bord B7

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kees-1 TS
Infopolitie Gast

bord B7

Ongelezen bericht door kees-1 »

Ik nader als bestuurder een voorrangsweg, bestaande uit een rijbaan met vrijliggend fietspad. Het fietspad buigt ter plaatse van de kruising iets van de rijbaan af (opstelruimte), maar is niet uit de voorrang gehaald. Er staat voor het eerst te kruisen fietspad STOPbord B7. De bij het bord behorende stopstreep staat tussen het fietspad en (voor) de rijbaan. Voor wie geldt nu dit bord?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

voor diegene die het tegenkomt
kees-1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door kees-1 »

gvdbor schreef:voor diegene die het tegenkomt
Sorry, ik bedoelde eigenlijk te zeggen:

Moet ik ook aan de kruisende fietsers voorrang verlenen? De stopstreep staat immers pas bij de rijbaan.

Of toch voorrang verlenen aan de fietsers omdat het fietspad+ rijbaan de voorrangsweg vormen?
Zijn er geen fietsers, dan pas verplicht stoppen bij de rijbaan?

(Het was m.i. duidelijker geweest als de stopstreep voor het fietspad lag).
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het bord B7 betekent: Stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.

Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Mofkap schreef: Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
Ik vraag me af of dat wel klopt. Als je over de stopstreep van een verkeerslicht rijdt ben je ook fout.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

dat is dus het verschil met bord B7 of verkeerslicht/bord b6
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Roland schreef:
Mofkap schreef: Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
Ik vraag me af of dat wel klopt. Als je over de stopstreep van een verkeerslicht rijdt ben je ook fout.
Ja, dat klopt. De betekenis van bord B7 in RVV1990 is ook gewijzigd t.o.v. het oude bord 10 uit bijlage 2 van RVV1966. Daar was het stoppen bij de stopstreep verplicht. Die toevoeging stopstreep is nu weggehaald bij de betekenis van het bord.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Weer wat geleerd. :)
Gesloten