Achterspoiler ter plekke demonteren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Cooper schreef:Jammer vind ik je kinderlijke houding (het vergelijk met de slager), op het moment dat je je aangevallen voelt. Vergeet niet dat je als agent waarschijnlijk altijd in de hoek van boosdoeners wordt gedrukt.
Vreemd dat je het zo ziet, immers, kinderlijk is mijn opmerking geenszins (en overigens ook niet zo bedoelt._

Je vraagt om een uitspraak over iets wat een collega heeft besloten. Gezien het feit dat deze collega (en we weten niet eens over wie het gaat) dit soort beslissingen niet neemt omdat ie toeval;lig een hekel heeft aan merk a, of toevallig jouw spoiler van merk B niet mooi vindt vervolgens eist (want dat is wat je zegt) dat de spoiler eraf geschroeft wordt, of dat anders het kentekenbewijs wordt ingenom,en. De enige reden om dit te doen is als op het moment van staandehouding de auto niet meer voldoet aan de technische eisen. SDat kan dus verandert worden door de spoiler eraf te schroeven, ergo, de spoiler zorgt er dus voor dat de auto (populair gezegd) een gevaar op de weg is. Nu kunnen we daar samen heel erg lang over discussieren maar feit is en blijft dat er maar weinig zaken aan een spoiler kunnen zijn waardoor het voertuig niet meer op de weg zou mogen. Een van die zaken zijn (voorbeeld) scherp uitstekende delen. Nu hoef je ook geen hoofdinspecteur te zijn om te zien of voornoemde spoiler wel/niet uitsteekt en derhalve wel/niet gevaarlijk is.

Vervolgens vindt je het dan nodig om op deze simpele feiten een discussie met verbalisant aan te gaan, iets waarvan ik vindt dat het dus zeer ongepast is. Verder lees ik dat je behoorlijk wetstechnisch onderbouwd bent dus dan zou je al helemaal moeten weten hoe e.e.a. werkt. Een verbalisant controleert, constateerd, en handelt (eventueel met een beschikking) Het juridische gelul (met respect) of een regel wel of niet van toepassing is op toevallig deze kleur/merk/type auto en toevallig wel of niet in deze context, op deze plek en op dit tijdstip is iets wat je achteraf inderdaad zou kunnen " uitvechten" tot aan de rechter toe. Neemt echter niet weg dat de juridische grondslag van de beslissing van verbalisant heel erg duidelijk was, en ik me meer en meer afvraag WTF elke burger (kan mij het schelen, zelfs rechter, OvJ of advocaat) om aan MIJN constatering te twijfelen. Stel namelijk dat de verbalisant de regel verkeerd heeft geinterpreteerd, dan nog is dat niet de schuld van verbalisant, immers de wetgeving laat dan ruimte voor interpretatie. Mocht de verbalisant gewoonweg verkeerd gehandelt hebben (zoals je stelt) dan kan ik me zelfs daar nog wel iets bij voorstellen, maar neem van me aan dat je dat ook geen 3x in de week doet.....ergo, je kijkt wel 2x uit voor je zo'n beslissing neemt, wat dus weer mijn mening staaft dat dit een rechtsgeldige beslissing is geweest.

Kortom, je kunt mijn uitspraak dan wellicht kinderachtig vinden, probeer het voor de aardigheid eens, en ga morgen eens in discussie met de slager om de hoek......en laat me svp dan ook nog even weten wat d euitkomst was......:D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Nogmaals;

In het verleden ging men er altijd vanuit dat iets daadwerkelijk gevaarlijk moest zijn, nu is de gedachtengang veranderd:

Als u een spoiler plaatst (u weet wel zo een groot type als in menig film) en er zou en mogelijkheid kunnen zijn of kans kunnen bestaan dat men zich verwonden kan aan de uitstekende delen in geval van een aanrijding oid, dan mag dit niet. Zijn reeds meerdere uitspraken via het Arrondissementsparket over geweest.

Dus een kennisgeving van beschikking twv. € 95,=

Veel succes met al uw wijsheid.

mashi
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Daar komt bij dat topicstarter de APK eisen als wettelijk eisen aanhaalt, wat het dus absoluut niet is. De APK is immers een momentopname om te kijken of de auto nog in voldoende staat verkeerd om aan het verkeer deel te nemen. Dat is heel wat anders dan kijken of een auto aan de wettelijke bepalingen voldoet.

Theoretisch zou het zelfs zo kunnen zijn dat u uit de garage rijdt met een APK-goedgekeurde auto om 10 meter verderop een bekeuring te ontvangen voor iets wat niet aan de wettelijke eisen van het voertuigreglement voldoet.

Oftewel: De APK is NIET de wet.

Voor de volledigheid het voertuigreglement over scherp uitstekende delen (hoewel die benaming feitelijk niet meer klopt:
Artikel 3.2.37
<ol><li>Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 74/483/EEG (PbEG 2 oktober 1974, L 266).

<li>Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

<li>Onverminderd het bepaalde in het tweede lid moeten uitstekende delen van bedoelde personenauto’s, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.

<li>Het bepaalde in het tweede en derde lid is niet van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.

<li>Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de bescherming aan de achterzijde voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/221/EEG (PbEG 6 april 1970, L 76).</li></ol>
Artikel 5.2.48
<ol><li>Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

<li>Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten uitstekende delen van personenauto’s, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd. </li></ol>
Het is net dat woord "kunnen", wat ruimte laat voor interpretatie. De agent heeft daar dus zijn interpretatie aan gegeven.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 03 aug 2005, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: Achterspoiler ter plekke demonteren

Ongelezen bericht door mwb »

Cooper GP schreef:Of zou ik moeten zeggen dat het voor de agent gelukkig is, omdat hij met mij waarschijnlijk een meer inhoudelijke discussie had moeten voeren omtrent voertuigtoelatingen en permanente eisen.
Beste Cooper,
Die agent had helemaal geen discussie hoeven voeren. Het ding mag er gewoon niet op zitten. Dat U dan een discussie wil gaan voeren is uw probleem, niet van de agent. En inderdaad, die agent heeft dan het volste recht op de kentekenpapieren in te nemen. U heeft dan 10 dagen de tijd om de wagen weer te laten voldoen aan de eisen van de Wegnverkeerswet.
Of dit uitstulpsel al dan niet buiten de wagen uitsteekt doet tegenwoordig niet meer ter zake. Van belang is of bij een aanrijding een voertganger of fietser zich er aan zou kunnen verwonden. En dat lijkt me hier wel het geval.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Cooper schreef: Daarom krijg ik helaas het gevoel dat het bij een agent niet gaat om de wet, maar om zijn gelijk/doel te halen.

Jammer.
net als u dan?
Wie rent, bekent!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

thijeleo schreef:Artikel 5.2.48
Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
En deze definitie, conform de 'gebruikerseisen' is eigenlijk heel duidelijk! En of het eea nou wel of niet buiten de lijn van een carrosserie steekt, is inderdaad al helemaal niet interessant.

Maar ik zie niet veel verschil met een 'standaard' spoiler, zoals bijvoorbeeld een (door de Dienst Wegverkeer/EG goedgekeurde) Impreza die heeft... Misschien wordt het weleens tijd dat de Dienst Wegverkeer (cq Europa) z'n autokeuring eens serieus gaat doen en bepaalde type's gewoon keihard moet gaan weigeren, maar kennelijk heeft de rechterlijke macht nog niet genoeg 'hints' gegeven (of willen geven)... :wink:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Falven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Falven »

Ik denk dat het voornamelijk met leeftijd en wel of niet tuningsliefhebberij te maken heeft binnen de politie. Ik ben 27 jaar oud en reed een zo'n 6 jaar geleden met een Nissan 100 NX met ook zo'n vleugel achterop. Toen werd er nooit wat over gezegd omdat er geen aandacht aan werd geschonken. Nu heb je die films Fast & Furious en deel 2 daarvan en vanaf dat moment is de media erop ingesprongen en zijn er wat lui wakker geworden. Men is daarbij met hun domme kop gaan straatracen met alle gevolgen van dien en nu heb je dat er een soort jacht is geopend om mensen die dit soort auto's besturen.

