Uitsteken mast tijdens vervoer met personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

thijeleo TS
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Uitsteken mast tijdens vervoer met personenauto

Ongelezen bericht door thijeleo »

Onderstaande vraag is binnengekomen via het gastenboek. Het lijkt mij een mooie vraag vor de studenten om eens over te buigen:
Ik heb een zeilboot gekocht van bijna 5 meter lang met een mast van 7,5 meter lang. Hoe moet ik deze mast op de boot bevestigen als ik de boot over de weg op een trailer vervoer? Hoever mag de mast achter de boot uitsteken? En mag de mast ook over het autodak heen steken?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Bert
De vraagsteller is op de hoogte gebracht dat zijn vraag in het forum is geplaatst en is uitgenodigd om de antwoorden hier te lezen.
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Nou nou, ik dacht dat die studenten hier wel van zouden smullen. Is er dan helemaal niemand???

Kleine tip: de mast mag niet rechtop.
Rob
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Rob »

Misschien kan de vraag beter in het nieuwe studentenforum geplaatst worden. Daar zitten ze nu natuurlijk allemaal :) :P ;)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Rob schreef:Misschien kan de vraag beter in het nieuwe studentenforum geplaatst worden. Daar zitten ze nu natuurlijk allemaal :) :P ;)
Alleen kan de vraagsteller (gast) dan de antwoorden niet meer lezen :cry:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Volgens mij hebben de studenten verlof en zullen we moeten wachten tot maandag. Ik hoop dat de vragensteller niet voornemens was om nog dit weekend te gaan varen. :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

deze student heeft net 2 dagen in het mooie twente door gebracht en gaat nu even mijn zijn porem in de zon zitten

Ik zal morgen even in 5.2.18 kijken
mwb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Sommige mensen zijn wel erg makkelijk om vragen te dumpen hoor.
Gewoon ff googelen.
Uitekende lading intypen, enteren en de eerste hit geeft dit.
Om een irritante trainer uit een dito tv spotje aan te halen: : "Ben ik nou slim, of .." etc.

Voor lange, ondeelbare lading gelden de eisen:
* lange ondeelbare lading mag aan de voorzijde van een motorvoertuig maximaal 350 centimeter uitsteken, gemeten vanaf het middelpunt van het stuur
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maximaal 500 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 400 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
* uitstekende lading moet overdag gemarkeerd zijn met een vierkant bord met diagonale rood-witte strepen
uitstekende lading moet ‘s nachts aan de voorzijde gemarkeerd zijn met een wit licht, aan de achterzijde met een rood licht

Voor overige (deelbare) lading gelden de eisen:
* de lading mag niet aan de voorzijde van auto en/of aanhangwagen uitsteken
* bij een aanhangwagen mag de lading aan de achterzijde niet meer uitsteken dan 1 meter
bij een personenwagen of busje mag de lading niet meer dan 20 cm uitsteken

Dus: past het niet op deze manier, dan mag het niet. :lol:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar 'googelen' levert ook foutieve info op...

De regel omtrent '4 meter' achter de achteras van een aanhangwagen bestaat niet meer en, als aanvulling, de lading (mast) mag inderdaad nimmer voor de aanhangwagen uitsteken waarbij de dissel de uiterste voorzijde is... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

thijeleo TS
In Memoriam
Agent

mwb schreef:Sommige mensen zijn wel erg makkelijk om vragen te dumpen hoor.
Gewoon even googelen.
Uitekende lading intypen, enteren en de eerste hit geeft dit.
Ik had deze vraag hier juist gedumpt om de studenten eens aan het zoeken te krijgen. Al zoekend leer je immers hoe wetgeving (in dit geval het best wel moeilijke voertuigreglement) in elkaar steekt.

Natuurlijk had ik ook gewoon antwoord kunnen geven.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

thijeleo schreef:Ik had deze vraag hier juist gedumpt om de studenten eens aan het zoeken te krijgen. Al zoekend leer je immers hoe wetgeving (in dit geval het best wel moeilijke voertuigreglement) in elkaar steekt.

Natuurlijk had ik ook gewoon antwoord kunnen geven.
en dit is precies de reden, waarom ik denk dat in het studentenforum niet iedereen schrijfrechten moet hebben...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
thijeleo TS
In Memoriam
Agent

My kind of guy......
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

- Niet meer dan 5 meter achter de achterste as van de aanhanger
- Bij meer dan 1 meter achter achterzijde aanhanger: markering
- Niet uitsteken aan voorzijde aanhanger (dus niet verder naar voren dan de koppeling)
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

rfo00457 schreef:- Niet meer dan 5 meter achter de achterste as van de aanhanger
- Bij meer dan 1 meter achter achterzijde aanhanger: markering
- Niet uitsteken aan voorzijde aanhanger (dus niet verder naar voren dan de koppeling)
Jammer, niet helemaal dus. 5 meter bij een enkelassige ahw, 4 meter bij een meerassige ahw.

In de praktijk is het antwoord wel goed, want een tandemas valt onder een enkelassige ahw, en een meerassige boottrailer komt in de praktijk (bijna) niet voor.

j.l.
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

rijschoollucassen schreef: Jammer, niet helemaal dus. 5 meter bij een enkelassige ahw, 4 meter bij een meerassige ahw.
Inderdaad jammer! :roll:

Misschien moet je even kijken van wanneer je VR is! Ik kom deze regel in het huidige VR niet tegen!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Kennelijk moeten wij iets aan onze overtuigingskracht doen, rfo... :lol: :lol: :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten