doorgetrokken witte streep overschrijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Bert schreef:Hoe zit dat dan bij een aanrijding ? Stel er is een aanrijding waardoor ik, als ik door wil rijden, over een doorgetrokken witte streep moet. De politie staat erbij maar is druk met het opnemen van de aanrijding. Logisch, moet (helaas) ook gebeuren. Zou ik dan net zolang moeten wachten totdat één van de agenten mij een seintje geeft dat ik wel over de doorgetrokken streep mag ? Of totdat de wrakken afgesleept zijn ?
Ik begrijp je gedachtengang maar de collega moet wel een behoorlijke *** zijn om je dan op te schrijven ;) Mits je met gepaste snelheid en oplettendheid passeert.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even twijfelde om door te rijden. De discussie is hier al vaker geweest en moest er aan denken. Maar ik reed er inderdaad gewoon rustig langs, en ik had zelfs mijn gordel om !!!!
drie1347 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door drie1347 »

Ik kreeg pas ook een bekeuring voor het rijden over een doorgetrokken
streep. (Op de snelweg)
De verkeersagent heeft 'm echter drastisch verlaagd.
Van honderd?nogwat? naar € 45,-
Hij vondt het rijden over een doorgetrokken streep op de snelweg minder gevaarlijk als op een provinciale weg, terwijl het boetebedrag hetzelfde is.
Daarom was heeft 'ie me gematst. Erg aardig hoor! :toost:
foreverblue TS
Infopolitie Gast

drie1347 schreef:Ik kreeg pas ook een bekeuring voor het rijden over een doorgetrokken
streep. (Op de snelweg)
De verkeersagent heeft 'm echter drastisch verlaagd.
Van honderd?nogwat? naar € 45,-
Hij vondt het rijden over een doorgetrokken streep op de snelweg minder gevaarlijk als op een provinciale weg, terwijl het boetebedrag hetzelfde is.
Daarom was heeft 'ie me gematst. Erg aardig hoor! :toost:
Sterk verhaal. Zo ver ik weet heb je die bevoegdheid niet als politieambtenaar. Wel is het zo dat het boetebedrag voor brom/snorfietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met motor € 40,- is bij het overschrijden van een doorgetrokken streep.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een agent kan zelf niet de hoogte van een boete bepalen. Die wordt geautomatiseerd vastgesteld en kent geen ruimte voor 'gemarchandeer'.

De enige optie die wel bestaat is dat er een bon is uitgeschreven voor een ander feit en de kans bestaat dat ik daar verder niets van wil weten... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

foreverblue TS
Infopolitie Gast

Hmm het niet dragen van de gordel is exact 45,- euro. Wat voor feitcode heeft de agent opgeschreven drie1347 ?
drie1347 TS
Infopolitie Gast

Klopt! Ik gaf ook geen richting aan!
Wellicht heeft hij de doorgetrokken streep helemaal laten zitten, en alleen bekeurd voor het nalaten van richting aangeven.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Het bedrag voor geen richting aangeven is 30,- euro en geen 45,-...
drie1347 TS
Infopolitie Gast

Ik weet het ook niet.
Het was toch echt 45,-euro.
Als leek ga je ook niet op die codes letten. Ik was allang blij dat ie me welgezind was.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Bert schreef:Hoe zit dat dan bij een aanrijding ? Stel er is een aanrijding waardoor ik, als ik door wil rijden, over een doorgetrokken witte streep moet. De politie staat erbij maar is druk met het opnemen van de aanrijding. Logisch, moet (helaas) ook gebeuren. Zou ik dan net zolang moeten wachten totdat één van de agenten mij een seintje geeft dat ik wel over de doorgetrokken streep mag ? Of totdat de wrakken afgesleept zijn ?
Nu worden er allerlei voorbeelden verzonnen waarbij het begrijpelijk is dat men een verkeersregel overtreedt. Maar de wetgeving is zeer rechtlijnig en laat geen ruimte voor dit soort bijzondere omstandigheden.
Dus over de vraag óf er een verkeersregel is overtreden bestaat mijns inziens geen discussie.
Gelukkig heeft de politie dan nog altijd de keuze om in die omstandigheden niet te schrijven.

Dus om concreet te zijn: Er is een ongeval gebeurd en de weg wordt geblokkeerd en de politie geeft niet de aanwijzing om de doorgetrokken streep te overschrijden, dan heb je maar gewoon te wachten.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

@ etienne

Ik zal er rekening mee houden als je eens een keer met OGS achter me staat te loeien voor een rood verkeerslicht. :(
Gesloten