henk piek schreef:
heren en dames,
wat ik zo al lees van jullie begrijp ik dat het hier weer op neer komt "help de misdadiger"want als je een aanrijding hebt gehad met blikschade en haald de politie er bij dan krijg je van de politie te horen ,jullie hebben je papieren bij je u komt er wel uit met u tweetjes,zoals bij een eerdere aanrijding ging(wel goed afgelopen om dat het een colega betrof)maar als je een zelfde kwestie hebt met een goed ogende nederlandse burger maar dit niet blijkt dan laat men je in de kou staan en zoek het maar uit.
er is dus geen passende oplossing in mijn geval,al hoe wel ik denk dat ik tochbij eenverkeers overtreding ben betrokken want hoe noemje zoiets anders.als iemand je aanrijd.
mvg
henk piek
Daar komt het eigenlijk wel op neer ook al staat het hier nogal cru. De schuldvraag bij een aanrijding voor wat betreft de schade is een civiele aangelegenheid waarin de politie geen partij is. De taak van de politie bij een aanrijding of ander ongeval is om te onderzoeken of er sprake is geweest van een strafbaar feit wat als bijkomend gevolg een aanrijding met of zonder schade had. Het is niet de taak van de politie om te bepalen wie civielrechtelijk voor de schade dient op te draaien. Wel kan hetgeen de politie in het kader van het onderzoek naar het strafbare feit heeft vastgesteld en schriftelijk vastgelegd, waarde hebben in het civiele proces. Daarom willen verzekeraars graag de politie bij elk ongeval hebben.
Teneinde de politie niet te laten ondersneeuwen met het onderzoek van elke aanrijding heeft het Openbaar Ministerie aangegeven in welk gevallen de politie wel in welke gevallen de politie geen (nader) onderzoek naar een aanrijding hoeft in te stellen, zoals in het "u weet hoe u de formulieren moet invullen" geval.
De aanrijding waarbij u het slachtoffer bent geworden is een aanrijding waarin de politie volgens de richtlijnen geen onderzoek hoeft in te stellen.
U zult dus, indien u geen rechtsbijstandsverzekering hebt, juridische hulp moeten zoeken (en getuigen zullen ook wel makkelijk zijn) om de kennelijk onwillige partij (civielrechtelijk) aan te pakken.
Uiteraard zou het voor u veel goedkoper en makkelijke zijn geweest als de politie dit allemaal zou doen maar zo werkt het dus niet.
Als uw tv kapot gaat omdat uw neefje per ongeluk er iets hards tegenaan gooit stapt u ook niet naar de politie maar regelt u dat met de WA verzekeraar van het neefje.