Werken bij de politie, maar niet als politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Katinka TS
Infopolitie Gast

Werken bij de politie, maar niet als politie

Ongelezen bericht door Katinka »

Goedendag,

Wat voor opleiding moet je volgen als je bij de politie wilt werken als telefoniste, 0900 nrs., secretaresse, schoonmaakster. Ik bedoel dus echt de functies binnen het bureau, moet je dan aan specifieke eisen voldoen en waarop wordt je getest.

mvg
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
sylvia TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sylvia »

Ik denk voor secretaresse gewoon de opleiding die daarbij past. Een secretaresse opleiding.

En ik neem aan dat als je in het politiebureau werkt dat je dan ook geheimhouding hebt.

Katinka, ik ben geen politie dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Maar je topic staat er nog nog niet zo lang dus er komen vast nog wel meer antwoorden op je vraag.

Gr.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

geen opleiding.
alleen een schone lei.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Bellen is altijd het toverwoord katinka. Als je belt met werving en selectie van het korps waar je interesse in hebt of waar je voorkeur ligt, kom je er zo achter. Daarnaast stellen korpsen soms aparte eisen maw het eisen kunnen verschillen per korps. :wink:
Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

De door jou gewenste functies zijn inderdaad als niet politiefunctionaris te vervullen, echter als burger alleen als vrijwilliger.
Zie hieronder de linken alwaar je info over deze functies leest.

http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154360.pdf

http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154355.pdf

http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154317.pdf

http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154359.pdf

http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154358.pdf

Gr
Mo
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Walter schreef:geen opleiding.
alleen een schone lei.
Ik denk wel dat het bovenste erg afhankelijk is van de functie. Voor schoonmaakster heb je idd geen vooropleiding nodig. Voor secretaresse van een hoog kaderlid zal een gerelateerde opleiding zeker wel vereist zijn. De mensen die bij onze reio de aangiften opnemen zijn sowiezo allemaal BOA.

Aangezien je in een politiebureau werkt zul je zeker een uitgebreid veiligheidsonderzoek krijgen.
Ellen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ellen »

Mogge Roland, uitgeslapen? :wink: :tongue:

Net als in ieder bedrijf heb je voor het vervullen van een taak een bijpassende opleiding nodig. De politie is niets anders als een 'normaal'bedrijf, zeker als het gaat om de non-executieve functies.

Maar TS, wil je zo graag binnen deze organisatie komen werken dan?
Katinka TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Katinka »

Ik ben me aan het orienteren en ik vroeg me af of je naast een gewone opleiding voor een bepaald beroep, nog iets extra's mest hebben om bij de politie te gaan werken. die 0900 nrs lijkt me wel wat, maar ik moet dan toch een idee hebben van de wetregels e.d. of leer je dat tezijnertijd of met interne cursussen of moet je die al kennen en waar moet je dan zo'n cursus volgen. Ik wil graag een service verlenen daar ben ik op mijn best.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Katinka schreef:Ik ben me aan het orienteren en ik vroeg me af of je naast een gewone opleiding voor een bepaald beroep, nog iets extra's mest hebben om bij de politie te gaan werken. die 0900 nrs lijkt me wel wat, maar ik moet dan toch een idee hebben van de wetregels e.d. of leer je dat tezijnertijd of met interne cursussen of moet je die al kennen en waar moet je dan zo'n cursus volgen. Ik wil graag een service verlenen daar ben ik op mijn best.
voor de 0900 functies heb je geen opleiding nodig. Volgens mij is mavo voldoende en de kennis doe je wel op tijdens het werk. Dus dat is haalbaar voor je. Denk ik.
Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

De linken die ik hierboven in een posting geplaatst heb, kun je aanklikken en dan kun je per functie zien wat je daarvoor benodigd hebt.
Daar staan al de antwoorden welke je hier stelt.
Iedere link staat voor een andere functie binnen de politie als burger zijnde.
Ook is een van de linken informatie over de door jouw zo gewilde functie.

Met name deze link.
http://www.politie.nl/Haaglanden/Images/20_154360.pdf

Maar kijk ook even bij de andere linken.

Klik aan en je zit alle informatie.

