invordering rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
Marjolijn TS
- Infopolitie Gast
Dat is moeilijk te controleren lijkt mij. Op het moment dat het rijbewijs wordt ingevorderd en je bent al in het bezit van het bromfietscertificaat kun je dus gewoon blijven brommeren. Je kunt immers dat certificaat overleggen. Het is aan dat certificaat niet te zien of het rijbewijs is ingevorderd. Het zou dus een beetje suf zijn als je dan zonder rijbewijs, omdat het ingevorderd is, geen bromfietscertificaat zou kunnen kopen. Dat ze een beetje moeilijk doen over het afgeven is een tweede, maar het zou toch mogelijk moeten zijn.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
als je navraag doet via het systeem aan het bureau bij crb voor bromfietscertificaat staat er meteen bij of de man/vrouw een rijbewijs heeft. Dus staan de evt strafzaken er ook bij.
Certificaat en rijbewijs staan in het zelfde scherm, bij de zelfde zoekactie. Dus je ziet het wel allebei.
Certificaat en rijbewijs staan in het zelfde scherm, bij de zelfde zoekactie. Dus je ziet het wel allebei.
Wie rent, bekent!
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Maar laten we even niet vergeten dat een 'bromfietscertificaat' (en een vervangend rijbewijs) in deze alleen maar is bedoeld om aan te tonen dat men over de vereiste theoretische kennis beschikt. Alleen met die achtergrond zijn rijbewijsbezitters vrijgesteld van het aanschaffen van een bromfietscertificaat.
Dat hun eigen rijbewijs verlopen is, inmiddels ongeldig is, ingevorderd is of ritueel in het kampvuur is verbrand, doet niets af aan het feit dat men aangetoond heeft over de vereiste verkeerskennis te beschikken.
Art 135 WVW geeft deze algehele doelstelling zelfs nog heel duidelijk aan:
En daarbij:
Dat hun eigen rijbewijs verlopen is, inmiddels ongeldig is, ingevorderd is of ritueel in het kampvuur is verbrand, doet niets af aan het feit dat men aangetoond heeft over de vereiste verkeerskennis te beschikken.
Art 135 WVW geeft deze algehele doelstelling zelfs nog heel duidelijk aan:
En aangezien deze 'verkeerskennis' niet opeens verloren gaat bij het invorderen, of het laten verlopen van een rijbewijs, heeft men art 136 bewust zo geformuleerd.Artikel 135
1.
Aan de bestuurder van een bromfiets op de weg dient door een bij ministeriële regeling aangewezen instantie een certificaat te zijn afgegeven, waaruit blijkt dat die bestuurder beschikt over de voor het besturen van bromfietsen vereiste kennis, aan te tonen op bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde wijze.
Overigens kan het ook nooit de bedoeling van de wetgever zijn geweest om een geldig rijbewijs als vereiste voor een bromfiets te laten gelden. Dit omdat de geldige categorieen van het rijbewijs werkelijk niets met de rijvaardigheid (!) voor het besturen van een bromfiets te maken hebben. Als men dat wel had gewild, dan was rijbewijs A wel een vereiste geweest en had men geen genoegen genomen met enkel BE.Artikel 136
1.
Artikel 135 is niet van toepassing op bestuurders van:
b.
bromfietsen, aan wie een rijbewijs is afgegeven.
En daarbij:
En hier kan ik, eerlijk gezegd, ook geen speld tussen krijgen...art 107 WVW
Het rijbewijs dient:
zijn geldigheid niet te hebben verloren
art 108 WVW
Artikel 107 is niet van toepassing op bestuurders van:
a.
bromfietsen
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 19 aug 2005, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Voor zover ik altijd begrepen heb moet je juist wel lezen "als er ooit een rijbewijs is afgegeven" en wat dat betreft moet ik Koen ook helemaal gelijk geven. De actuele status van dat rijbewijs is volstrekt niet relevant aangezien het enkel en alleen om de theoretische kennis van de regels in het verkeer gaat. Die theoretische kennis is niet opeens verdwenen als het rijbewijs om welke reden dan ook verdwenen is.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
En dat is dus ook precies mijn zienswijze.Botje schreef:Voor zover ik altijd begrepen heb moet je juist wel lezen "als er ooit een rijbewijs is afgegeven" en wat dat betreft moet ik Koen ook helemaal gelijk geven. De actuele status van dat rijbewijs is volstrekt niet relevant aangezien het enkel en alleen om de theoretische kennis van de regels in het verkeer gaat. Die theoretische kennis is niet opeens verdwenen als het rijbewijs om welke reden dan ook verdwenen is.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Marjolijn TS
- Infopolitie Gast
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
-
Marjolijn TS
- Infopolitie Gast
en de rest van de blabla,Anonymous schreef:[url]www.ut[url=www.s=''style='font-size:
Verwijderd en ip gebant.
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
-
Marjolijn TS
- Infopolitie Gast