Moet ik entree betalen op de openbare weg ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

..::Frans::.. schreef:Hier is een heel simpel antwoord op te geven (in aanvulling op mijn voorganger)

Op het moment dat een (deel van een) openbare weg ingericht is als evenementen-terrein is het dus GEEN openbare weg meer, en gelden er regels zoals ze worden verbonden aan de afgifte van de vergunning.

De SP kan dan wel zeggen dat het in strijd is met (o.a.) de WvW 94 maar die is daar helemaal niet meer van toepassing.

Overigens vreemd, als je beseft dat zo´n vergunning afgegeven wordt door inderdaad betreffende gemeente, dus als de SP in dit geval daar iets tegen zou willen ondernemen is het een erg verkeerd uitgangspunt om de WvW te noemen. Men zou beter de hand in eigen "politieke" boezem kunnen steken en e.e.a. aankaarten in de daarvoor bestemde (raads)vergaderingen...

:wink:
Nog even een aanvulling:

Ingevolge de bepalingen van de wegenwet is een gemeente bevoegd een weg (tijdelijk) aan het openbare verkeer te onttrekken.

Zoals Frans al zegt is WVW dan niet meer van toepassing.

Of er sprake is van wildgroei (gemeente snoept mee in de entreegelden) of van oneigenlijk gebruik van de bevoegdheid als het om een evenement gaat dat moet de politiek bepalen.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

De Wegenwet heeft het over openbare wegen
De Wegenverkeerswet heeft het over voor het openbaar verkeer openstaande wegen.
Deze twee begrippen worden - ook op dit forum - massaal door elkaar gehaald.
Ik kom in de hele Wegenverkeerswet het begrip "Openbare Weg" helemaal nergens tegen. (Mocht iemand het wel ergens tegengekomen zijn, dan hoor ik het graag.)
Volgens art 14 van de WEGENWET moet de eigenaar van een openbare weg alle verkeer op zijn weg dulden. De enige uitzondering die ik kan vinden zijn de tolheffingen.

In diezelfde WEGENWET is beschreven hoe de bestemming Openbare Weg kan vervallen. Dat kan dus niet met een (tijdelijke) vergunning. De openbare weg is en blijft openbaar.

Ook ik ga dan ook mee met het standpunt dat niemand mij kan verplichten om toegang te moeten betalen voor de openbare weg. Anders is het voor een terrein.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik val niet over de verwarring over 'begrippen'. Dat is gewoon 'spreektaal' maar misschien is dat hier wel belangrijk... :wink:

Maar ook de wegenwet heeft dezelfde mogelijkheden als de wegenverkeerswet:
Artikel 7

Een weg heeft opgehouden openbaar te zijn:

I.
wanneer hij gedurende dertig achtereenvolgende jaren niet voor een ieder toegankelijk is geweest;
II.
wanneer hij door het bevoegd gezag aan het openbaar verkeer is onttrokken.

Artikel 9

1.
Een weg, niet behoorende tot de in artikel 8 bedoelde, kan aan het openbaar verkeer worden onttrokken bij een besluit van den raad der gemeente, waarin de weg is gelegen.

2.
Het besluit, bedoeld in het eerste lid, wordt meegedeeld aan Gedeputeerde Staten.
Oftewel, de wegbeheerder kan zeer simpel de openbaarheid (tijdelijk) opschorten. En dan is een 'betaalde braderie' geen enkel probleem meer...

Ik ben het wel met je eens dat op openbare wegen alleen tol geheven mag worden...:wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 17 aug 2005, 00:26, 2 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

dat zei ik...... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Als het een besluit moet zijn, dan moet dus de hele poespas van de Algemene wet bestuursrecht over het nemen van een besluit eraan voorafgaan. Ik zie dat eigenlijk nooit ergens. Ik betwijfel dan ook of ze je tot betaling kunnen dwingen of je de toegang ontzeggen.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Dat klopt Martin. Er gelden wel de nodige procedurevoorschriften en termijnen. Als de gemeente zich daar niet aan houdt dan is het betreffende raadsbesluit ongeldig.

Maar het is niet aan de individuele agent om te bepalen of een raadsbesluit wel of niet terecht of met in achtneming van de juiste procedure is genomen. :D

Daar moet toch een rechter aan te pas komen. Dan kun je wellicht het betaalde entreegeld terugvorderen.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

gelderblom schreef: Ook ik ga dan ook mee met het standpunt dat niemand mij kan verplichten om toegang te moeten betalen voor de openbare weg. Anders is het voor een terrein.
Ik zit ineens met een gedachtenkronkel te denken dat betaald parkeren eigenlijk ook een verplichting is om toegang te betalen voor de openbare weg. :wink:
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Dus Als ik van mijn werk kom en daar is in mijn straat een braderie,etc aan de gang en daar staat aan het begin van de straat een kassa ben ik dan verplicht om entree te betalen om op mijn woonadres te komen.

Dan moet de organisatie van hele goeie huize komen om mij de toegang tot mijn woonadres te ontzeggen omdat ik geen entree wil betalen om bij mijn huis te komen.

