bij opruimen zolder overleden opa wapen gevonden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

bij opruimen zolder overleden opa wapen gevonden

Ongelezen bericht door Gast »

na het overlijden van mijn opa hebben wij bij het opruimen van de zolder een soort gelijk wapen gevonden als dit Afbeelding

wij denken dat dit wapen buit is gemaakt van een Duitser in de tweede wereld oorlog we weten half om half dat hij dingen voor het verzet heeft gedaan maar hij heeft hier nooit zelf over gesproken ook mijn vader wist niks van het wapen af

nu weet ik dat je geen vuurwapen mag hebben
maar mag je het wapen houden als sierstuk als het onklaar is gemaakt zo ja hoe moet ik dat aanpakken

als je hem niet mag hebben hoe kan ik dan aangeven op het politiebureau dat ik het wapen in bezit heb zonder zelf in de problemen te komen

voorals nog ligt het opgeslagen in mijn kluis
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Artikel 18 van de WWM zegt:
Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:

vuurwapens die voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt op de wijze, beschreven in bijlage II bij deze regeling;

vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1945 en die ontworpen zijn om te worden geladen:

door de loopmond, voorzover het revolvers betreft de voorzijde van de cilinder daaronder mede begrepen, met losse kogels en los buskruit; of

met eenheidspatronen, met uitzondering van die welke tot ontbranding worden gebracht door middel van een centraalvuursysteem of door middel van een randvuursysteem en die van het kaliber .22 zijn;
U mag het vuurwapen dus in huis hebben mits het onklaar is gemaakt. Voor een persoonlijk avies kunt u contact opnemen met het politiebureau bij u in de buurt en vragen naar iemand van de afdeling bijzondere wetten. Ik zou in ieder geval niet met het pistool verschijnen op het bureau ;)
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Er is hier geen kant en klaar antwoord op te geven omdat mij niet bekend is wat voor wapen het is (leverancier, jaar van productie, munitie)
Het plaatje laat een Lugar zien P-08 zien. De praktijk zegt echter nog wel eens wat anders.

Op basis van wat ik zie, ga ik er vanuit dat dit een vuurwapen is uit de derde categorie. Deze wapens mag je alleen voorhanden hebben als je daarvoor een verlof hebt. Als je dit verlof niet hebt en dit wapen toch in je bezit hebt (voorhanden hebben) dan pleeg je een misdrijf uit de Wet Wapens en Munitie.

In de wet staan voorwaarden genoemd waaraan een wapen moet voldoen voordat het wapen aangemerkt kan worden als een niet bruikbaar vuurwapen.

Uit de bijlage:
Eisen ten aanzien van het voor gebruik ongeschikt maken van vuurwapens (zie artikel 18, onder a, RWM).

Vuurwapens vallen onder de vrijstelling van artikel 18, onder a, van de RWM, indien ze voor gebruik ongeschikt zijn gemaakt op de navolgende wijze:

overige vuurwapens dienen overlangs te zijn doorgezaagd of afgeslepen.
Mocht je besluiten om het wapen in te willen leveren dan moet je telefonisch contact zoeken met de afdeling bijzondere wetten van de regio waar je woont en hen dit verhaal vertellen.
Als het goed is dan komen zij het wapen ophalen zonder dat het voor jouw problemen zal geven.

Het is onverstandig om met dit wapen over straat te gaan maar mocht je dit toch doen dan moet je het wapen bijzonder goed verpakken en het wapen zeker niet uit de verpakking halen als je aan het bureau bent.
In dit geval zou je echter wel een probleem kunnen hebben als je op de een of andere wijze gecontroleerd wordt op straat.

Even bellen geniet dus zeker de voorkeur.

Ondanks het feit dat niet alles bekend is, kanje er vanuit gaan dat dit de geldende regels zijn.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

dat lijkt *piep* inderdaad wel een luger! je mag'em ook bij mij inleveren, bent u uit de problemen :wink:

nee gekheid. zoals al gezegd: als u eerlijk het verhaal naar voren brengt en er inderdaad voor zorgt dat u in de tussentijd ermee 'gepakt' wordt, lijkt het me dat er weinig aan de hand is.

en onklaar maken....tja zou mooi zijn, want het is een prachtig dingetje. maar als het ding dan nog steeds voor afdreiging geschikt is (als hij er echt ziet en men betaalt er op uit als je 'm na het pinnen op iemand zn hoofd zet) blijft het strafbaar.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom zou ik een pistool bij iemand tegen zijn hoofd zetten nadat ik geld heb gepint? Dat snap ik even niet.

Ah....misschien als er geen geld meer op de rekening staat en ik daarom sjacherijnig ben...

