Ik heb een vouwwagen van ongeveer 15 jaar oud met een auto ervoor die is voorzien van een mistachterlicht.
Als ik het goed lees moet er per 1 juni 2006 een mistchterlicht op de vouwwagen zitten, terwijl als hij zwaarder was geweest dan 750 kilo deze verplichting er niet is.
Vraag 1: klopt het dat ik er een mistachterlicht op moet zetten
Vraag 2: waarom alleen de verplichting onder de 751 kilo bij oudere aanhangwagens/caravans/vouwwagens etc
Ja, dat klopt. Aanhangwagens tot 750 kg moeten per 1 juni 2006 voorzien zijn van een of twee mistachterlichten.
Aanhangers die zwaarder zijn moeten al vanaf bouwjaar 1997 voorzien zijn van een of twee mistachterlichten.
Overigens is die bepaling niet nieuw. Al 10 jaar geleden werd het in de wet opgenomen dat die verplichting per 1 januari 2005 van kracht zou worden. Voor zware aanhangwagens is al in 1994 begonnen met het inbouwen van een mistachterlicht i.v.m de typegoedkeuring.
Maar omdat niemand kennelijk de wet leest, schijnt die regel als donderslag bij heldere hemel voor velen uit de lucht zijn komen te vallen. Daarom is het nu uitgesteld naar 1 juni 2006.
Het waarom, daar heb ik geen antwoord op. Het is een Europese regelgeving die het zo bepaalt.
thijeleo schreef:De regel is overigens iets afgezwakt. De aanhangwagen moet een mistachterlicht hebben als het trekkende voertuig ook een mistachterlicht heeft.
Heeft het trekkende voertuig dus geen mistachterlicht, hoeft de aanhangwagen deze ook niet te hebben.
Wat de waarde van deze uitzondering is weet ik niet, aanhangwagens worden nogal eens uitgeleend.