De vraagsteller is op de hoogte gebracht dat zijn vraag in het forum is geplaatst en is uitgenodigd om de antwoorden hier te lezen.Ik heb een zeilboot gekocht van bijna 5 meter lang met een mast van 7,5 meter lang. Hoe moet ik deze mast op de boot bevestigen als ik de boot over de weg op een trailer vervoer? Hoever mag de mast achter de boot uitsteken? En mag de mast ook over het autodak heen steken?
Alvast bedankt voor het antwoord,
Bert
Uitsteken mast tijdens vervoer met personenauto
Moderator: Moderatorteam
Uitsteken mast tijdens vervoer met personenauto
Onderstaande vraag is binnengekomen via het gastenboek. Het lijkt mij een mooie vraag vor de studenten om eens over te buigen:
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
-
Rob
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
Guido
- Infopolitie Gast
-
mwb
- Infopolitie Gast
Sommige mensen zijn wel erg makkelijk om vragen te dumpen hoor.
Gewoon ff googelen.
Uitekende lading intypen, enteren en de eerste hit geeft dit.
Om een irritante trainer uit een dito tv spotje aan te halen: : "Ben ik nou slim, of .." etc.
Voor lange, ondeelbare lading gelden de eisen:
* lange ondeelbare lading mag aan de voorzijde van een motorvoertuig maximaal 350 centimeter uitsteken, gemeten vanaf het middelpunt van het stuur
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maximaal 500 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 400 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* uitstekende lading moet overdag gemarkeerd zijn met een vierkant bord met diagonale rood-witte strepen
uitstekende lading moet ‘s nachts aan de voorzijde gemarkeerd zijn met een wit licht, aan de achterzijde met een rood licht
Voor overige (deelbare) lading gelden de eisen:
* de lading mag niet aan de voorzijde van auto en/of aanhangwagen uitsteken
* bij een aanhangwagen mag de lading aan de achterzijde niet meer uitsteken dan 1 meter
bij een personenwagen of busje mag de lading niet meer dan 20 cm uitsteken
Dus: past het niet op deze manier, dan mag het niet.
Gewoon ff googelen.
Om een irritante trainer uit een dito tv spotje aan te halen: : "Ben ik nou slim, of .." etc.
Voor lange, ondeelbare lading gelden de eisen:
* lange ondeelbare lading mag aan de voorzijde van een motorvoertuig maximaal 350 centimeter uitsteken, gemeten vanaf het middelpunt van het stuur
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maximaal 500 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 400 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* uitstekende lading moet overdag gemarkeerd zijn met een vierkant bord met diagonale rood-witte strepen
uitstekende lading moet ‘s nachts aan de voorzijde gemarkeerd zijn met een wit licht, aan de achterzijde met een rood licht
Voor overige (deelbare) lading gelden de eisen:
* de lading mag niet aan de voorzijde van auto en/of aanhangwagen uitsteken
* bij een aanhangwagen mag de lading aan de achterzijde niet meer uitsteken dan 1 meter
bij een personenwagen of busje mag de lading niet meer dan 20 cm uitsteken
Dus: past het niet op deze manier, dan mag het niet.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Maar 'googelen' levert ook foutieve info op...
De regel omtrent '4 meter' achter de achteras van een aanhangwagen bestaat niet meer en, als aanvulling, de lading (mast) mag inderdaad nimmer voor de aanhangwagen uitsteken waarbij de dissel de uiterste voorzijde is...
De regel omtrent '4 meter' achter de achteras van een aanhangwagen bestaat niet meer en, als aanvulling, de lading (mast) mag inderdaad nimmer voor de aanhangwagen uitsteken waarbij de dissel de uiterste voorzijde is...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ik had deze vraag hier juist gedumpt om de studenten eens aan het zoeken te krijgen. Al zoekend leer je immers hoe wetgeving (in dit geval het best wel moeilijke voertuigreglement) in elkaar steekt.mwb schreef:Sommige mensen zijn wel erg makkelijk om vragen te dumpen hoor.
Gewoon even googelen.
Natuurlijk had ik ook gewoon antwoord kunnen geven.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
en dit is precies de reden, waarom ik denk dat in het studentenforum niet iedereen schrijfrechten moet hebben...thijeleo schreef:Ik had deze vraag hier juist gedumpt om de studenten eens aan het zoeken te krijgen. Al zoekend leer je immers hoe wetgeving (in dit geval het best wel moeilijke voertuigreglement) in elkaar steekt.
Natuurlijk had ik ook gewoon antwoord kunnen geven.
-
rfo00457
- Infopolitie Gast
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Jammer, niet helemaal dus. 5 meter bij een enkelassige ahw, 4 meter bij een meerassige ahw.rfo00457 schreef:- Niet meer dan 5 meter achter de achterste as van de aanhanger
- Bij meer dan 1 meter achter achterzijde aanhanger: markering
- Niet uitsteken aan voorzijde aanhanger (dus niet verder naar voren dan de koppeling)
In de praktijk is het antwoord wel goed, want een tandemas valt onder een enkelassige ahw, en een meerassige boottrailer komt in de praktijk (bijna) niet voor.
j.l.
-
rfo00457
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59