politiescanners/c2000

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Trudy de Graaf TS
Infopolitie Gast

politiescanners/c2000

Ongelezen bericht door Trudy de Graaf »

Ik heb een vraag over het nieuwe systeem:c2000.
Ik heb een politiescanner, en nu heb ik gehoord dat ik deze niet meer kan beluisteren, of liever gezegd, ik heb er eigenlijk niets meer aan.
Is dit zo, want we hebben in het verleden door het beluisteren van onze scanner ook wel eens de politie aanwijzingen kunnen geven.
met vriendelijke groet,

Trudy de Graaf
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

C2000 kan inderdaad niet beluistert worden met een politiescanner. Het is een digitaal systeem terwijl de scanners analoog zijn. Er zijn op dit moment ook geen scanners voor verkrijgbaar. Het enige wat mogelijk blijft is met een P2000 pager tekstberichten te volgen, maar dat betreft in de meeste gevallen niets anders dan de uitrukken van de brandweer. De politie maakt in sommige regio's er gebruik van om mensen te laten bellen en ook gaan in enkele regio's de ambulance-oproepen via P2000, maar het betreft toch voornamelijk de brandweer.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

C2000 is gewoon te volgen (gedeeltelijk) via Internet!
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Gast schreef:C2000 is gewoon te volgen (gedeeltelijk) via Internet!
Geluidsverbinding niet, alleen de tekstberichten en dat is P2000.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Gast schreef:C2000 is gewoon te volgen (gedeeltelijk) via Internet!
Dit zijn dan alleen de regio's die nog in de testfase zitten en tevens naast het oude analoge systeem op C2000 draaien. Die zijn inderdaad nog af te luisteren. Maar alleen C2000 alleen is nog steeds niet af te luisteren.

groetjes Kale :wink:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

MarcH schreef:C2000 kan inderdaad niet beluistert worden met een politiescanner. Het is een digitaal systeem terwijl de scanners analoog zijn. Er zijn op dit moment ook geen scanners voor verkrijgbaar. Het enige wat mogelijk blijft is met een P2000 pager tekstberichten te volgen, maar dat betreft in de meeste gevallen niets anders dan de uitrukken van de brandweer. De politie maakt in sommige regio's er gebruik van om mensen te laten bellen en ook gaan in enkele regio's de ambulance-oproepen via P2000, maar het betreft toch voornamelijk de brandweer.
C2000 scanners zijn wel degelijk verkrijgbaar zij het uitermate prijzig. Heb je er echter een dan heb je er nog niets aan aangezien je ook de digitale code(s) moet hebben waarmee de berichten versleuteld worden. Code(s) die overigens ook weer snel veranderd kunnen worden.
Om die reden is C2000 (thans) nog niet af te luisteren.

De "oude" politiescanner kan je na invoering van C2000 alleen nog gebruiken om naar taxi's, luchtverkeer en andere "klassieke" porto- of mobilofoongebruikers te luisteren.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen luisteren.

Maar even een vraag voor de agenten: Het komt nu wel eens voor dat de scanner luisteraar de politie helpt. Soms bij het vinden van een PD, en soms met het vinden van verdachten. Ik heb dat zelf al een aantal keer meegemaakt. Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Bert schreef:Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen luisteren.

Maar even een vraag voor de agenten: Het komt nu wel eens voor dat de scanner luisteraar de politie helpt. Soms bij het vinden van een PD, en soms met het vinden van verdachten. Ik heb dat zelf al een aantal keer meegemaakt. Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Ik zal je eerlijk zeggen Bert...ik zie alleen maar voordelen. We kunnen nu heerlijk vrijuit praten zonder beperkingen en zonder namen en HKS gegevens te moeten inkorten.

En die enkele keer dat een scannerluisteraar een productieve bijdrage leverde, is weg te strepen tegen al die gemakken.

Kortom: Nee, ik mis de tips niet.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Bert schreef: Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Uiteraard is het fijn als een scannerluisteraar extra informatie kan bieden of kan tippen. Die voorbeelden zijn er, maar ook weer niet in die mate en omvang dat het wegvallen van de scannerluisteraars een aderlating voor de opsporing betekent.

Je laat immers goed willende burgers ook niet toe op een PD om mee te helpen zoeken naar sporen.
redfrisian TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door redfrisian »

Ach af en toe hielp een scannerluisteraar wel eens, maar niet vaak. Heb het nog maar drie keer meegemaakt in drie jaar... Ik vind het wel lekker hoor, we kunnen nu nog vrijuit praten, zonder eerst te moeten bellen
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat jullie blij zijn dat jullie gewoon vrij uit kunnen spreken. En ik zei zelf ook al dat de hulp van de scannerluisteraar niet opweegt tegen de vele voordelen die C2000 biedt.
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

SWAT schreef:C2000 scanners zijn wel degelijk verkrijgbaar zij het uitermate prijzig.
Sorry, maar dit is een misvatting ....
Er zijn wel scanners, die het digitale systeem, dat in Amerika gebruikt wordt kunnen decoderen, maar deze kunnen C2000 niet decoderen !
Er zijn een aantal leveranciers die beweren, dat de door hun geleverde scanner(s) in de nabije toekomst wel C2000 kunnen decoderen, maar er is er nog niet één die een werkend exemplaar kan laten zien.

Stille groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Ik meende reeds opgemerkt te hebben dat je zonder de juiste codes C2000 niet kan afluisteren of je nu wel of geen C2000 scanner hebt.
Stay safe out there.
anoniem TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door anoniem »

als ik met mijn wereldontvanger naar 86.5 tot 87.0 Mhz fm luister, kan ik nog steeds de politieradio horen. ik woon in leiden. klopt dit?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

kan kloppen, maar dan draaien ze of

niet op c2000
wel op c2000 met een anologe koppeling.
hebben ze hier in Fryslan ook een tijdje gedaan
Gesloten