Moet ik entree betalen op de openbare weg ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

W.Zwakhalen TS
Infopolitie Gast

Moet ik entree betalen op de openbare weg ?

Ongelezen bericht door W.Zwakhalen »

Nu de prijzen de pan uit reizen met de € heb ik een vraag die me toch al tijden bezig houd:

Ben ik verplicht om voor de toegang op braderiën en jaarmarkten, die op openbarewegen en pleinen etc etc gehouden worden te betalen ?

Natuurlijk moet dat wel op privé tereinen maar hoe zit dit nou op de openbare weg !

Ik zie steeds vaker artikelen in bladen verschijnen waar de SP aankaart dat zij van mening zijn dat dit in strijd is met de verkeers / wegenwet uit 1994.

Graag uw mening................................
Sjierk TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sjierk »

Mmmm, niet een vraag waar 1,2 en 3 een kant en klaar antwoord op te geven is. In de Wegenverkeerswet en daaruit voortvloeiende wetgeving zal niets geregeld zijn over toegang betalen en dergelijke !.
Wel is het zo, dat er gebruik wordt gemaakt van de openbare weg, anders dan waar deze normaliter voor wordt gebruikt. De wegbeheerder ( bv de gemeente, provincie of het rijk) kan ontheffing verlenen aan derden om de openbare weg te gebruiken voor andere doeleinden dan normaal. Daarbij zal altijd een vergunning worden afgegeven, waarin bepalingen zijn opgenomen over wat wel en niet mag. Ik kan mij voorstellen, dat een gemeente kan bepalen dat er bv geen toegang geheven mag worden. Maar dit is m.i. een pure civiele zaak en zou aangekaart moeten worden bij de gemeente en/of via politieke druk via raadsleden en/of hun politieke partijen. Iemand anders een andere mening..... ?
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Misschien dat je je moet gaan afvragen in hoeverre het nog openbare weg is als de gemeente toestemming heeft gegeven om op een bepaald deel van de openbare weg een braderie/markt te houden en hier hekken om heen te plaatsen of delen af te sluiten.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Hier is een heel simpel antwoord op te geven (in aanvulling op mijn voorganger)

Op het moment dat een (deel van een) openbare weg ingericht is als evenementen-terrein is het dus GEEN openbare weg meer, en gelden er regels zoals ze worden verbonden aan de afgifte van de vergunning.

De SP kan dan wel zeggen dat het in strijd is met (o.a.) de WvW 94 maar die is daar helemaal niet meer van toepassing.

Overigens vreemd, als je beseft dat zo´n vergunning afgegeven wordt door inderdaad betreffende gemeente, dus als de SP in dit geval daar iets tegen zou willen ondernemen is het een erg verkeerd uitgangspunt om de WvW te noemen. Men zou beter de hand in eigen "politieke" boezem kunnen steken en e.e.a. aankaarten in de daarvoor bestemde (raads)vergaderingen...

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Het antwoord is heel aanvoudig: er kan en mag geen toegang worden geheven.
Dat het veelvuldig gebeurd, is duidelijk.
Maar dat is iets anders dan dat een gemeente er specifiek toestemming voor geeft.

Het veelgebruikte voorbeeld: ik wil bij familie op bezoek en er blijkt een wielerkoers door de straat te gaan. Ja hoor : 5 euro toegang.
Echt niet voor mij hoor! Ik ga bij mijn familie op bezoek en betaal daar geen cent voor!

10 tegen 1 dat in de vergunning staat dat er een evenement mag worden gehouden, dat straten mogen worden afgezet e.d. maar er zal nooit in de vergunning kunnen staan dat er toegang mag worden geheven om een bepaalde straat in te mogen.

Wat er in de paktijk gebeurd is dat men laat blijken alsof het alleen maar mogelijk is om met toegang de straat in te komen.

In de loop van de jaren zijn veel organiaties van evenementen hier in door geschoten, ja zelfs zo ver dat gemeenten er in meegaan en bewoners verplichten om tevoren hun bezoek aan te kondigen zodat die dan een pasje kunnen krijgen. Dit is natuurlijk helemaal kolder. We leven niet in een land achter het Yzeren gordijn.

De SP heeft dus in principe gelijk (sjonge, dat ik dat nog eens uit mijn strot krijg) alleen hun argumentatie klopt niet.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Volgens mij zie je het toch verkeerd MWB. Ik ben dezelfde mening als Frans toegedaan.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

gvdbor schreef:Volgens mij zie je het toch verkeerd MWB. Ik ben dezelfde mening als Frans toegedaan.
Gevoelsmatig ga ik mee met mwb. Ik heb het zo ooit geleerd. Het is welliswaar 20 jaar geleden, dus ik zoek me nu rot naar de wetgeving.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik heb ooit, jaren geleden tijdens een curus BABW het antwoord van MWB ook te horen gekregen.

Een openbare weg staat als zodanig in de wegenlegger van de gemeente en door een geslotenverklaring haal je het openbare karakter van de weg niet weg, je sluit de weg alleen voor bepaalde voertuigen. Maar de weg zelf blijft daarmee wel openbaar.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

mwb schreef:10 tegen 1 dat in de vergunning staat dat er een evenement mag worden gehouden, dat straten mogen worden afgezet e.d. maar er zal nooit in de vergunning kunnen staan dat er toegang mag worden geheven om een bepaalde straat in te mogen.
Voplgens mij omschrijf je nu juist de bestandsdelen die het nodig maken om een weg met een openbaar karakter dus aan de openbaarheid te onttrekken.

