boog schieten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jasper TS
Infopolitie Gast

boog schieten

Ongelezen bericht door jasper »

ik heb een vraag over pijl en boog schieten.

ik wou met een vriend gaan boogschieten in een weiland, rick (die vriend) vroeg aan zijn pa of dat mog, en volgens hem mog dat.
het mog alleen niet met een kruisboog.
toen we bij mij thuis kwamen, zei mijn vader weer, dat het niet mocht.

dus ja, toen wisten wij het natuurlijk helemaal niet meer!
wij zijn maar gewoon, niet in het park gaan schieten, dit vonden wij gewoon te gevaarlijk.
dus zijn we in een weiland gaan schieten naast een weg waar niemand komt.
een maal uitgeschoten, wij terug door het park. zien we daar een paar plastic beesten.
wij verder lopen staat er een hele boog schiet vereneging daar te schieten!
wij moesten er zelf wel om laggen.

maar, wij zitten nog steeds eigenlijk met de vraag,
mag boog/ kruisboog schieten nou wel of niet?
Gast Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast Haaglanden »

Een pijl en boog valt onder Cat 4 WWM.

Er geld een verbod tot het "dragen" en "voorhanden hebben onder de 18 jaar".

In dit geval gebeurt het in verenigingsverband en is dit een uitzondering. Je mag dus zoals jullie dit NIET doen omdat je anders strafbaar bent.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Het antwoord wat geven is is juist en dit geldt ook voor de Kruisboog.

Pijlen en pijlpunten zijn cat 1 wapens
Laatst gewijzigd door PJ op 29 jun 2005, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast Haaglanden »

Ja dat klopt.

Ligt er weer aan met wat voor pijlen want die kunnen ook weer onder CAT 1 vallen.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Ik had het net aangevuld in mijn antwoord.

Kijk eens hier:

Info polite wapens en munitie
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Gast Haaglanden schreef:Ja dat klopt.

Ligt er weer aan met wat voor pijlen want die kunnen ook weer onder CAT 1 vallen.

WWM:

Wapen categorie I onder 5:

pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.

Dus een beetje eigen/huis en tuin met de pijlen spelen zou idd zelfs onder cat. 1 kunnen vallen.

mashi
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Even ontleden:

We hebben het over een pijl en boog:

De boog:

Alleen in de vierde categorie wordt gesproken over een kruisboog, dat is geen handboog. De handboog wordt in eerste instantie niet genoemd in de Wet Wapens en Munitie. Het bezit hiervan en ook het dragen in de normale omstandigheden zal dus geen probleem zijn. Simpelweg omdat deze boog niet met name is genoemd.

Er zijn omstandigheden waarin het wel strafbaar zou zijn en dan moeten we kijken naar categorie 4 sub 7:
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en. die niet onder een van de andere categorieën vallen
Als deze omstandigheden niet aanwezig zijn dan hebben we het over een voorwerp en niet over een wapen in de zin van de Wet Wapens en Munitie.

De pijlen:
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken
Even ontleden:

<ul><li>pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten => lijkt me duidelijk.

<li>die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken => "de kennelijke bedoeling", dat is nogal niet wat. </li></ul>
Er zijn zat pijlen die niet binnen deze categorie vallen en dus gewoon zijn toegestaan.

Dan rest ons dus de categorie 4 sub 7:

Als feiten en omstandigheden aanwezig zijn dan is dit de aangewezen mogelijkheid. Maar die feiten en omstandigheden zullen dus echt aanwezig moeten zijn.

We moeten dus onderscheid weten te maken tussen spelen en ernst. In deze kan je niet zo maar zeggen of iets verboden is of niet.

In het verleden hebben zich wel eens dergelijke situaties voorgedaan en deze locaties lieten het toe dat er PV is opgemaakt voor overtreding van artikel 5 WvW maar dat is dus wel weer afhankelijk van de locatie.
Art. 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Ps: ik probeer nog even een oud topic te vinden waarin we de pijlen besproken hebben.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Kort en bondig, mee eens.

mashi
Gesloten