Ik snap 'm. :)

Moet trouwens ineens aan een door een politieman geschreven boek denken. "Luger" heet het. Mooi boek.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

The Scorpion schreef:dat lijkt *piep* inderdaad wel een luger! je mag'em ook bij mij inleveren, bent u uit de problemen :wink:

nee gekheid. zoals al gezegd: als u eerlijk het verhaal naar voren brengt en er inderdaad voor zorgt dat u in de tussentijd ermee 'gepakt' wordt, lijkt het me dat er weinig aan de hand is.

en onklaar maken....tja zou mooi zijn, want het is een prachtig dingetje. maar als het ding dan nog steeds voor afdreiging geschikt is (als hij er echt ziet en men betaalt er op uit als je 'm na het pinnen op iemand zn hoofd zet) blijft het strafbaar.
zelf ik snap je zinnen niet :lol: :wink: :?:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

tja het was bedoeld om duidelijk te maken wanneer een nepwapen strafbaar is. maar door niet nader genoemde redenen ging het typen vannacht niet zo best.... :oops:

:wink:
Wie rent, bekent!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Hoe dan ook gast is thans in overtreding. Hij mag geen vuurwapen voorhanden hebben. Hij zal het wapen daarom z.s.m. moeten overdragen aan de politie.

Gezien zijn verhaal zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet strafrechtelijk vervolgd worden. Of het wapen onklaar gemaakt mag worden? Voor revolvers en pistolen betekent dit dat zij overlangs geheel doorgezaagd moeten worden, dit zal ter beoordeling van de officier van justitie zijn.
Johan543 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Johan543 »

SWAT schreef:Gezien zijn verhaal zal hij echter naar alle waarschijnlijkheid niet strafrechtelijk vervolgd worden.
Neej dat denk ik ook niet. Ik heb ooit eens een zogenaamde schietpen ingeleverd. Heb ik nooit meer iets van gehoord.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Inderdaad, je zal niet snel een PV krijgen.

Ik zou in ieder geval zelf niet de behoefte hebben om hem op te maken!

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Aan het pv opmaken zal je niet snel ontkomen maar de OvJ zal, indien een en ander duidelijk is verwoord niet snel vervolgen (althans dat is mijn inschatting waar verder geen rechten aan ontleend kunnen worden).
Laatst gewijzigd door SWAT op 25 jul 2005, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
k a TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

lijkt mij ook niet, je hebt immers het fatsoen gehad om het wapen in te leveren omdat je weet dat je het niet voorhanden mag hebben, ik zou niet weten wat je er anders mee zou moeten
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Zou een mooi verhaal worden. Je komt een wapen inleveren want je wilt het goed doen en dan krijg je een PV.

Een mooie mutatie en daarmee is het gedaan hoor.

rich@infopolitie.nl

Beamer TS
Infopolitie Gast

Wapen inleveren

Ongelezen bericht door Beamer »

Uit de foto af te leiden, is dit een echt vuurwapen, inderdaad een Luger P08 en lijkt dit mij een situatie, waarop art. 8 WWM op van toepassing is en onder andere voor geschreven is.
Artikel 8 WWM
1. Hij die een wapen of munitie voorhanden heeft, zonder daartoe gerechtigd te zijn, is verplicht deze terstond bij de korpschef in bewaring te geven.
2. Indien dringende, aan het algemeen belang ontleende, gronden daartoe aanleiding geven is de korpschef bevoegd bij besluit, gericht tot degene die een wapen of munitie voorhanden heeft, te gelasten deze binnen een in dat besluit gestelde termijn bij hem in bewaring te geven.
3. Indien dringende, aan het algemeen belang ontleende, gronden daartoe aanleiding geven, kan Onze Minister gelasten dat personen die een wapen of munitie voorhanden hebben, deze binnen een bepaalde termijn bij de korpschef in bewaring geven.
4. Het in bewaring gegeven wapen en de munitie worden, voor zover de korpschef dat nodig acht, voor onmiddellijk gebruik ongeschikt gemaakt.
5. Over het in bewaring gegeven wapen en de munitie kan de rechthebbende beschikken met goedvinden van de korpschef.
6. De eigendom van het in bewaring gegeven wapen en de munitie gaat nadat de bewaring vijf jaren heeft geduurd over op de Staat, tenzij de rechthebbende binnen drie maanden voor het verstrijken van die termijn heeft verklaard daartegen bedenkingen te hebben. Door een verklaring als hiervoor bedoeld vangt een nieuwe termijn van vijf jaren aan.
7. Voor in bewaring gegeven wapens of munitie is een bewaarloon verschuldigd aan de korpschef, overeenkomstig bij regeling van Onze Minister gestelde regels.
8. Bij regeling van Onze Minister worden regels gegeven over een door de korpschef te verstrekken ontvangstbewijs en een door hem bij te houden register met betrekking tot in bewaring gegeven wapens of munitie.
Uiteraard kan het inleveren gewoon op het politiebureau gebeuren en is het inleveren bij de korpschef alleen maar een formeel vereiste. Het opmaken van een p-v lijkt me niet in beeld te komen.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Toch zal degene die het wapen komt inleveren gehoord moeten worden over de herkomst van het wapen en ongeacht de wijze van verkrijging van het wapen is hij in overtreding van artikel 26 Wet wapens en munitie.
Uiteraard kan je een en ander middels mutatie afdoen maar of dat de formeel juiste weg is durf ik te betwijfelen (behoudens als er weer een wapens inlever actie is).
Stay safe out there.
Gesloten