onvoldoende afstand houden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

gast schreef:volgens mij staan mijn spiegels goed,door een paar tips van een vriend die met zijn auto achter de mijne is gaan staan op een bepaalde afstand, zodat er een auto tussen past vinden jullie dat dan normaal dat iemand dat doet terwijl het zo rustig is en er al zoveel ruimte over is om in te halen
Tja, wat zou u willen horen? Dat we het normaal vinden ? (nee dus)
Wat u ertegen kunt doen (weinig/niks dus)

Kortom, neem die paar heel kleine tips die u hier kreeg ter harte, en leer een beetje leven met het feit dat er in Nederland helaas a-sociale medeweggebruikers rondrijden....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bouwe1
Infopolitie Gast

Re: onvoldoende afstand houden

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Ferry schreef:
Bouwe1 schreef: Zodra de mogelijkheid van een zijweg zich aandient, moet u wel weten waar natuurlijk, richting aangeven en 2 seconden later gas loslaten.

Wel een gevaarlijke optie......Stel dat er uit de zijweg een auto komt, die denkt dat je afslaat en zal misschien de weg op kunnen draaien met alle gevolgen van dien.
1. Ook die automobilist zal zien daat er achter u nog een auto rijdt
2. Dan sla je natuurlijk af.
Ferry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ferry »

Er zijn op deze manier meerdere motorrijders op een onzachte manier met het asfalt in aanraking gekomen.

Als antwoord op het eerste puntje.....Dit worden afdekongevallen genoemd.

Als antwoord op het tweede puntje....Als je snelheid zo laag is dat je nog gewoon kunt afslaan naar rechts zul je ook niet al teveel last van je achterligger hebben.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Over het algemeen is dit wel de wijze waarop ik BuBeKo een zijweg in ga.

Als de motorrijders dan vervolgens het asfalt van dichtbij willen gaan bekijken. ;-)

Mijn algemene werkwijze van afslaan.

Je geeft richting aan, laat even later gas los, =reactietijd voor achterligger, begint af te remmen en gaat de bocht om. Helaas dat gaat niet overal met 80.
En nee, ik vergeet mijn spiegeltjes en rechterschouder niet. ;-)

Als er dan een of andere oelewapper niet in staat is om afstand te houden, heeft hij/zij een probleem.
Het zal toch niet zo zijn dat ik niet meer af mag slaan op het moment dat iemand heel kort achter mij rijdt????

Let wel, in de door TS genoemde situatie probeer ik op een legale manier van die hinderlijke achterligger af te komen.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

En nee, ik vergeet mijn spiegeltjes en rechterschouder niet.
Heb je mazzel jongen want ik was al aan het typen :-) SRV: Spiegelen, Richting aangeven, Voorsorteren 8)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

KRATSEN... :wink:

Kijken, Richting aangeven, Afremmen, Terugschakelen en Sturen...

Geen fijne techniek... al hebben ze dit wel tot de 'nieuwe landelijke norm' gemaakt bij de rijopleidingen. 8)

Het zou KRT(a)S moeten heten... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Bouwe1
Infopolitie Gast

Hoe het ook heet, SRV of KRATSEN.

Ik ben afgeslagen en ben mijn achterligger kwijt.
Even verderop keren en de gewenste route vervolgen.

Overigens, als er een uitvoegstrook is mag je toch daar pas beginnen met afremmen / snelheid verminderen?
Terugschakelen hoeft i.h.k.v. het nieuwe rijden ook niet altijd meer
Dus moet het KR(V)A(evt.T)S worden.
Niet echt een handig ezelsbruggetje.

Voorlopig houd ik mij wel aan de melkboer.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Het nieuwe rijden zal ik nooit gaan toepassen... :?

En ik ben niet bijzonder technisch, maar ik heb begrepen dat het (met hoge toerentallen) afremmen op de motor veel zuiniger rijdt, dan via de voetrem afremmen...

Ten eerste omdat remblokken geld kosten en ten tweede omdat er bij gebruik van 'de motorrem' de inspuiting wordt onderbroken en de auto dus geheel gratis rolt...

(is mij door een Ford-monteur ingefluisterd) :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Bouwe1
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef: En ik ben niet bijzonder technisch, maar ik heb begrepen dat het (met hoge toerentallen) afremmen op de motor veel zuiniger rijdt, dan via de voetrem afremmen...

Ten eerste omdat remblokken geld kosten en ten tweede omdat er bij gebruik van 'de motorrem' de inspuiting wordt onderbroken en de auto dus geheel gratis rolt...

(is mij door een Ford-monteur ingefluisterd) :wink:
Is zuiniger rijden equivalent aan veiliger rijden :?:
Je kunt ook, gelijk Opa, met een sukkelgangetje gaan rijden, daalt het verbruik ook.
Beter nog.
Helemaal NIET gaan rijden. heb je een brandstofverbruik van 0

TS begon over iemand die hinderlijk dicht achterhem reed.
Dan wil jij gaan KRATSEN :?: :oops: en afremmen op de motor? :oops: Help.. :oops: :oops:
Nee doe mij maar SRV. liever een hoger verbruik dan 'verwijtbare' schade.
Ferry
Infopolitie Gast

En zijn remblokken niet goedkoper als koppelingsplaten?
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ferry,

Ik denk dat Koen voor de kosten alleen naar de verbruikscijfers en klein onderhoud kijkt.
Koppelingsplaten vallen bij hem onder groot onderhoud en dat telt niet :lol: ;-)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Zo schokkend is het allemaal niet, hoor... :wink:

Zuinig rijden en veilig rijden staan volledig los van elkaar...

Veilig rijden is voor 85 % gebaseerd op 'kijkgedrag' en bij de overige 15 % komt pas voertuigbeheersing en voertuigbediening kijken... :wink:

En koppelingsplaten slijten bij mij niet... Daar is 'standgas' terugschakelen (tussengas) voor uitgevonden..... :wink:

Maar we gaan off-topic, vrees ik... :o

Donald Tusk

Ferry
Infopolitie Gast

Bouwe1 schreef: Als de motorrijders dan vervolgens het asfalt van dichtbij willen gaan bekijken. ;-)
Ik doelde op motorrijders die vergeten hun richtingaanwijzer vergeten uit te zetten. De automobilist die uit de zijweg komt is dan in de veronderstelling dat de motor de zijweg in wil.

Dat is ook de reden dat ik al heel lang niet meer vertrouw op richtingaanwijzers. Laat eerst maar eens zien of iemand daadwerkelijk afslaat.
Gesloten