Bromfiets als snorfiets gebruiken dmv oranje stickers
Moderator: Moderatorteam
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
Tuurlijk wel, als uit het chassisnummer blijkt dat het een bromfiets is... bovendien werd in dit voorbeeld gesteld dat men de stickers heeft verwisseld en wel degelijk wist dat het een bromfiets was, echter met overplakte gele platen. Natuurlijk kan je dan schrijven voor de helm. Zou niet best zijn als iedereen een paar gele stickers vervangt voor oranje en dan van de helmplicht af is.
Lees de besprekingen WVW1994 en de richtlijnen van het OM er maar op na.TheLightEd schreef:Tuurlijk wel, als uit het chassisnummer blijkt dat het een bromfiets is... bovendien werd in dit voorbeeld gesteld dat men de stickers heeft verwisseld en wel degelijk wist dat het een bromfiets was, echter met overplakte gele platen. Natuurlijk kan je dan schrijven voor de helm. Zou niet best zijn als iedereen een paar gele stickers vervangt voor oranje en dan van de helmplicht af is.
Hoe krom het ook is. Voor de helmplicht kan je niet schrijven als de bromfiets is voorzien van oranje stickers
Overigens kost het zonder helm rijden volgens mij 55 eurie en de ten ontrechte gevoerde gele plaat 65 eurie, dus is nog duurder ook.
gr, mashi.
qua gedachtengang ben ik het helemaal met je eens.TheLightEd schreef:Tuurlijk wel, .
Echter zegt art. 1af van het RVV: dat voertuigen welke zijn voorzien van een of twee in dat artikel bedoelde oranje platen of vlakken worden voor de toepassing van dit besluit (rvv) gelijkgesteld met snorfietsen.
En op snorfietsen hoef je geen helm op zegt art. 60 lid 2 a.
-
ajc TS
- Infopolitie Gast
Ja want de rollertestbank gaat weer uit van de tyepgoedkeuring op jou tweewieler die aangeeft of je met een bromfiets of snorfiets te maken hebtStef schreef:Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
gr, mashi
- rai
- Geslacht:
Gaat in geval van schade en/of letsel niet meer op om hem tevens nog bonnen te geven, en aangezien daar onder andere de vraag van TS over gaat.TheLightEd schreef:Behalve de verzekering kunnen wij ook nog vast iets bedenken als politie. Iemand veranderd namelijk opzettelijk de status van een voertuig, althans hij wil de politie misleiden. Ik denk dat er in het voertuigreglement ook wel wat mogelijk is. (en anders maar een paar bonnen voor de helm, geen gele platen enz)
Hooguit dat je er PV van opmaakt.
Artikel 2.
1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.
2. Als gedragingen in de zin van het eerste lid worden niet beschouwd die gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Zij het, onlangs nog bevestigd door het Hof te Leeuwarden, dat de schade of letsel een DIRECT gevolg moet zijn van de gedraging....rai schreef:Gaat in geval van schade en/of letsel niet meer op om hem tevens nog bonnen te geven, en aangezien daar onder andere de vraag van TS over gaat.TheLightEd schreef:Behalve de verzekering kunnen wij ook nog vast iets bedenken als politie. Iemand veranderd namelijk opzettelijk de status van een voertuig, althans hij wil de politie misleiden. Ik denk dat er in het voertuigreglement ook wel wat mogelijk is. (en anders maar een paar bonnen voor de helm, geen gele platen enz)
Hooguit dat je er PV van opmaakt.
Artikel 2.
1. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), worden op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties opgelegd. Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.
2. Als gedragingen in de zin van het eerste lid worden niet beschouwd die gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
Ja, ik weet het diverse gezagsuitstralende instanties meenden dat genoemde regel betekende "in het geval van schade of letsel", doch de rechter heeft thans anders geoordeeld.
Betrof een zaak waarbij een bromfiets een aanrijding had met een auto. Uit het VOR bleek dat de bromfiets waarschijnlijk (ook) te hard had gereden.
Bij onderzoek op bureau bleek de gemeten constructiesnelheid te hoog waarvoor de bestuurder van de bromfiets een beschikking kreeg.
Die ging in beroep met als basis artikel 2 WAHV.
Het Hof oordeelde dat de te hoge constructiesnelheid niet de schade had veroorzaakt en dat de beschikking terecht was opgelegd.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
eehh volgens mij wel. De rollerbank (bij ons in ieder geval) gaat maar tot 2 kw, een bromfiets mag 05 of 0,8 kw vermogen hebben meen ik. Maar daar mag ajc/mashi uitsluitsel over geven.Stef schreef:Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
Wie rent, bekent!
Stef zat inderdaad even een factor 10 te hoog.The Scorpion schreef:eehh volgens mij wel. De rollerbank (bij ons in ieder geval) gaat maar tot 2 kw, een bromfiets mag 05 of 0,8 kw vermogen hebben meen ik. Maar daar mag ajc/mashi uitsluitsel over geven.Stef schreef:Maar in dat geval kan je hem op de rollenbank dus ook bekeuren voor een flinke overschrijding aangezien bromfietsen daar 5 kw mogen en snorfietsen maar 2 kw? Of denk ik nu weer verkeerd?
Volgens mij hou je iemand eerst staande ter controle WVW om vervolgens een onderzoek in te gaan stellen. Vervolgens ben je verplicht om eerst vast te stellen of het een brom of snor is, uiteraard aan de hand van het typegoedkeuringsnr en daarna pas het vermogen te meten middels de rollerbank.SWAT schreef:Dus..... zorg je dat je eerst een snelheidsmeting doet voor dat je hem staande houd want dankzij de oranje platen mag hij niet harder dan 25 km/u......
gr, mashi