Mogen fietsers harder rijden dan een bromfiets?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

zijlvaart67 schreef:Een behoorlijk misplaatste reactie, Dav.... In mijn ogen, tenminste...

We zoeken namelijk alleen maar de juridische basis...en dan ook nog op speciaal verzoek van een gaste...

Jammer....
Ging me meer om deze met alle respect voor de vraag van de gast.
Als de boete voor te hard rijden niet gaat, omdat er geen borden staan, dan zijn er nog een paar leuke voor wielrenners:

- Geen reflectoren op de trappers VR art. 5.9.51
- Geen reflectoren aan voor- en achterzijde art. VR 5.9.51
- Een bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. RVV art. 19

De laatste is leuk voor iedereen die niet voorop rijdt in het wielrennersgroepje!
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Een beetje serieuze wielrenner, zoals jij, zal de verkeersregels toch wel respecteren neem ik aan??
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

@Dav:

Gelukkig maar dan...

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry :oops:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Die respecteer ik ook.
En moet ook toegeven dat veel wiielrenners inderdaad lak hebben aan stop/voorrangsregels etc.
Hierop zal je me misschien kunnen betrappen ;)
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Nou, die reflectoren krijg je met mij geen ruzie over hoor! :wink:

Het gaat om het totaalbeeld wat soms irritatie oproept bij anderen. En dat de goeien moeten opboksen tegen dat beeld, kan ik mij best voorstellen.

Ik woon vlak bij een populaire wielren- en mountainbikeroute. Dan wil je niet weten wat je op zondagochtend allemaal ziet.

Wielrenners die in een groepje van zich af spugend en hun neus continu legend, ongeacht of daar nu iemand wandelt en dat in zijn gezicht krijgt of niet. En blijkbaar nog energie over om wandelaars toe te schreeuwen. Flesje Aquarius leeg? Dat donder je toch gewoon op straat of in het bos! We hebben ook een paar mooie verkeersdrempels met wegversmalling liggen. Blijkbaar wordt verwacht dat iedere andere weggebruiker stopt om de wielrenners erdoor te laten. Dat mag je tenminste uit hun weggedrag opmaken.

Ik denk dat een groep wielrenners en individuele wielrenners het gedrag krijgen wat ze oproepen.

Dus als je je netjes en sportief gedraagt, zal je dit ook tegenkomen bij je medeweggebruikers.

En als je je asociaal gedraagt, moet je ook niet vreemd opkijken dat niet iedereen je beste vriend wil zijn.
micheere TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door micheere »

Op zich had DaV nog wel een aardige puntje met het legitimatie bewijs. Ik ben nu aan het trainen (hardlopen) voor de sporttest (en ook nog wel een beetje voor mezelf hoor :D ).
Normaal gesproken heb ik dus echt altijd mijn rijbewijs bij me (zit in portemonnaie), heb de eerste paar keer met hardlopen ook lopen klooien met een hangmapje om mijn nek, dit is toch echt te irritant. Het probleem is dat ik meestal nogal laat, als het al donker is, ga hardlopen.
Dus maar hopen dat ik nooit aangehouden wordt... En als ik aangehouden wordt maar hopen dat de betreffende agent zelf ook nog een beetje sportief is :D . En ja dit is dubbelzinnig bedoeld...

Michael
Copper TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Copper »

Michael, je dwaalt af! Over de wet ID is al uitgebreid gesproken dus een en ander moet nu toch duidelijk zijn!
Copper TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Copper »

Ik rijd trouwens geen 30 of 40, maar een hogere snelheid, waardoor auto's niet verrast kunnen worden door mijn lage snelheid
Ik dacht dat je op een bromfiets reed?! Hoe kun je dan met een hogere snelheid rijden? Da's dan nog gevaarlijker dan met de nachtblindheid op het fietspad!
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Jan Oostrom schreef:
rfo00457 schreef:Als de boete voor te hard rijden niet gaat, omdat er geen borden staan, dan zijn er nog een paar leuke voor wielrenners:

- Een bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. RVV art. 19

De laatste is leuk voor iedereen die niet voorop rijdt in het wielrennersgroepje!
Op zich wel grappig gevonden maar ik denk dat men met succes verweer kan voeren tegen een bekeuring op die gronden immers het is niet verboden om zich met een racefiets op de openbare weg te begeven.

Het is natuurlijk wel weer krom dat de wet eisen eisen stelt en dat men evenzogoed voertuigen toelaat en mag verkopen die er niet aan voldoen. :?
Loop een willekeurige fietsenzaak binnen en 60% van de daar tentoon gestelde waar voldoet niet aan de wettelijke bepalingen. Maar ja, die BTW he!!

mvg
Jan
Het punt is dat je met iedere fiets op een afgeloten terrein mag rijden. (denk bv aan een camping)
En daar helpt geen enkel artikel uit het VR tegen.
Dus de verkoop verbieden is echt niet zo gemakkelijk.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

micheere schreef: ....Ik ben nu aan het trainen (hardlopen) voor de sporttest (en ook nog wel een beetje voor mezelf hoor :D ).
Normaal gesproken heb ik dus echt altijd mijn rijbewijs bij me (zit in portemonnaie)...
Ik heb me ID als ik ga hard lopen ook niet bij me :wink:
Zolang ik me nog netjes gedraag heb ik hem ook niet nodig...
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Niet verplicht bij je te hebben.
Je hebt alleen een toonplicht....;)
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Als je gaat hardlopen en onderweg vindt er een schietpartij plaats. Politie komt ter plaatse en gaat de getuigen onderragen. Dan wordt je toch geacht om je te kunnen identificeren, ook al gedraag jij je keurig ;)

Beetje onwaarschijnlijk scenario maar theoretisch is het mogelijk, ook in Elst :P
Gesloten