Bij ons zijn er nog meer van mijn leeftijd die het kunnen waarderen wanneer iemand veel tijd, liefde en vooral geld heeft gestoken in zijn voertuig. Maar ouderen onder ons kunnen het niet waarderen over het algemeen en scheren alles over één kam en dan heb je bij controles inderdaad van die acties dat mensen hun spoilers moeten demonteren of hun hele auto moet mee voor een technische controle.

Daarbij kan je gemakkelijk de sjonnies en de liefhebbers onderscheiden van elkaar. Ik denk dan ook dat er een goede regelgeving voor moet komen want momenteel (en dat ben ik met de TS eens) is het meer dat de agent zijn pet goed moet staan bij een controle. Ditzelfde geld niet alleen voor spoilers maar ook voor het verlagen van de auto en de sportuitlaten. Een oudere collega wist zeker dat mijn sportuitlaat die onder mijn VW Corrado zat teveel herrie maakte en dat hij die eronder uit zou laten halen als hij zoiets tegen zou komen bij een controle. Ik liet 'm meteen eens even testen bij de garage want ik wist zeker dat er niets aan de hand was met dat ding. En daaruit kwam dus dat er inderdaad niet genoeg DB werd veroorzaakt. Maar dit houdt dus wel in dat als ik zo'n collega op straat was tegengekomen dat mijn auto mee had gegaan voor technische controle en 'm een paar dagen voor niets kwijt was geweest en daar zit volgens mij niemand op te wachten. Of heeft iedereen hier op het forum meerdere auto's tot hun beschikking?

In Belgie hebben ze de regels duidelijk daarin. Ze zijn (mischien te) streng maar iedereen weet waar ze aan toe zijn. Hier is het altijd maar weer die kapstok artikelen en die ellenlange discussies. En ik kan me voorstellen wanneer je spullen op je auto laat monteren met E keur en vaak zelfs nog met een TUV goedkeuring dat je dan denkt dat er niets aan de hand is.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Falven schreef:I Een oudere collega wist zeker dat mijn sportuitlaat die onder mijn VW Corrado zat teveel herrie maakte en dat hij die eronder uit zou laten halen als hij zoiets tegen zou komen bij een controle. Ik liet 'm meteen eens even testen bij de garage want ik wist zeker dat er niets aan de hand was met dat ding. En daaruit kwam dus dat er inderdaad niet genoeg DB werd veroorzaakt.
Goh, heeft die garage dan zo een hele dure, aangewezen en geijkte db meter welke werkt met een toerentalaanduiding....?
of zijn dat daar van die vakmensen die het aantal dB(A) op het gehoor kunnen vaststellen :wink:

echt een hele goede garage !

e-keur op een uitlaat zegt niet veel, er is ook nog zo iets als een slijtage norm en op de juiste wijze meten. dynamisch of statisch op het aangewezen toerental.
Daarnaast voldoet de auto niet meer aan de tgk.....maar dat laatste is wel erg theoretisch.
F_alven TS
Infopolitie Gast

Spoiler terplaatse demonteren

Ongelezen bericht door F_alven »

Waarom zo sarcastisch?

Ik schrijf toch dat het gemeten is met een meter? Dus wat denk je wat er in de garage staat? Dit is een garage waar ook technische controles op voertuigen worden gedaan dus wat zullen ze daar hebben?

Maar daar ging de topic niet over.......
Feit is dat er op straat dingen worden geconstateerd waar volgens mij ook gewoon gezond verstand moet worden gebruikt. Politiemensen met affiniteit voor verkeer zullen doorgaans strenger optreden dan degene die dat niet hebben. Dat zie ik alleen al op ons bureau.

(excuus voor tikfouten of andere gekken dingen want ik tik nogal snel en verstuur vrijwel meteen)
Gesloten