Dan ga ik ook nog maar even een duit in het zakje doen, van wat mij (zo uit het hoofd.....) bekend is over deze kwestie.
Heb via de link van Google maps in beide situaties de rest van de straat bekeken.
En wat valt mij op?
Dat in situatie A er enkel op het gedeelte van de foto, nog net aan beide zijden van de weg een afbeelding van een fiets te zien is; verderop in de straat zie ik ze niet meer.
Terwijl in situatie B dat op meerdere plekken te zien is en dat maakt voor mij (een groot) verschil.
Wat ik mij weet te herinneren is, dat wil het een 'goede fietsstrook' zijn......,
de afbeelding van de fiets elke 30 meter herhaald dient te worden.
Op grond daarvan, kleur van de strook maakt wettelijk gezien niets uit....., kom ik tot de conclusie dat het bij A gaat om een zogenaamde suggestiestrook en bij B een fietsstrook.
Maar daarmee zijn we er nog niet.......
Piet haalt al een uitspraak aan van een rechter die aangeeft dat, in het geval van een fietsstrook er voor een bestuurder geen noodzaak bestaat om op de fietsstrook te rijden.
Dus als je in zo'n situatie op het midden rijdt, dan rijdt je toch voldoende rechts.
Tijdens het theorie-examen (uiteraard ook tijdens de praktijk......) van het CBR wordt een leerling geleerd dat er 3 situaties zijn waar men op een fietsstrook met een onderbroken streep mag rijden:
1) Bij naar rechts af slaan,
2) Het uitwijken voor een tegenligger,
3) Bij het inhalen van een bestuurder die links af gaat en daartoe heeft voorgesorteerd.
Op een suggestiestrook mag in alle gevallen wel worden gereden en zelfs geparkeerd; behalve als dit op een andere manier is aangegeven.
In de rijprocedure die het CBR hanteert, wordt ook in het geval van een suggestiestrook geadviseerd om dan in het midden te rijden en enkel uit te wijken als dit noodzakelijk is, vergelijkbaar met wat hierboven wordt opgesomd.
Heb even wat opgezocht wat er daarvan in de rijprocedure staat:
Fietsstrook (onderbroken streep)
Alhoewel het gebruik van deze strook voor andere bestuurders dan fietsers of gehandicaptenvoertuigen wettelijk niet verboden is, blijft die strook in feite een deel van de rijbaan dat bestemd is voor fietsers. Andere bestuurders maken dan ook alleengebruik van deze strook als een bepaalde verkeerssituatie dat wenselijk of noodzakelijk maakt. Daarbij mogen in geen geval fietsers gehinderd worden. Stoppen op een fietsstrook dient zoveel mogelijk te worden voorkomen.
Suggestiestrook (zonder symbolen)
Dit is een deel van de rijbaan waarvan gesuggereerd wordt dat dit bestemd is voor fietsers en gehandicaptenvoertuigen. Bij het naar rechts afslaan mag deze strook worden gebruikt.
Plaats op de weg/plaats van handeling
De te volgen rijrichting en de verkeersintensiteit zijn bepalend voor de te volgen rijstrook of de plaats op de rijbaan. Bij het naderen, berijden en verlaten vrij liggende fietspaden niet blokkeren.
Alleen zo kan een optimale verkeersafwikkeling worden gerealiseerd. Zoveel mogelijk wordt in het midden van de rijstrook gereden. Suggestiestroken (zonder symbolen) en fietsstroken (onderbroken strepen) in principe niet berijden. Bij afslaan kunnen andere normen gelden. Deze zijn opgenomen bij het onderdeel kruispunten.