Gr Theo
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat voor het verlenen van een evenementenvergunning de hele gemeenteraad zich daarover gaat buigen en een besluit neemt. Hebben ze het mooi druk

Bovendien de artikelen 7 en 9 van de Wegenwet hebben een heel andere betekenis dan het tijdelijk even het openbare karakter laten vervallen. Ook vraagt dat een uitgebreide, zeer tijdrovende procedure waar GS zich ook mee moet bemoeien. Nogmaals; dat heeft niets met evenementenvergunningen te maken.

Ook van mij even een gedachtenkronkel:
Plaats de borden C1 en C16 en plaats bij C16 het onderbord "Uitgezonders Vergunninghouders", waarbij dan het toegangsbewijs de vergunning is
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

euhm, heren, ik wil jullie gedachtenkronkels niet verstoren maar de afgifte van een evenementenvergunning (en de daarbij behorende verkeersmaatregelen) wordt ooit 1x behandeld in een gemeenteraad, waar naar aanleiding van dat besluit ook meteen een gemandateerde voor dat soort besluiten wordt aangewezen. Met andere woorden, 1 persoon wordt "bevoegd" om als persoon DAT besluit te nemen uit naam van de gehele gemeenteraad.....

Alle vervolg-besluiten zijn dan dus niet meer en niet minder dan een ondertekening van een standaard brief gericht aan een andere persoon, en daar hoeft dus echt de gemeenteraad niet voltallig over te buigen..... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
TSp TS
Infopolitie Gast

Apenheul

Ongelezen bericht door TSp »

Kwam hetzelfde probleem tegen.

Ongeveer 1 kilometer van een doorgaande weg, buiten de bebouwde kom werdt gebruikt voor het betaald parkeren. Niet 1 keer, maar bij drukte alle dagen. Er stonden honderden voertuigen, hoe kan dat dan?
Toch al gauw € 6,00 per voertuig/per dag.

Is hier sprake van een vergunning/ontheffing?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

theo schreef:Dus Als ik van mijn werk kom en daar is in mijn straat een braderie,etc aan de gang en daar staat aan het begin van de straat een kassa ben ik dan verplicht om entree te betalen om op mijn woonadres te komen.

Dan moet de organisatie van hele goeie huize komen om mij de toegang tot mijn woonadres te ontzeggen omdat ik geen entree wil betalen om bij mijn huis te komen.

Gr Theo
Daarom staat in die vergunning ook in de regel dat bewoners vrije toegang hebben (ze moeten natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken aldaar te wonen).
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: Apenheul

Ongelezen bericht door mwb »

EK schreef:Kwam hetzelfde probleem tegen.

Ongeveer 1 kilometer van een doorgaande weg, buiten de bebouwde kom werdt gebruikt voor het betaald parkeren. Niet 1 keer, maar bij drukte alle dagen. Er stonden honderden voertuigen, hoe kan dat dan?
Toch al gauw € 6,00 per voertuig/per dag.

Is hier sprake van een vergunning/ontheffing?
Hier is geen antwoord op te geven, omdat er te veel informatie ontbreekt.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

gelderblom schreef:De Wegenwet heeft het over openbare wegen
De Wegenverkeerswet heeft het over voor het openbaar verkeer openstaande wegen.
Deze twee begrippen worden - ook op dit forum - massaal door elkaar gehaald.
Gelderblom heeft hier wel een punt. Een openbare weg is altijd een voor het openbaar verkeer openstaande weg; anderzijds hoeft een voor het openbaar verkeer openstaande weg niet altijd een openbare weg te zijn.

In de raadsbesluiten wordt meestal gesproken over openbare - al dan niet onder beperkingen - voor het publiek toegankelijke plaatsen. Dat begrip is weer ruimer dan openbare weg (wegenwet) of weg (WVW). Het omvat ook parken, plantsoenen en wegen/gebieden die niet onder het begrip openbare weg of voor het openbaar verkeer openstaande weg vallen. Met de beperkingen wordt dan bedoeld dat voor de toegang entree kan worden geheven.

Of een gemeente (tijdelijk) een openbare weg aan het verkeer kan ontrekken ten behoeve van een evenement is voor mij ook een open vraag. De wegenwet is hier m.i. ook niet voor bedoeld en alsdan is er sprake van misbruik of oneigenlijk gebruik van recht.

Door het plaatsen van hekken en borden met de uitzondering voor vergunninghouders kom je er ook niet (wel een aardige kronkel) dat is weer strijdig met de aard en karakter van verkeersbesluiten en de BABW.

Door het simpel plaatsen van hekken t.b.v. een evenement wordt een weg niet ineens een niet voor het openbaar verkeer openstaande weg. Door dan entree te gaan heffen is weer strijdig met WVW en de tolwet. Als het tenminste alleen een afgesloten weg betreft, gaat het om een gebied dat meer omvat dan wegen, dan mag het weer wel.
Gesloten