Laadkabel over trottoir

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gitruvius TS
Nieuw lid
Roepnaam: Guido

Laadkabel over trottoir

Ongelezen bericht door Gitruvius »

In veel gemeenten in Nederland (alle?) is het niet toegestaan om vanuit een woonhuisaansluiting over het trottoir een laadkabel naar je geparkeerde auto te leggen, omdat voetgangers hierover kunnen struikelen. Handhaving en Stadstoezicht geven aan dat zij hiervoor echter geen passende feitcode hebben waarop de overtreding kan worden geschreven. Aanvankelijk werd (bijvoorbeeld in Almere) feitcode F 101 gebruikt, maar inmiddels is gebleken dat deze feitcode niet bedoeld is voor dit type overtreding. Heeft de politie inzicht hoe gemeentes hiermee omgaan? Of hebben jullie een andere feitcode die van toepassing zou kunnen zijn?
Onwetend
Lid

Re: Laadkabel over trottoir

Ongelezen bericht door Onwetend »

Ik zou bestuursrechtelijk het zelf oppakken
In de apv moet je even kijken voor een oplossing
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Als het om BOA's gaat praat je over de gemeente. Heb je het over gemeente dan heb je het (behalve over APV ook) over bestuursrecht.
En de gemeente heeft nog veel meer jokers in haar mouw.

Bestuursrecht kent bijvoorbeeld gedragsaanwijzingen en bestuurlijke boetes. En die bedragen staan niet in verhouding tot bekeuringen.

Los daarvan ben je als bewoner altijd aansprakelijk voor je gedraging (burgerlijk wetboek/onrechtmatige daad).

Struikelt er iemand over jouw kabeltje en breekt deze een heup, kan deze 6 weken niet werken, moet deze fysiotherapie ondergaan... veel succes!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Maar laat gemeentes vooral ook nadenken over passende oplossingen: aanbrengen van kabelgoten in trottoirs. Een prettigere oplossing dan meteen ‘bonnen’ schrijven.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals aangegeven is bestuursdwang de simpelste oplossing om het te doen stoppen. Verwijdert men de kabel niet zelf dan kan de gemeente de kabel verwijderen. IK vond ook nog deze uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2022:5422
Waar het de verhuurder was die een huurder voor de rechter daagde om ermee te stoppen en van de rechter gelijk kreeg.

We zullen naar manieren moeten om veilig vanuit huis te kunnen opladen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Onwetend
Lid

Ongelezen bericht door Onwetend »

ThunderSTreak schreef: 17 apr 2023, 11:05 Maar laat gemeentes vooral ook nadenken over passende oplossingen: aanbrengen van kabelgoten in trottoirs. Een prettigere oplossing dan meteen ‘bonnen’ schrijven.
Als meneer daarvoor een vergunning ziet te krijgen ben ik voor maar als ik kijk naar de gemiddelde gemeente schat ik die kans klein

Wel zou je gewoon een laadpaal kunnen aanvragen die voor de deur kan worden geplaatst
sgtsjaak
Nieuw lid
Roepnaam: Sjaak
Geslacht:

Ongelezen bericht door sgtsjaak »

Mijn professionele mening:
Een laadkabel over trottoir is gebruik van gemeente grond en daarvoor vergunningplichtig.
Autoweek heeft er een goed artikel over:
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... gle.com%2F

Als de vergunningsnormen niet voldoen moet de gemeente optreden. Bij gevaar of incidenten kan de politie optreden.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Ongelezen bericht door donmarcello »

https://www.google.com/maps/@52.372106,4.8528201,123m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Kan mij zomaar voorstellen wat een puinhoop het bv in deze straat word als er allemaal kabeltjes over de stoep slingeren.
In dit dorp waar ik woon is het niet echt een probleem (nog niet ) want ik leg mijn kabeltje van me campertje netjes over de stoep tussen 2 plankjes (als die voor de deur staat)
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gesloten