv van aanhouding beide feiten vermelden.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast