bekeuring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

bekeuring

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb een vraag 1.5 jaar geleden heb ik een auto ongeluk gehad nu kreeg ik 2 maanden geleden een bekeuring thuis voor 200 nog wat euro wegen het niet voorrang verlenen

nu is mijn vraag kan dat zomaar na het ongeluk is er poliete bij geweest voor 5 min die hebben een verklaring van mij en van de tegen partij opgenomen en zijn toen weer gegaan

nu is het ook nog zo dat ik volgens mijn en velen anderen zelf niet fout zat en de tegen partij door rood moet zijn gereden met een veel te hogen snelheid

ik zal de situatie even uitlegen

Afbeelding

bij groen licht ben ik de kruising op gegaan om links af te gaan
beiden kanten hebben gelijk groen
ik sta mindden op de kruising voorgesorteerd om links af te gaan ik moet dus wachten op het verkeer dat recht door gaat en rechts afslaat nu stopt het verkeer dat recht af gaat voor rood licht dus(zowel recht door als rechts af hebben het zelfde stoplicht) ik ga rijden als ik bijna de kruising over ben komt er een auto achter een busje uit die recht door gaat en mijn sprinter rechts achter schept waar door mijn sprinter drie kwart in de ronde gaat de tegen partij reed in een vitaro er is een flinke klap nodig om een sprinter 0.75 keer om zijn as te laten draaien en dat met een vitatro die moet dus wel harder gereden hebben dan de toegestane 50 km per uur

nu heb ik de bekeuring laten verlopen en laat het voor komen omdat ik er van overtuigd ben dat ik niet fout zat
nu begind moeders de vrouw te mouwen over het feit dat ik dat toch nooit win en dat ik dan wel eens vast gezet kan worden of het het bedrag x10 moet betalen

mvg j oudshoorn
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp dat de politie een proces-verbaal heeft opgemaakt. U en de tegenpartij zijn (sowieso) beiden gehoord.

Kennelijk heeft de Officier van Justitie de conclusie getrokken dat u geen voorrang heeft verleend aan het tegemoetkomende verkeer. Dit is feitelijk ook de basisregel die hier van toepassing is.

Uw rechtvaardiging echter bestaat uit het feit dat de tegenpartij door rood reed en (veel) te hard heeft gereden....

Dat kan uiteraard, maar dat zal dan wel aangetoond moeten worden. En ik vrees dat de getuigen zich niet zo 'vastberaden' bij de politie hebben gemeld als uw overtuiging is.

U moet nu al voorkomen omdat u de 'schikking' heeft laten verlopen. Als u naar de rechtszaak toegaat, kunt u tenminste proberen om met argumenten de visie van de OvJ te bestrijden en de kans dat u dan tot een veel hogere boete wordt veroordeeld is niet groot.

U maakt tenslotte geen onredelijk gebruik van het procesrecht oid. U bent het alleen niet met de Officier van Justitie eens.

Overigens heeft een snelheidsoverschrijding weinig invloed op de schuldvraag of het zou daadwerkelijk extreem moeten zijn.

Een goed tip is wellicht om vantevoren inzage in de 'stukken' te verlangen. U kan dan exact inzien wat er wel en niet in het proces-verbaal staat gerelateerd.

Succes. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gast TS
Infopolitie Gast

Naar mijn idee is het een ongeluk voortkomen uit een overtreding

en als er een prosesverbaal ik gemaakt moet ik daar toch ook een kopie van krijgen als ik het al niet had moeten ondertekenenen

Ik blijf het raar vinden dat die politie 5 min ter plaatsen is om een verklaring van een kantje van hun blocnote te noteren vervolgen weer te gaan en dan ruim een jaar later in een keer een bekeuring in de bus te krijgen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bij een aanrijding kun de zaak op diverse manieren afgehandeld worden.

1; er wordt proces-verbaal opgemaakt; aan de hand van de verklaringen en omstandigheden wordt een een of meerdere betrokkenen artikelen gekoppeld welke men overtreden zou hebben en waardoor het ongeluk is ontstaan. Tevens wordt een registratieset opgemaakt tbv de verz.maatschappijen.

2: Er wordt slechts een registratieset opgemaakt. Dit kan als er weinig schade is (relatief) en een geringe strafbaar feit.

3: Er wordt helemaal niets opgemaakt en de betrokkenen wordt geadviseerd eea af te handelen met hun eigen verzekeringen middels schadeformulier.

In uw geval is dus proces-verbaal opgemaakt. u hoeft daar niet voor te tekenen. Ook krijgt u daar geen afschrift van thuisgestuurd. Slechts na verloop van tijd een acceptgirokaart danwel een uitnodiging ter terechtzitting.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Iedere aanrijding komt inderdaad voort uit een overtreding.

En als ik OvJ was, zou ik het volgende roepen:

'Één feit staat in ieder geval als een paal boven water, u heeft geen voorrang verleend aan het tegemoetkomende verkeer.'

En kennelijk staat er voor u onvoldoende 'rechtvaardiging' (rood licht, snelheid) op papier. Dergelijke feiten moeten immers ook keihard aangetoond kunnen worden...

Overigens krijgt u nooit een afschrift van een proces-verbaal en is men ook niet verplicht om u te laten tekenen. Maar dat zijn ook allemaal 'bijzaken'.

Het is aan u om te trachten de beschuldiging van de OvJ te weerleggen.

(gvdbor is me voor)

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

zijlvaart67 schreef:Iedere aanrijding komt inderdaad voort uit een overtreding.
Die mag je me uitleggen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Bedenk jij eens een aanrijding waar geen overtreding dan wel verkeerd gedrag aan vooraf gegaan is. Welke je ook bedenkt, er is altijd een overtreding aan te bedenken.
Gast TS
Infopolitie Gast

Venzent schreef:
Bert schreef:
zijlvaart67 schreef:Iedere aanrijding komt inderdaad voort uit een overtreding.
Die mag je me uitleggen.
Ik denk dat hij bedoelt dat indien er geen overtreding begaan wordt, er ook geen ongeval kan zijn....klinkt logisch....
dat bedoel ik ook als de tegen partij niet te hard reed en door rood reed was er niks aan de hand omdat iemand anders zich niet aan de regels houd moet ik nu betalen :evil:

als ik met een mes op straat loop en iemand steek is het dan ook zijn schuld dat hij tegen het mes op loopt
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik denk dat de vraag voldoende beantwoord is. Meer dan er nu over gezegd is lijkt me niet nodig om het u nog duidelijker te maken.
Gesloten