Er is hier geen kant en klaar antwoord op te geven omdat mij niet bekend is wat voor wapen het is (leverancier, jaar van productie, munitie)
Het plaatje laat een Lugar zien P-08 zien. De praktijk zegt echter nog wel eens wat anders.
Op basis van wat ik zie, ga ik er vanuit dat dit een vuurwapen is uit de derde categorie. Deze wapens mag je alleen voorhanden hebben als je daarvoor een verlof hebt. Als je dit verlof niet hebt en dit wapen toch in je bezit hebt (voorhanden hebben) dan pleeg je een misdrijf uit de Wet Wapens en Munitie.
In de wet staan voorwaarden genoemd waaraan een wapen moet voldoen voordat het wapen aangemerkt kan worden als een niet bruikbaar vuurwapen.
Uit de bijlage:
Eisen ten aanzien van het voor gebruik ongeschikt maken van vuurwapens (zie artikel 18, onder a, RWM).
Vuurwapens vallen onder de vrijstelling van artikel 18, onder a, van de RWM, indien ze voor gebruik ongeschikt zijn gemaakt op de navolgende wijze:
overige vuurwapens dienen overlangs te zijn doorgezaagd of afgeslepen.
Mocht je besluiten om het wapen in te willen leveren dan moet je telefonisch contact zoeken met de afdeling bijzondere wetten van de regio waar je woont en hen dit verhaal vertellen.
Als het goed is dan komen zij het wapen ophalen zonder dat het voor jouw problemen zal geven.
Het is onverstandig om met dit wapen over straat te gaan maar mocht je dit toch doen dan moet je het wapen bijzonder goed verpakken en het wapen zeker niet uit de verpakking halen als je aan het bureau bent.
In dit geval zou je echter wel een probleem kunnen hebben als je op de een of andere wijze gecontroleerd wordt op straat.
Even bellen geniet dus zeker de voorkeur.
Ondanks het feit dat niet alles bekend is, kanje er vanuit gaan dat dit de geldende regels zijn.