Meldingen verkeersovertredingen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pommel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pommel »

Guario schreef:Ik zeg ook niet dat ik door rood zou rijden, maar vind deze discussie interessant. Ik hoor veel mensen over dit onderdeel praten en was benieuwd wat jullie mening is.
Het is heel simpel ... je kunt het leuk vinden of niet, maar het woord van een agent geldt als wettig bewijs. Volgens mij valt daar niet zoveel meer aan toe te voegen.
Guario TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guario »

foreverblue schreef:Onze mening is niet zo interessant lijkt me, de politie is belast met het handhaven van de verkeersveiligheid en daar hoort ook bij het bekeuren van mensen die door rood rijden, of dit nou tijdens je dienst is of niet.
Ja, maar dit vind ik dus niet echt een antwoord, meer een ontwijkend verhaal, is door oranje/rood rijden een duidelijk te registreren feit of niet? Ik vind heel duidelijk van niet. En handhaven van de verkeersveiligheid is prima, maar als je geen overtreding maakt (door oranje rijden) vind ik ook niet dat je dan wel een boete krijgt voor door rood rijden.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Door oranje rijden is wél een overtreding als de agent van mening is dat je voldoende ruimte had om te stoppen. Ik begrijp dat u het er niet mee eens bent, dit kan, echter zijn dit wel de vastgelegde regels.

.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het is heel simpel ... je kunt het leuk vinden of niet, maar het woord van een agent geldt als wettig bewijs. Volgens mij valt daar niet zoveel meer aan toe te voegen.[/quote]

Bij bumperkleven telt het woord van een agent ook niet als wettig bewijs, is ook meer geavanceerde apparatuur nodig, dus er is nog genoeg aan toe te voegen
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Guario, wat is nu precies je probleem? Heb je er problemen mee dat een agent in vrije tijd kan schrijven, of heb je er problemen mee dat de constatering van een agent voldoende is voor een bon bij het door oranje/rood rijden? Beide gevallen zijn wettelijk geregeld en een discussie erover voeren lijkt me ook absoluut onzinnig.
Guario TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guario »

Geen probleem, maar heb het gevoel dat er steeds om heen gedraaid wordt, ik geeft een aantal keer dat het geen duidelijk te registreren feit is. En ik heb het gevoel dat men daar gewoon geen duidelijkheid in kan scheppen.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Guario schreef: Ja, maar dit vind ik dus niet echt een antwoord, meer een ontwijkend verhaal, is door oranje/rood rijden een duidelijk te registreren feit of niet? Ik vind heel duidelijk van niet. En handhaven van de verkeersveiligheid is prima, maar als je geen overtreding maakt (door oranje rijden) vind ik ook niet dat je dan wel een boete krijgt voor door rood rijden.
De waarneming van de agent is het bewijs. Daarom heeft hij een ambtsbelofte of eed afgelegd en een rechter weegt daar zwaar aan, en terecht. Als blijkt dat een agent het niet zo nauw neemt met zijn eed/belofte, kan hij inpakken. Agenten weten dat en zullen hun baan niet op het spel zetten omdat er iemand door oranje rijdt. Zelf wacht ik altijd een seconde of 2 en als ik dan nog iemand door rood zie rijden, is het jammer voor die persoon. U kunt dan wel een foto willen maar (en dat bedoel ik helemaal niet onvriendelijk) dat doet helemaal niet ter zake.
Dus: de waarneming van de agent is het bewijs. In dit geval is dat zien, maar je kunt ook <i> ruiken </i> dat iemand drugs bij zich heeft, <i> horen </i> dat iemand geluidsoverlast veroorzaakt of <i> voelen </i> dat iemand een wapen bij zich draagt.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Guario, nogmaals, ik draai er niet om heen, maar de wet liegt er niet om. Mocht je hier problemen mee hebben dan kun je altijd een bezwaarschrift indienen na een bekeuring, verder zul je je er bij neer moeten leggen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Anonymous schreef:Het is heel simpel ... je kunt het leuk vinden of niet, maar het woord van een agent geldt als wettig bewijs. Volgens mij valt daar niet zoveel meer aan toe te voegen.
Bij bumper kleven telt het woord van een agent ook niet als wettig bewijs, is ook meer geavanceerde apparatuur nodig, dus er is nog genoeg aan toe te voegen[/quote]

