Ik had enkele vragen over de hieronder beschreven sytuatie
1 week geleden is mijn vriendin aangehouden wegens rijden onder invloed door een medeweggebruiker die daarna de politie heeft verwittigt (terecht overigens) !
De uitslag na een blaastest was 1400mg (14 promile ) dit was dermate hoog dat zelfs de assistent Officier van Justite toegaf dat dit een bijna onmogelijke uitslag was ( 'Met zoveel alcohol zou je al dood moeten zijn' )
Hier even bij opgemerkt dat mijn vriendin ong 6 km zonder enige schade heeft gereden door de binnenstad (vreemd als iemand echt zoveel op had volgens mij )
Het rijbewijs ingevorderd (heel begrijpelijk want ze had zeker te veel op maar of het zoveel was als uit de blaastest bleek ?)
vraag 1: Worden ademtest apperaten regelmatig getest/geeikt en zo ja kan/mag ik zo een rapport opvragen als bewijs ?
vraag 2 : Er werdt gelijk verteld wat de strafmaat was (ik was erbij toen het werdt verteld ) maar de OvJ bepaalt de eis toch ? (dit heeft overigens niets met het probleem te maken maar wou het gewoon even weten )
vraag 3 :Dit was haar 1ste delict (zelfs geen boete voor fout parkeren of zoiets in de laatste 15 jaar ) wordt hiermee nog rekening gehouden ?
vraag 4. heeft iemand enig idee wat de (maximale) straf zou (kunnen ) zijn want ik heb helaas al meerdere dingen gehoort (en op internet gezien ) en op de aanklacht van de OvJ staat 'slechts ' 6 maanden rijontzegging betekend dit dat hij dat ook gaaat eisen of kan hij zich nog bedenken en een (veel ) hogere eis indienen (ook als we er tegen in beroep gaan bv ) ?
!! Ik begrijp dat de uiteindelijke straf natuurlijk door de rechter bepaalt wordt en natuurlijk altijd hoger kan zijn hoewel ik zelden meemaak dat de straf hoger is dan wat de OvJ eist (lager komt vaker voor) !!
Vraag 5 . wordt er in het tegenwoordige rechtssysteem nog rekening gehouden of je je rijbewijs nodig hebt voor je werk of is dit iets uit vroegere tijden ?
Een antwoord op deze vragen zou erg worden gewaardeerd zodat ik me wat beter kan voorbereiden op de komende rechtzaak (waar ik uiteraard bij zal zijn aangezien mijn vriendin nogal snel geintimideerd is door gezag )
Bvd
Marcel