burgerarrest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

eefje TS
Infopolitie Gast

burgerarrest

Ongelezen bericht door eefje »

beste mensen,
is er iemand die mij kan uitleggen wat een burgerarrest precies inhoud?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Elke burger mag bij ontdekking van enig strafbaar feit op heterdaad de verdachte aanhouden, en vervolgens deze onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar.

Kortom, als je iemand iets ziet jatten, mag je die persoon aanhouden en de politie bellen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Burgerarrest is precies dat wat het woord zegt. Als u in bijvoorbeeld een winkel iemand winkeldiefstal ziet plegen heeft u als burger het recht om die man aan te houden.

Vervolgens heeft u wel de verplichting om de aangehoudene over te dragen aan de politie. Meestal komt de politie daarvoor op de plaats zelf en neemt de man van u over.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

nah.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Re: burgerarrest

Ongelezen bericht door andre »

eefje schreef:beste mensen,
is er iemand die mij kan uitleggen wat een burgerarrest precies inhoud?
Daarvoor pak ik even de letterlijke tekst van eht wetboek van strafvordering erbij:
Art. 53.

1. In geval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd de verdachte aan te houden.

2. In zodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd de verdachte, na aanhouding, naar een plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.

3. Geschiedt de aanhouding door een andere opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor de officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.

4. Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze de aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.
Het komt er dus opneer dat als u voor uw ogen iemand een strafbaar feit ziet plegen u bevoegd bent die persoon aan te houden. (lid 1)

U dient nadat u die persoon heeft aangehouden hem onverwijld (DIRECT) over te dragen aan een opsporingsambtenaar (bv. politie). (lid 4)

Let wel op uw eigen veiligheid en die van omstanders.
Laatst gewijzigd door andre op 06 mei 2005, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bijna helemaal goed andré, alleen het woordje bevoegd voor opsporingsambtenaar moet je weghalen....... Het gaat om een opsporingsambtenaar......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
eefje TS
Infopolitie Gast

burgerarrest

wat is een strafbaar feit precies? mag ik bv. een fietser die door rood licht rijdt aanhouden
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Nee, bij strafbare feiten moet je echt aan de zwaardere feiten denken. Even logisch nadenken is dan het advies. Verkeersovertredignen bijvoorbeeld kan niemand voor worden aangehouden, als deze via transactie afgedaan kunnen worden.

Een winkeldiefstal is in mijn ogen wel zo ongever het minimum, waarbij je kunt aanhouden. Maar het kan dus ook bij bijvoorbeeld mishandeling, vernieling, de wat zwaardere feiten dus. Een verkeersovertreding is in het algemeen geen echt zwaar feit.

Maar mag ik je vragen waarom je dit wilt weten, ben je met een studie bezig?
eefje TS
Infopolitie Gast

burgerarrest

is het misschien; misdaad wel burgerarrest, en overtreding geen burgerarrest?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Jan Oostrom schreef:
..::Frans::.. schreef:nah.....
????

gr,

Jan
Lang, heel lang verhaal Jan, maar simpel gezegd schreven en dachten leo en ondergetekende, op hetzelfde moment nagenoeg hetzelfde antwoord in hetzelfde draadje, zonder dat we dat van elkaar wisten...en dat gebeurt momenteel zo'n 50 keer per dag. Voor de volledigheid, de fysieke afstand tussen leo en ondergetekende is toch al gauw zo'n 150 km.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Re: burgerarrest

eefje schreef:is het misschien; misdaad wel burgerarrest, en overtreding geen burgerarrest?
Niet helemaal, maar om het simpel te houden kun je daar het beste van uit gaan... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik dacht altijd dat een burger wel mocht aanhouden maar niet mocht staandehouden. Dus dat de burger niet bevoegd is om iemand vast te houden.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Bert schreef:Ik dacht altijd dat een burger wel mocht aanhouden maar niet mocht staandehouden. Dus dat de burger niet bevoegd is om iemand vast te houden.
Je moet even goed het verschil tussen aanhouden en staandehouden kennen. Aanhouden is geregeld in artikel 53 WvSv. Terwijl staande houden is geregeld in artikel 52 WvSv.
Art. 52.

Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd de verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.
Voor de volledigheid nog even lid 1 van art 53.
Art. 53.

1. In geval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd de verdachte aan te houden.
Gesloten