mistlichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Verbeke M TS
Infopolitie Gast

mistlichten

Ongelezen bericht door Verbeke M »

Ik heb, daar één van mijn gewone voorlichten stuk was, gereden, terwijl het niet mistig was, met mijn voormistlichten. Daarvoor een boete gekregen 185€ (die wil zeggen zware overtreding van 2de graad) IS DIT CORRECT, lijkt me buiten verhouding ![/b]
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Je had dus geen reserve lampen bij je ? Want je moet, volgens mij, in de gelegenheid gesteld worden om je lampje te vervangen.

Ik heb dat ook ooit eens gehad. En toen kwam ik er met een waarschuwing vanaf. Ik kreeg een heel verhaal naar mijn hoofd over verwarring en onnodig en ga zo maar door. Maar de bekeuring bleef achterwegen.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Dit is uiteraard correct. Zonder geldige reden met mistlichten rijden is strafbaar. Het excuus dat uw dimlichten defect zijn is geen geldige reden. U dient er namelijk voor te zorgen dat uw dimlichten correct werken. Indien dat niet het geval is mag u niet rijden.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb zo het vermoeden dat TS uit belgië komt (in de goede zin van het woord!) Indien dit het geval is moet TS er wel rekening mee houden dat wetgeving in belgië anders (en ik denk ook vaak strenger) is/kan zijn dan hier in Nederland.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Omdat TS ook die € 185 noemt (o.a.) denk ik ook niet dat het in Nederland is gebeurd jan....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bert TS
Infopolitie Gast

Wat is de hoogte van de boete in Nederland voor niet correct werkende of voering van verlichting ?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bert schreef:Wat is de hoogte van de boete in Nederland voor niet correct werkende of voering van verlichting ?
Ja, er zijn diverse verschillende feitecodes, maar je moet meer denken aan bedragen tussen de €30,- en de ~€ 65,-

Bijv. Mistlicht voeren anders dan bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert (R434) => € 65,-
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind het boetebedrag ontzettend hoog! Maar goed...

Al heeft de topicstarter zichzelf natuurlijk de das omgedaan...

Als je weet dat je koplamp stuk is en je gaat daarom (als alternatief) met mistlampen aan rijden, dan is natuurlijk de eerste vraag waarom je inderdaad niet even een lampje wisselt bij een tankstation (het wordt moeilijker, maar het is te doen) en anders kan je altijd even bij een garage binnenrijden..5 minuten werk...

En daarbij... Liever met 1 koplamp (en stadslichten), dan met 1 koplamp en 2 mistlichten... Ik vind de afweging op zich ook nogeens verkeerd...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 apr 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Jan Oostrom schreef:
..::Frans::.. schreef:Omdat TS ook die € 185 noemt (o.a.) denk ik ook niet dat het in Nederland is gebeurd jan....
Ik zag pas later dat jij ook al gereageerd had Frans, Buitenland is vaak strenger dan Nederland dat klopt wel.

mvg
Jan
En ik heb weleens het idee dat klagen en hoogte van de boete omgekeerd evenredig zijn.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bert schreef: Want je moet, volgens mij, in de gelegenheid gesteld worden om je lampje te vervangen.
.
Als je in de gelegenheid wordt gesteld te repareren is dat puur uit coulance. ER kan zelfs van je gevorderd worden (in theorie) dat je kentekenbewijs wordt ingeleverd, dat je een boete krijgt EN dat je dus niet meer mag rijden met die auto.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ik dacht dat het verplict is om reserve lampen bij je te hebben. En dat je in de gelegenheid gesteld zou worden om het kapotte lampje te vervangen. Maar dat is dus niet wettelijk zo.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

HNO; handelen naar omstandigheden.

Het is niet doenlijk om elke situatie van tevoren te beschrijven hoe je gaat handelen. Het lijkt mij ook niet echt zinvol om dat te proberen.

Zoveel mensen, zoveel wensen. En als elke situatie vantevoren afgedicht was hadden we een heel dik wetboek gekregen.
Gesloten