Hond van de buren blaft in de nacht
Moderator: Moderatorteam
-
Heijnz TS
- Infopolitie Gast
Hond van de buren blaft in de nacht
Mijn buren laten hun hond in de nacht (altijd tussen 01:00 en 02:00) in hun tuin poepen waardoor die keihard begint te baffen en mij en mijn gezin wakker maakt. Ik kan zijn overlast overdag tolereren en in de avond want het valt onder leefgeluiden, maar moet ik dat wettelijk ook in de nacht maar accepteren als is het van korte duur. En zijn geblaf is abnormaal hard. Ik kan het letterlijk 150 meter verderop horen wanneer ik lopend boodschappen doe.. laat staan paar meter ernaast. Heb geprobeerd met de beste man te communiceren, maar ze hebben er lak aan. Mijn relate met mijn buren boeit mij oprecht nu niet meer en vroeg me af of ik juridisch in mijn gelijk sta.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Hond van de buren blaft in de nacht
Walter schreef: 22 sep 2005, 15:34
Dit onderwerp is al vele malen aan de orde geweest. Ik zal in het kort nog even weergeven wat en hoe:
betrokken partijen:
- eigenaar honden
- buren
- politie
- gemeente
- evt verhuurder of VVE
Voor de politie is er weinig aan te doen. Het enige wat wij kunnen doen in constateren en vastleggen. Het doen stoppen, dus de inbeslagname van de honden, is een zwaar en bija niet gedaan middel. Dat wordt em dus niet.
Sommige gemeenten hebben een meldpunt overlast. Meldt het daar. En sommige gemeenten zetten bepaalde regels in hun APV wat betreft geluidsoverlast en evt houden van huisdieren.
Indien het huurwoningen zijn kun je de woningbouw informeren. Deze kan dan, via procedures, van de politie vernemen of wel of geen overlast geconstateerd is. De woningbouw kan dan aanschrijven en bij aanhoudende overlast tot ontbinding van het huurcontract overgaan via tussenkomst van de rechter.
Indien het een eigen woning is zijn er misschien, indien aanwezig, via de vereniging van eigenaren en haar reglement wat geregeld kunnen worden.
Kortom; een passend antwoord is er niet.
Er zijn wel opties maar het zal lastig zijn dit op heterdaad te treffen. In het standaard model APV artikel 4:5c staat dat het verboden is om niet te voorkomen dat een dier geluidsoverlast veroorzaakt. Als dit artikel is opgenomen in de apv van je gemeente kan er verbaliserend worden opgetreden door politie en BOAs. Echter moeten die de overlast dan wel zelf constateren.
-
Heijnz TS
- Infopolitie Gast
Dankuwel voor de reacties. Waar het op neer komt is dat je eigenlijk van alles kan doen zolang het niet op heterdaad betrapt wordt of er een hele traject en dossieropbouw is. Ik ga vanaf nu ook om 6 in de ochtend de boormachine gebruiken om te klussen. En de bbq gaat om de 2 dagen de hele dag aan wanneer hun tuindeur de hele dag open is.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Dat worden dan korte nachten, ook voor jouw eigen gezin.
Ik snap het punt wat je probeert te maken en ook zeker de frustratie waarvan het komt. Maar de ervaring heeft mij ook geleerd dat deze optie geen winnaars kent EN ook dat deze mensen nog veel dieper kunnen 'zinken'. Ik zou het afraden en eens kijken naar buurtbemiddeling of dergelijke. Het is een vervelende situatie waarin je zit maar een snelle oplossing is er niet.Heijnz schreef: 12 jul 2026, 10:40 Dankuwel voor de reacties. Waar het op neer komt is dat je eigenlijk van alles kan doen zolang het niet op heterdaad betrapt wordt of er een hele traject en dossieropbouw is. Ik ga vanaf nu ook om 6 in de ochtend de boormachine gebruiken om te klussen. En de bbq gaat om de 2 dagen de hele dag aan wanneer hun tuindeur de hele dag open is.
Je snapt dat dit nergens tot leidt en mogelijk ook rechtsgevolgen voor jezelf zou hebben?Heijnz schreef: 12 jul 2026, 10:40 Dankuwel voor de reacties. Waar het op neer komt is dat je eigenlijk van alles kan doen zolang het niet op heterdaad betrapt wordt of er een hele traject en dossieropbouw is. Ik ga vanaf nu ook om 6 in de ochtend de boormachine gebruiken om te klussen. En de bbq gaat om de 2 dagen de hele dag aan wanneer hun tuindeur de hele dag open is.
Het is een traject van de lange adem. Er is geen simpele fix, zelfs bij een heterdaadje is het maar de vraag of dat tot gedragsverandering leidt… bekeuring betalen en doorgaan…
Zoals ik in bovenstaande post al meldde is het mogelijk verboden in de APV. Onderzoek of dit verbod is opgenomen. Dit kan je ook naar de gemeente communiceren als je laat zien dat je structureel overlast ervaart.
Doe een melding als het voorkomt, verken de mogelijkheden bij buurtbemiddeling, eventuele verhuurder, gemeente en wijkagent. Meld overlast via 0900-8844 en houd zelf bij wanneer het voorkomt.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
De oplossing hoeft niet al te lang te duren, afhankelijk van de situatie. Je kunt de zaak ook civiel rechtelijk aanpakken, helmaal als zowel jij als de buren een woning huren van dezelfde verhuurder. Dossieropbouw hoeft niet lang te duren als andere buren ook overlast ervaren. Dan sta je een stuk streker en wordt de overlast een stuk minder subjectief. Praat dus ook eens met andere buren en treed samen op. Dan kan het sneller gaan dan het strafrechtelijk/bestuurlijk traject.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Heijnz TS
- Infopolitie Gast
Heb het goed laten bezinken en mezelf afgekoeld, ik ga mezelf niet zijn niveau verlagen. Zal een logboek bij houden en gewoon telkens een melding maken. Ook zal ik het telkens opnemen en bewaren. In de toekomst kan ik langs de overbuurman gaan en vragen of die ook last heeft en of hij samen met mij een melding wilt maken. Hopelijk zal het vanzelf stoppen want het voelt ook ergens lullig al is hij degene die echt fout zit, wil niet de reden zijn dat iemand op straat komt of iets, ik wil gewoon rust in de nacht. Hartstikke bedankt voor de tips en advies
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
Succes verderMen moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit