vouwwagen/mistachterlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
r TS
Infopolitie Gast

vouwwagen/mistachterlicht

Ongelezen bericht door r »

Ik heb een vouwwagen van ongeveer 15 jaar oud met een auto ervoor die is voorzien van een mistachterlicht.
Als ik het goed lees moet er per 1 juni 2006 een mistchterlicht op de vouwwagen zitten, terwijl als hij zwaarder was geweest dan 750 kilo deze verplichting er niet is.
Vraag 1: klopt het dat ik er een mistachterlicht op moet zetten
Vraag 2: waarom alleen de verplichting onder de 751 kilo bij oudere aanhangwagens/caravans/vouwwagens etc

:?:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Ja, dat klopt. Aanhangwagens tot 750 kg moeten per 1 juni 2006 voorzien zijn van een of twee mistachterlichten.

Aanhangers die zwaarder zijn moeten al vanaf bouwjaar 1997 voorzien zijn van een of twee mistachterlichten.

Overigens is die bepaling niet nieuw. Al 10 jaar geleden werd het in de wet opgenomen dat die verplichting per 1 januari 2005 van kracht zou worden. Voor zware aanhangwagens is al in 1994 begonnen met het inbouwen van een mistachterlicht i.v.m de typegoedkeuring.

Maar omdat niemand kennelijk de wet leest, schijnt die regel als donderslag bij heldere hemel voor velen uit de lucht zijn komen te vallen. Daarom is het nu uitgesteld naar 1 juni 2006.

Het waarom, daar heb ik geen antwoord op. Het is een Europese regelgeving die het zo bepaalt.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De regel is overigens iets afgezwakt. De aanhangwagen moet een mistachterlicht hebben als het trekkende voertuig ook een mistachterlicht heeft.

Heeft het trekkende voertuig dus geen mistachterlicht, hoeft de aanhangwagen deze ook niet te hebben.

Wat de waarde van deze uitzondering is weet ik niet, aanhangwagens worden nogal eens uitgeleend.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef: Wat de waarde van deze uitzondering is weet ik niet, aanhangwagens worden nogal eens uitgeleend.
Volgens de toelichting is dat gedaan om tegemoet te komen aan bezitters van oude (antieke) combinaties.
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

thijeleo schreef: Wat de waarde van deze uitzondering is weet ik niet, aanhangwagens worden nogal eens uitgeleend.
Maar als deze aanhanwagen achter een nieuw voertuig hangt, moet deze dus weer wel het mistachterlicht hebben. En dan hebben jullie weer werk ;)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

®win schreef:
Maar als deze aanhanwagen achter een nieuw voertuig hangt, moet deze dus weer wel het mistachterlicht hebben. En dan hebben jullie weer werk ;)
Dat bedoelde ik dus met mijn vraag over de waarde van de uitzondering
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

thijeleo schreef:De regel is overigens iets afgezwakt. De aanhangwagen moet een mistachterlicht hebben als het trekkende voertuig ook een mistachterlicht heeft.

Heeft het trekkende voertuig dus geen mistachterlicht, hoeft de aanhangwagen deze ook niet te hebben.

Wat de waarde van deze uitzondering is weet ik niet, aanhangwagens worden nogal eens uitgeleend.
Maar geld dat dan ook voor caravans ?????
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

volgens mij is een caravan ook een aanhangwagen...toch ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Voor de liefhebbers: het hele stuk uit de toelichting.
In artikel 5.13.51 zijn de permanente eisen opgenomen ten aanzien van verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen waaraan aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s en driewielige motorrijtuigen moeten voldoen. In onderdeel g is de eis opgenomen dat aanhangwagens moeten zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze eis is van toepassing op alle aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg, ongeacht de datum van ingebruikname van de aanhangwagen. Controle op de datum van ingebruikname is niet mogelijk, omdat het een voertuigcategorie betreft die niet kentekenplichtig is. De desbetreffende eis is in 1994 in het Voertuigreglement opgenomen met een overgangtermijn van 10 jaar en is verplicht geworden op 1 januari 2005. Desondanks blijkt in de praktijk dat een overgrote meerderheid van deze aanhangwagens nog niet aan deze eis voldoet. Aangezien de praktijk niet voldoet aan deze wijziging van het Voertuigreglement, wordt het niet hebben van een mistachterlicht op een aanhangwagen dan ook gedoogd tot 1 juli 2006. Om aan deze gedoogsituatie een einde te maken wordt de in artikel 5.3.51, onderdeel g, opgenomen datum van 1 januari 2005 vervangen door 1 juli 2006.
Daarnaast blijkt het voor een klein deel van de aanhangwagens, namelijk
de zogenaamde «historische aanhangwagens» zeer problematisch om
aan de eis te voldoen. Door de constructie van deze aanhangwagens is
het aanbrengen van een mistachterlicht moeilijk en gaat gepaard met
relatief hoge kosten. Hier staat geen voordeel voor de verkeersveiligheid
tegenover omdat een historische aanhangwagen doorgaans wordt
getrokken door een auto van omstreeks dezelfde leeftijd, die niet beschikt
over mistachterlichten en derhalve ook niet over een aansluiting voor de
mistachterlichten van de aanhangwagen. De op de aanhangwagen
aangebrachte mistachterlichten zouden doorgaans dan ook niet kunnen
branden. Daarom is ervoor gekozen dat een aanhangwagen niet behoeft
te zijn voorzien van mistachterlichten, indien het trekkende voertuig niet