Het woord van een agent is altijd wettig bewijs, alleen bij bumper kleven is dat visueel wat lastiger te constateren dan door rood rijden, vluchtstrook rijden etc.
Als het goed is, is een stoplicht zo afgesteld dat als je door rood rijdt nog wel de tijd hebt gehad te stoppen. Natuurlijk zijn er weinig die bekeuren voor een halve seconde door rood, maar als jij na 2 seconden door rood rijd dan wordt het een heel ander verhaal!
Pommel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pommel »

Stef schreef:Natuurlijk zijn er weinig die bekeuren voor een halve seconde door rood, maar als jij na 2 seconden door rood rijd dan wordt het een heel ander verhaal!
Ook die halve seconde door rood kan levensgevaarlijk zijn!

Nee, als ik door rood zou rijden (afkloppen!) en ik word daarvoor bekeurd, dan vind ik dat ook niet leuk. Aan de andere kant, als ik bij groen optrek en ik kom een door-rood-rijder tegen (de beruchte dodenseconde), dan vind ik dat nog veel minder leuk.

Edit: ok, ik heb nog geen groen bij die halve seconde, maar het gaat om het principe ...
Laatst gewijzigd door Pommel op 11 aug 2005, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:

Ongelezen bericht door Julio »

Nogmaals voordat die regeling er was kon het ook al.
Het enige voordeel is nu dat je kunt bellen, zodat het sneller afgehandeld kan worden.

maw er is helemaal niks verandert...
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Voor de duidelijkheid: De horkenlijn/ kliklijn bestaat al veel langer. Het KLPD is er onlangs pas mee begonnen en brachten het in een persbericht naar buiten alsof ze een primeur hadden.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Guario schreef:Geen probleem, maar heb het gevoel dat er steeds om heen gedraaid wordt, ik geeft een aantal keer dat het geen duidelijk te registreren feit is. En ik heb het gevoel dat men daar gewoon geen duidelijkheid in kan scheppen.
Of ik nou werk of in vrije tijd ben,

Ik stel mij zelf 3 vragen,

1. Heb ik vrij zicht op de verkeerslichtinstallatie, stopstreep en het betrokken voertuig

2. Hoe lang straalde het verkeerslicht reeds rood licht uit (hou meestal 3 sec. aan ivm ontruimingsfase)

3. welke richting reed be. op.

Als ik die 3 antwoorden op ambtseed/-belofte op mijn bekeuring kan zetten heeft u pech en mag u van mij 100 bezwaarschriften sturen, maar kan u verzekeren dat u aan het kortste eind trekt. Ik heb op dat moment namelijk onomstotelijk vastgesteld dat u door rood gereden bent.

Of u het er mee eens bent of niet....dit is het antwoord/uitspraak waar u het mee moet doen (zoals de rijdende rechter altijd zegt).

En wij (ja wij allemaal) moeten eens af van het feit dat wij bij oranje altijd maar door rijden. Oranje is gewoon stoppen indien u in alle redelijkheid die mogelijkheid heeft.

gr, mashi
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Pommel schreef:
Stef schreef:Natuurlijk zijn er weinig die bekeuren voor een halve seconde door rood, maar als jij na 2 seconden door rood rijd dan wordt het een heel ander verhaal!
Ook die halve seconde door rood kan levensgevaarlijk zijn!
Natuurlijk, rood is rood! Maar een bekeuring door niet-flitspaal zal daar minder snel volgen.
Gesloten