Gr
Mo
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

Walter schreef: voor de 0900 functies heb je geen opleiding nodig. Volgens mij is mavo voldoende en de kennis doe je wel op tijdens het werk. Dus dat is haalbaar voor je. Denk ik.

Dat verschilt per regio Walter :-)
Ik weet iets over Gelderland-Zuid en daar wordt welliswaar geen keiharde eis aangelegd, maar wel geselecteerd op mbo-niveau. Er werken diverse oud-dienders (zowel man als vrouw(en)) die om verschillende redenen uit de executieve dienst zijn geraakt. Ook mensen met afgebroken universitaire studie enz .... Wel zie je dat mensen met "iets meer in hun mars" er dan ook niet zolang werken :-) Het nadeel is voor de organisatie denk ik wel, dat het personeel wat sneller doorstroomt ten gevolge van dit personeelsbeleid.

Daarnaast, eea is afhankelijk van het takenparket. Niet iedere regio werkt hetzelfde tav de afd "politie service-centrum". In Gld-Zd is een ieder daar werkzaam ook inzetbaar aan balie publieksopvang HB, en bevoegd aangiften op te nemen alsmede internet aangiften te fiatteren (pv sluiten). Eea brengt met zich mee, dat de functionaris (B)OA moet zijn. Ook zijn er regio's waar de medewerker uitsluitend de door hem/haar aangenomen telefoon doorverbindt; de eisen liggen dan vermoedelijk wat lager. In Gld-Zd is het beleid zoveel mogelijk zelf af te handelen. Dus: doorvragen, melding aanmaken en collega's in kennis stellen. Dit kan zijn, melding in bps doorboeken al dan niet begeleid met een belletje naar een team, of een belletje naar een noodhulpeenheid met "verzoek" tp te gaan. Wat in de meeste regio's geldt als een prio 3 melding dus. De mk doet dan alleen de prio 1&2 meldingen. Het verschil in werkwijze zie je dan ook weer terug in de beloning, er zijn schaal 4 en 5 functies (ik geloof ook zelfs 3 en in uitzonderlijk geval ook 7).

Maar als antw op de door vraagsteller gestelde vraag: inderdaad lijkt het mij het slimste, om in de regio waar je werkzaam zou willen zijn, je te (laten) informeren. Vermoedelijk hoor je dan direct waar je aan toe bent of kunt verwachten :-)
liselot TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door liselot »

Het is idd per regio verschillend. Zo werken er niet overal vrijwilligers op het service center en zoals hierboven vermeld is het takenpakket per regio verschillend. Zo wordt er bij ons op het service center ook de 112 opgenomen en meldingen gemaakt. Het is de bedoeling dat we zo veel mogelijk zelf afhandelen. Hiervoor is ook een MBO opleiding een vereiste.

Wij starten in schaal 4 maar wel met doorgroei naar schaal 5. Dit bereik je door cursussen te volgen zoals oa BOA.

Gewoon 0900 bellen en vragen naar de afdeling werving en selectie, deze kunnen je alles vertellen.
Bim TS
Infopolitie Gast

liselot schreef:Het is inderdaad per regio verschillend. Zo werken er niet overal vrijwilligers op het service center en zoals hierboven vermeld is het takenpakket per regio verschillend. Zo wordt er bij ons op het service center ook de 112 opgenomen en meldingen gemaakt. Het is de bedoeling dat we zo veel mogelijk zelf afhandelen. Hiervoor is ook een MBO opleiding een vereiste.

Wij starten in schaal 4

Welke regio is dat?
Bim TS
Infopolitie Gast

liselot schreef: Zo wordt er bij ons op het service center ook de 112 opgenomen en meldingen gemaakt.

Ik neem aan, dat alleen de 112 telefoon wordt aangenomen, en doorverbonden (zonder te vragen waar het over gaat) naar de gewenste hulpdienst?
liselot TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door liselot »

Dat ook. Eerst wordt de 112 centrale opgenomen, dus met de vraag politie, brandweer of ambulance en woonplaats. Is het politie dan komt het gesprek een tafel verder binnen, dus nog steeds op het service center. Daar wordt de melding aangenomen dus uitgevraagd en ingevoerd, deze melding wordt dan door gezet naar de meldkamer.

Het betreft Brabant Zuid Oost
Gesloten