Bromfiets als snorfiets gebruiken dmv oranje stickers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

o ja, dat verhaal. blijft debiel natuurlijk. maar daar gaat het nu niet om.

weet jij nog in welk topic dat stond Gijs? Ben wel benieuwd, kan ik best gebruiken dat soort info.
Wie rent, bekent!
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Tuurlijk wel, als uit het chassisnummer blijkt dat het een bromfiets is... bovendien werd in dit voorbeeld gesteld dat men de stickers heeft verwisseld en wel degelijk wist dat het een bromfiets was, echter met overplakte gele platen. Natuurlijk kan je dan schrijven voor de helm. Zou niet best zijn als iedereen een paar gele stickers vervangt voor oranje en dan van de helmplicht af is.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

TheLightEd schreef:Tuurlijk wel, als uit het chassisnummer blijkt dat het een bromfiets is... bovendien werd in dit voorbeeld gesteld dat men de stickers heeft verwisseld en wel degelijk wist dat het een bromfiets was, echter met overplakte gele platen. Natuurlijk kan je dan schrijven voor de helm. Zou niet best zijn als iedereen een paar gele stickers vervangt voor oranje en dan van de helmplicht af is.
Lees de besprekingen WVW1994 en de richtlijnen van het OM er maar op na.

Hoe krom het ook is. Voor de helmplicht kan je niet schrijven als de bromfiets is voorzien van oranje stickers

Overigens kost het zonder helm rijden volgens mij 55 eurie en de ten ontrechte gevoerde gele plaat 65 eurie, dus is nog duurder ook.

gr, mashi.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

TheLightEd schreef:Tuurlijk wel, .
qua gedachtengang ben ik het helemaal met je eens.
Echter zegt art. 1af van het RVV: dat voertuigen welke zijn voorzien van een of twee in dat artikel bedoelde oranje platen of vlakken worden voor de toepassing van dit besluit (rvv) gelijkgesteld met snorfietsen.

En op snorfietsen hoef je geen helm op zegt art. 60 lid 2 a.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Hebben wij volgens mij al eens een verhitte discussie over gevoerd....

geen zorgen... je kan nog tot 1/1/2007 schrijven voor de onterecht gevoerde oranje plaat....

en......

NIET VOOR DE HELM !
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Stef schreef:Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
Ja want de rollertestbank gaat weer uit van de tyepgoedkeuring op jou tweewieler die aangeeft of je met een bromfiets of snorfiets te maken hebt :wink:

gr, mashi
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Dus..... zorg je dat je eerst een snelheidsmeting doet voor dat je hem staande houd want dankzij de oranje platen mag hij niet harder dan 25 km/u......
Stay safe out there.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

TheLightEd schreef:Behalve de verzekering kunnen wij ook nog vast iets bedenken als politie. Iemand veranderd namelijk opzettelijk de status van een voertuig, althans hij wil de politie misleiden. Ik denk dat er in het voertuigreglement ook wel wat mogelijk is. (en anders maar een paar bonnen voor de helm, geen gele platen enz)
Gaat in geval van schade en/of letsel niet meer op om hem tevens nog bonnen te geven, en aangezien daar onder andere de vraag van TS over gaat.
Hooguit dat je er PV van opmaakt.

Artikel 2.

1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.

2. Als gedragingen in de zin van het eerste lid worden niet beschouwd die gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

rai schreef:
TheLightEd schreef:Behalve de verzekering kunnen wij ook nog vast iets bedenken als politie. Iemand veranderd namelijk opzettelijk de status van een voertuig, althans hij wil de politie misleiden. Ik denk dat er in het voertuigreglement ook wel wat mogelijk is. (en anders maar een paar bonnen voor de helm, geen gele platen enz)
Gaat in geval van schade en/of letsel niet meer op om hem tevens nog bonnen te geven, en aangezien daar onder andere de vraag van TS over gaat.
Hooguit dat je er PV van opmaakt.

Artikel 2.

1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.

2. Als gedragingen in de zin van het eerste lid worden niet beschouwd die gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
Zij het, onlangs nog bevestigd door het Hof te Leeuwarden, dat de schade of letsel een DIRECT gevolg moet zijn van de gedraging....

Ja, ik weet het diverse gezagsuitstralende instanties meenden dat genoemde regel betekende "in het geval van schade of letsel", doch de rechter heeft thans anders geoordeeld.

Betrof een zaak waarbij een bromfiets een aanrijding had met een auto. Uit het VOR bleek dat de bromfiets waarschijnlijk (ook) te hard had gereden.
Bij onderzoek op bureau bleek de gemeten constructiesnelheid te hoog waarvoor de bestuurder van de bromfiets een beschikking kreeg.
Die ging in beroep met als basis artikel 2 WAHV.
Het Hof oordeelde dat de te hoge constructiesnelheid niet de schade had veroorzaakt en dat de beschikking terecht was opgelegd.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Stef schreef:Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
eehh volgens mij wel. De rollerbank (bij ons in ieder geval) gaat maar tot 2 kw, een bromfiets mag 05 of 0,8 kw vermogen hebben meen ik. Maar daar mag ajc/mashi uitsluitsel over geven.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

The Scorpion schreef:
eehh volgens mij wel. De rollerbank (bij ons in ieder geval) gaat maar tot 2 kw, een bromfiets mag 05 of 0,8 kw vermogen hebben meen ik. Maar daar mag ajc/mashi uitsluitsel over geven.
Stef zat inderdaad even een factor 10 te hoog.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

bromfiets mag 0,5 hebben
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

vanaf 1 sept mag de bromfiets iets meer hebben, iets wat overeenkomt met 50 km/uur. Wat dat is op de schaal van KW weet ik zo niet, zou 0,8 kunnen zijn.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

SWAT schreef:Dus..... zorg je dat je eerst een snelheidsmeting doet voor dat je hem staande houd want dankzij de oranje platen mag hij niet harder dan 25 km/u......
Volgens mij hou je iemand eerst staande ter controle WVW om vervolgens een onderzoek in te gaan stellen. Vervolgens ben je verplicht om eerst vast te stellen of het een brom of snor is, uiteraard aan de hand van het typegoedkeuringsnr en daarna pas het vermogen te meten middels de rollerbank. :wink:

gr, mashi
Gesloten