politiescanners/c2000
Moderator: Moderatorteam
-
Trudy de Graaf TS
- Infopolitie Gast
politiescanners/c2000
Ik heb een vraag over het nieuwe systeem:c2000.
Ik heb een politiescanner, en nu heb ik gehoord dat ik deze niet meer kan beluisteren, of liever gezegd, ik heb er eigenlijk niets meer aan.
Is dit zo, want we hebben in het verleden door het beluisteren van onze scanner ook wel eens de politie aanwijzingen kunnen geven.
met vriendelijke groet,
Trudy de Graaf
Ik heb een politiescanner, en nu heb ik gehoord dat ik deze niet meer kan beluisteren, of liever gezegd, ik heb er eigenlijk niets meer aan.
Is dit zo, want we hebben in het verleden door het beluisteren van onze scanner ook wel eens de politie aanwijzingen kunnen geven.
met vriendelijke groet,
Trudy de Graaf
C2000 kan inderdaad niet beluistert worden met een politiescanner. Het is een digitaal systeem terwijl de scanners analoog zijn. Er zijn op dit moment ook geen scanners voor verkrijgbaar. Het enige wat mogelijk blijft is met een P2000 pager tekstberichten te volgen, maar dat betreft in de meeste gevallen niets anders dan de uitrukken van de brandweer. De politie maakt in sommige regio's er gebruik van om mensen te laten bellen en ook gaan in enkele regio's de ambulance-oproepen via P2000, maar het betreft toch voornamelijk de brandweer.
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Dit zijn dan alleen de regio's die nog in de testfase zitten en tevens naast het oude analoge systeem op C2000 draaien. Die zijn inderdaad nog af te luisteren. Maar alleen C2000 alleen is nog steeds niet af te luisteren.Gast schreef:C2000 is gewoon te volgen (gedeeltelijk) via Internet!
groetjes Kale
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
C2000 scanners zijn wel degelijk verkrijgbaar zij het uitermate prijzig. Heb je er echter een dan heb je er nog niets aan aangezien je ook de digitale code(s) moet hebben waarmee de berichten versleuteld worden. Code(s) die overigens ook weer snel veranderd kunnen worden.MarcH schreef:C2000 kan inderdaad niet beluistert worden met een politiescanner. Het is een digitaal systeem terwijl de scanners analoog zijn. Er zijn op dit moment ook geen scanners voor verkrijgbaar. Het enige wat mogelijk blijft is met een P2000 pager tekstberichten te volgen, maar dat betreft in de meeste gevallen niets anders dan de uitrukken van de brandweer. De politie maakt in sommige regio's er gebruik van om mensen te laten bellen en ook gaan in enkele regio's de ambulance-oproepen via P2000, maar het betreft toch voornamelijk de brandweer.
Om die reden is C2000 (thans) nog niet af te luisteren.
De "oude" politiescanner kan je na invoering van C2000 alleen nog gebruiken om naar taxi's, luchtverkeer en andere "klassieke" porto- of mobilofoongebruikers te luisteren.
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen luisteren.
Maar even een vraag voor de agenten: Het komt nu wel eens voor dat de scanner luisteraar de politie helpt. Soms bij het vinden van een PD, en soms met het vinden van verdachten. Ik heb dat zelf al een aantal keer meegemaakt. Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Maar even een vraag voor de agenten: Het komt nu wel eens voor dat de scanner luisteraar de politie helpt. Soms bij het vinden van een PD, en soms met het vinden van verdachten. Ik heb dat zelf al een aantal keer meegemaakt. Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Ik zal je eerlijk zeggen Bert...ik zie alleen maar voordelen. We kunnen nu heerlijk vrijuit praten zonder beperkingen en zonder namen en HKS gegevens te moeten inkorten.Bert schreef:Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen luisteren.
En die enkele keer dat een scannerluisteraar een productieve bijdrage leverde, is weg te strepen tegen al die gemakken.
Kortom: Nee, ik mis de tips niet.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Uiteraard is het fijn als een scannerluisteraar extra informatie kan bieden of kan tippen. Die voorbeelden zijn er, maar ook weer niet in die mate en omvang dat het wegvallen van de scannerluisteraars een aderlating voor de opsporing betekent.Bert schreef: Mijn vraag is of de agenten daar ook ervaring mee hebben en of men dat als een klein "nadeeltje" zien ? Natuurlijk realiseer ik mij dat het niet opweegt tegen de voordelen. Maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Je laat immers goed willende burgers ook niet toe op een PD om mee te helpen zoeken naar sporen.
-
redfrisian TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Sorry, maar dit is een misvatting ....SWAT schreef:C2000 scanners zijn wel degelijk verkrijgbaar zij het uitermate prijzig.
Er zijn wel scanners, die het digitale systeem, dat in Amerika gebruikt wordt kunnen decoderen, maar deze kunnen C2000 niet decoderen !
Er zijn een aantal leveranciers die beweren, dat de door hun geleverde scanner(s) in de nabije toekomst wel C2000 kunnen decoderen, maar er is er nog niet één die een werkend exemplaar kan laten zien.
Stille groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
anoniem TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast