bord B7
Moderator: Moderatorteam
-
kees-1 TS
- Infopolitie Gast
bord B7
Ik nader als bestuurder een voorrangsweg, bestaande uit een rijbaan met vrijliggend fietspad. Het fietspad buigt ter plaatse van de kruising iets van de rijbaan af (opstelruimte), maar is niet uit de voorrang gehaald. Er staat voor het eerst te kruisen fietspad STOPbord B7. De bij het bord behorende stopstreep staat tussen het fietspad en (voor) de rijbaan. Voor wie geldt nu dit bord?
-
kees-1 TS
- Infopolitie Gast
Sorry, ik bedoelde eigenlijk te zeggen:gvdbor schreef:voor diegene die het tegenkomt
Moet ik ook aan de kruisende fietsers voorrang verlenen? De stopstreep staat immers pas bij de rijbaan.
Of toch voorrang verlenen aan de fietsers omdat het fietspad+ rijbaan de voorrangsweg vormen?
Zijn er geen fietsers, dan pas verplicht stoppen bij de rijbaan?
(Het was m.i. duidelijker geweest als de stopstreep voor het fietspad lag).
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Het bord B7 betekent: Stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Ik vraag me af of dat wel klopt. Als je over de stopstreep van een verkeerslicht rijdt ben je ook fout.Mofkap schreef: Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ja, dat klopt. De betekenis van bord B7 in RVV1990 is ook gewijzigd t.o.v. het oude bord 10 uit bijlage 2 van RVV1966. Daar was het stoppen bij de stopstreep verplicht. Die toevoeging stopstreep is nu weggehaald bij de betekenis van het bord.Roland schreef:Ik vraag me af of dat wel klopt. Als je over de stopstreep van een verkeerslicht rijdt ben je ook fout.Mofkap schreef: Bij dat bord behoort geen stopstreep. Stoppen moet ter hoogte van de plaatst van het bord. In die zin heeft die "stopstreep" geen enkele verkeersrechtelijke betekenis. Het is slecht een aanduiding die door de wegbeheer uit veiligheidsoverwegingen is aangebracht.