Ik kan me wel vinden in je redenatie, juist voor mensen met familie in zo'n straat is het een probleem.....maar geen openbare weg, is geen openbare weg meer (net zoals op een marktterrein hele andere regels gelden dan op het moment dat er geen markt wordt gehouden)

Ik zal morgen eens proberen ergens zo'n standaard vergunning vandaan te plukken.....;-)

BTW, mwb, dus wellicht bekend in den bosch, de parade.....;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik heb in mijn jongere jaren (toch al gauw 25 jaar geleden) nog wel eens aan de kassa gezeten bij de plaatselijke wielerronde "de Nacht van Linne" (wie kent hem niet) en het NK wielrennen. Uit die tijd is mij bijgebleven dat je niemand daadwerkelijk kunt verplichten entree te betalen. Het is en blijft immers openbare weg. Als er in de loop der jaren op dat vlak iets veranderd is, is dat aan mij voorbij gegaan.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

die entree heffen is dus op basis van beleefdheid zeg maar.
ja logisch ook eigenlijk, knappe vrijwilliger die me tegenhoudt als ik bij mn moeder mn zakgeld ga halen terwijl er toevallig wielerronde is.
Wie rent, bekent!
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

..::Frans::.. schreef:
Voplgens mij omschrijf je nu juist de bestandsdelen die het nodig maken om een weg met een openbaar karakter dus aan de openbaarheid te onttrekken.

Ik kan me wel vinden in je redenatie, juist voor mensen met familie in zo'n straat is het een probleem.....maar geen openbare weg, is geen openbare weg meer (net zoals op een marktterrein hele andere regels gelden dan op het moment dat er geen markt wordt gehouden)

Ik zal morgen eens proberen ergens zo'n standaard vergunning vandaan te plukken.....;-)

BTW, mwb, dus wellicht bekend in den bosch, de parade.....;-)
Frans,
De vraag was of je verplicht bent toegang te betalen bij evenementen die op de openbare weg of pleinen worden gehouden.
Het antwoord daarop is nee.
Vervolgens ontstaat hier nu de discussie of een weg op zo'n moment nog openbare weg is. Dat is per situatie verschillend. Maar het feit dat er over een weg tijdelijk geen auto's meer mogen rijden (al dan niet versterkt door een hek) wil niet altijd zeggen dat het daarmee geen openbare weg is. Vaak is er sprake van een openbare weg, waar tijdelijk geen motorvoertuigen op mogen, en dat is op wel meer wegen het geval.

Ik ben alleen in Den Bosch als daar de trein stopt, en het is nog nooit in mij opgekomen om er eens uit te stappen :P
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

mwb schreef:Ik ben alleen in Den Bosch als daar de trein stopt, en het is nog nooit in mij opgekomen om er eens uit te stappen :P
Dan mis je een hoop..... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

mwb schreef: 10 tegen 1 dat in de vergunning staat dat er een evenement mag worden gehouden, dat straten mogen worden afgezet e.d. maar er zal nooit in de vergunning kunnen staan dat er toegang mag worden geheven om een bepaalde straat in te mogen.
Toch kan een gemeente een gebied aanwijzen als evenementen terrein. Dit staat dan in de vergunning. Ook staat in deze vergunning dat als men toegang wil tot dit terrein dat je moet voldoen aan de regels zoals die zijn opgesteld door de organisatie. Met andere woorden toegang betalen, legitimatie tonen en eventueel fouilleren. Denk hierbij aan concercerten die worden gegeven op een Markt midden in het centrum of op een parkeerterein.

De gemeente kondigt dit wel af in de plaatselijke courant en de omwonende worden hiervan op de hoogte gebracht. Omwonende moeten wel bij hun woning kunnen maar moeten wel aantonen dat ze daar wonen.

Waar moet een evenement aanvoldoen kijk voor het voorbeeld (veel leeswerk) op deze link van Amsterdam pdf file.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Anders begin ik me toch serieus af te vragen waarom mensen toegang hebben betaald bij Dance Valley.

Dit wordt tenslotte ook gewoon in een vrij toegankelijk recreatiegebied gehouden, met allerlei (openbare) wegen en fietspaden dwars door het evenemententerrein heen... en laat ik daar nou net lekker willen fietsen... :lol:

Ogv art 149 WVW mag oa de 'openbaarheid' vast opgeschort worden... en mogen lagere overheden (in apv's ed) zelf een beetje inkleden hoe men dit feest allemaal in gedachten heeft.
Artikel 149
1.
Van het bepaalde krachtens deze wet kan in de krachtens deze wet aangewezen gevallen overeenkomstig krachtens deze wet vastgestelde regels ontheffing worden verleend:
a.
voor wegen onder beheer van het Rijk door Onze Minister, dan wel in de door Onze Minister aan te wijzen gevallen door de Dienst Wegverkeer;
b.
voor wegen onder beheer van een provincie door gedeputeerde staten;
c.
voor wegen onder beheer van een waterschap door het algemeen bestuur of, krachtens besluit van het algemeen bestuur, door het dagelijks bestuur;
d.
voor andere wegen door de gemeenteraad of, krachtens besluit van de raad, door burgemeester en wethouders of door een door de raad ingestelde commissie.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten