Wat doet de politie tegen graffiti?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tessaah TS
Infopolitie Gast

Wat doet de politie tegen graffiti?

Ongelezen bericht door Tessaah »

Ik zoek informatie over wat voor straf je krijgt als je graffiti spuit enzo. Wie heeft ervaring of weet er veel over of weet waar ik info kan vinden?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Graffitiespuiters tussen de 12 en 18, worden meestal naar HALT gestuurd. Daar kunnen ze een werkstraf of leerstraf krijgen. Ook kunnen de eventuele schoonmaakkosten op de daders cq ouders verhaald worden.

Wat betreft volwassenen weet ik het niet zo goed welke straf daarop staat. Dat krijg je vast van iemand anders te horen..;)
Artikel 350. WvSr

1 Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Geldboetes oftewel categorien kun je in deSchatkist vinden.
Laatst gewijzigd door Julio op 18 jun 2005, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

klopt precies wat je stelt Julio. Graffity valt onder 350 WvSr.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

In de meeste gevallen zal inderdaad 350 Sr van toepassing zijn.
In bepaalde gevallen is het echter mogelijk dat men ook artikel 352 Strafrecht overtreedt.

Artikel 352.
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig gebouw, vaartuig of zijn lading, installatie ter zee of luchtvaartuig dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of onklaar maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie
Ook dit is terug te vinden op de site van ovj Hoekendijk
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Falco TS
Infopolitie Gast

Graffiti

Ongelezen bericht door Falco »

Ho ho..... ik werk ook bij de politie en ik heb als taakaccent oa graffiti. En ik ben zeer succesvol met openlijk geweld (art 141 stafrecht) als ik kan bewijzen dat de graffiti met meer dan 1 persoon is aangebracht.
Dus vernieling alleen is het niet altijd en als ik (en vaak lukt me dat) kan aantonen dat er dus meer dan 1 artiest bezig is geweest krijg ik vaak toestemming voor aanhouding buiten heterdaad en gaan ze lekker in verzekering bij mij. En ik bemiddel meteen bij het schadeverhaal want dat is denk ik nog de grootste straf! (ong E 100,- p m2)
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Graffiti

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Falco schreef:Ho ho..... ik werk ook bij de politie en ik heb als taakaccent oa graffiti. En ik ben zeer succesvol met openlijk geweld (art 141 stafrecht) als ik kan bewijzen dat de graffiti met meer dan 1 persoon is aangebracht.
Dus vernieling alleen is het niet altijd en als ik (en vaak lukt me dat) kan aantonen dat er dus meer dan 1 artiest bezig is geweest krijg ik vaak toestemming voor aanhouding buiten heterdaad en gaan ze lekker in verzekering bij mij. En ik bemiddel meteen bij het schadeverhaal want dat is denk ik nog de grootste straf! (ong E 100,- p m2)
Heerlijk; lik op stuk!!! Geeft de burger weer moed!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Sorry, maar openlijk geweld :? Leg eens uit..??
Falco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Falco »

Art 141-> Zij die openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

In dit geval gebruik je dan als diender het stukje GOEDEREN uit het artikel. Men (meer dan 1) spuit met verf of teer etc tegen een object en dat is dan een GOED. Het spuiten van graffiti tegen de muur is dan het GEWELD wat weer in de wetstekst staat. En voila...

Klinkt inderdaad wat vreemd dat GEWELD maar je kan het gebruiken. Mijn werk is er een stuk makkelijker mee geworden want als ik dan menesen binnen heb zitten dan gaan die in verzekering en heb ik drie dagen de tijd voor onderzoek. In verzekering betekent dat je in een politiecel gehouden wordt voor ten hoogste van drie dagen. Dit kan dan weer verlengd worden maar vaak hoeft dat niet.

Duidelijk?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Yeps, ben weer helemaal bij :D
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dus vernieling alleen is het niet altijd en als ik (en vaak lukt me dat) kan aantonen dat er dus meer dan 1 artiest bezig is geweest krijg ik vaak toestemming voor aanhouding buiten heterdaad en gaan ze lekker in verzekering bij mij.
Maar vernieling is ook een VH feit dus ook daar is een aanhouding buiten heterdaad een mogelijkheid. Tevens is het zo dat iemand pas in verzekering gaat als dat in het belang van het onderzoek is en dat is voor deze feiten ( bij ons) niet snel het geval.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten