Plek op de weg met fiets(suggestie)stroken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mit TS
Infopolitie Gast

Plek op de weg met fiets(suggestie)stroken?

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb twee instructeurs gehad die ogenschijnlijk het tegenovergestelde zeggen over een bepaalde situatie.

Op locatie 1 heb je fietsstroken aan beide kanten, en is er slechts plek voor 1 auto op het zwarte gedeelte. Volgens instructeur A moest ik hier gewoon uiterst rechts rijden: https://www.google.com/maps/@52.3851139 ... ?entry=ttu

Afbeelding

Locatie 2 is ongeveer hetzelfde, hier zei instructeur B dat je tussen de rode stroken in moet blijven tenzij nodig (als er tegemoetkomende auto's komen). https://www.google.com/maps/@52.3706297 ... ?entry=ttu

Afbeelding
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Plek op de weg met fiets(suggestie)stroken?

Ongelezen bericht door Frans »

Bij situatie 1 heb je een fietsloper, het is een suggestiestrook. Een rode strook zonder witte fietsen erop en dit is dus geen fietsstrook. Situatie 2 geeft een fietsstrook aan, herkenbaar aan de wit geschilderde fietsen op het rode asfalt. Is het een fietsloper (of fietssuggestiestrook) dan mag het overige verkeer er wel gebruik van maken, bij een fietsstrook dus niet (een auto mag er bijvoorbeeld niet parkeren of rijden)

Beide instructeurs hebben dus gelijk.

Wijziging

ik zie na beter kijken dat ook foto 1 fietsen geschilderd heeft op de rode strook, instructeur A heeft dus ongelijk.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Formeel lijkt het eenvoudig. Een fietsstrook maakt deel uit van de rijbaan. In artikel 1 van het RVV 1990 staat immers:

Wetstekst

fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
In artikel 3 van deze wet staat:

Wetstekst

Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
en ook nog in artikel 10:

Wetstekst

Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Met andere woorden, je mag wel op fietsstroken rijden met een onderbroken streep.
Maar, als je jurisprudentie leest, dan kom je bijvoorbeeld de volgende uitspraak tegen:
Bovendien bestond er voor verdachte geen noodzaak om uiterst rechts – over de fietsstrook - te rijden nu er geen tegenliggers aan kwamen
Kennelijk ziet een rechter het begrip "zoveel mogelijk rechts" als genoemd in artikel 3, niet als "uiterst rechts". Zoveel mogelijk rechts is blijven op het zwarte gedeelte, wat wij rijloper noemen, waarbij je bij tegenliggers uit mag wijken naar rechts, om uiterst rechts op de fietsstrook te gaan rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
fietsertje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door fietsertje »

Ik zie in beide fotos een fiets op de rode strook, op foto 1 wat minder duidelijk te zien, is een eindje weg (ter hoogte van de lantaarnpaal links). Dus ik zie het verschil niet tussen de 2 situsaties.
in beide gevallen een rode strook, zelfde onderbroken streep en witte fietsen op de rode strook.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Regels zijn simpel: in beide situaties mag een bestuurder van een motorvoertuig de fietsstrook gebruiken als hij de daar aanwezige fietsers niet hindert. Er mag niet geparkeerd of gestopt worden op of langs de fietsstrook.

Rijinstructeurs die zeggen dat je in het ene geval uiterst rechts moet rijden en in het ander geval op het zwarte deel scheppen alleen maar verwarring bij hun leerling. Kies gewoon voor de meest veilige plaats op de weg!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Dan ga ik ook nog maar even een duit in het zakje doen, van wat mij (zo uit het hoofd.....) bekend is over deze kwestie.

Heb via de link van Google maps in beide situaties de rest van de straat bekeken.
En wat valt mij op?
Dat in situatie A er enkel op het gedeelte van de foto, nog net aan beide zijden van de weg een afbeelding van een fiets te zien is; verderop in de straat zie ik ze niet meer.
Terwijl in situatie B dat op meerdere plekken te zien is en dat maakt voor mij (een groot) verschil.

Wat ik mij weet te herinneren is, dat wil het een 'goede fietsstrook' zijn......, de afbeelding van de fiets elke 30 meter herhaald dient te worden.
Op grond daarvan, kleur van de strook maakt wettelijk gezien niets uit....., kom ik tot de conclusie dat het bij A gaat om een zogenaamde suggestiestrook en bij B een fietsstrook.

Maar daarmee zijn we er nog niet.......
Piet haalt al een uitspraak aan van een rechter die aangeeft dat, in het geval van een fietsstrook er voor een bestuurder geen noodzaak bestaat om op de fietsstrook te rijden.
Dus als je in zo'n situatie op het midden rijdt, dan rijdt je toch voldoende rechts.

Tijdens het theorie-examen (uiteraard ook tijdens de praktijk......) van het CBR wordt een leerling geleerd dat er 3 situaties zijn waar men op een fietsstrook met een onderbroken streep mag rijden:
1) Bij naar rechts af slaan,
2) Het uitwijken voor een tegenligger,
3) Bij het inhalen van een bestuurder die links af gaat en daartoe heeft voorgesorteerd.

Op een suggestiestrook mag in alle gevallen wel worden gereden en zelfs geparkeerd; behalve als dit op een andere manier is aangegeven.
In de rijprocedure die het CBR hanteert, wordt ook in het geval van een suggestiestrook geadviseerd om dan in het midden te rijden en enkel uit te wijken als dit noodzakelijk is, vergelijkbaar met wat hierboven wordt opgesomd.

Heb even wat opgezocht wat er daarvan in de rijprocedure staat:
Fietsstrook (onderbroken streep)

Alhoewel het gebruik van deze strook voor andere bestuurders dan fietsers of gehandicaptenvoertuigen wettelijk niet verboden is, blijft die strook in feite een deel van de rijbaan dat bestemd is voor fietsers. Andere bestuurders maken dan ook alleengebruik van deze strook als een bepaalde verkeerssituatie dat wenselijk of noodzakelijk maakt. Daarbij mogen in geen geval fietsers gehinderd worden. Stoppen op een fietsstrook dient zoveel mogelijk te worden voorkomen.

Suggestiestrook (zonder symbolen)

Dit is een deel van de rijbaan waarvan gesuggereerd wordt dat dit bestemd is voor fietsers en gehandicaptenvoertuigen. Bij het naar rechts afslaan mag deze strook worden gebruikt.

Plaats op de weg/plaats van handeling

De te volgen rijrichting en de verkeersintensiteit zijn bepalend voor de te volgen rijstrook of de plaats op de rijbaan. Bij het naderen, berijden en verlaten vrij liggende fietspaden niet blokkeren.

Alleen zo kan een optimale verkeersafwikkeling worden gerealiseerd. Zoveel mogelijk wordt in het midden van de rijstrook gereden. Suggestiestroken (zonder symbolen) en fietsstroken (onderbroken strepen) in principe niet berijden. Bij afslaan kunnen andere normen gelden. Deze zijn opgenomen bij het onderdeel kruispunten.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Wat ik mij weet te herinneren is, dat wil het een 'goede fietsstrook' zijn......, de afbeelding van de fiets elke 30 meter herhaald dient te worden.
Dat is nou precies wat ik probeer te vinden want idd moet de afbeelding van de fiets herhaald worden alleen de afstand is dan volgens mij 100 meter maar dat weet ik niet zeker meer .
Heb het hier voor de deur jarenlang meegemaakt met lastige politie boa's etc etc maar ik had gelijk omdat de afbeeldingen zo'n 500 meter uit elkaar lagen dus het suggestief was met onderbroken lijn
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Dusty
Deskundige
Geslacht:

@donmarcello; er is (kennelijk) een probleem met de server van de CROW, waar diverse richtlijnen zijn te vinden over de inrichting van de weg, want ik kom op geen enkele manier op hun site om daarover informatie te vinden. :?
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

@Dusty je vpn even uitzetten dat had ik ook nog aan staan :D :D
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@Dusty, was dat niet wat ik (en ja, in foto 1 zijn de "geschilderde fietsen" erg slecht te zien) in mijn edit zei?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat het CROW ook voorschrijft, het blijven richtlijnen. Maar wettelijk is voorgeschreven dat er meerdere afbeeldingen van een fiets op de fietsstrook moeten zijn aangebracht. Daarbij moet, net als bij verkeersborden, dit herhaald worden bij ieder nieuw wegvak. Maar voor de vraag is dit, denk ik, nu niet interessant, het gaat over de positie op de weg als er fietsstroken zijn met onderbroken markeringen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dusty
Deskundige
Geslacht:

@Frans; dat is niet wat ik (meteen) uit jouw reactie/aanvulling op maak.
Zoals ik jouw reactie lees, dan zeg je dat in beide gevallen er sprake is van een fietsstrook, maar misschien lees ik dat verkeerd.
In mijn (bescheiden) opinie zie enkel in situatie B een fietsstrook en in situatie A een suggestiestrook.

Daarnaast heb ik (proberen) aan te geven hoe men daar bij het CBR, zowel in de theorie als praktijk, tegenaan kijkt.
Vandaar dat ik vind dat het een aanvulling en (mogelijk) andere zienswijze is, op de eerder gegeven antwoorden, waaronder die van jou.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@Dusty: In situatie A is mij niet duidelijk hoe groot de tussenafstand is tussen de fietsen. Dat die 30 meter moet zijn (wettelijk), eens, maar zodra er een fiets op is geschilderd kan het imho geen suggestiestrook meer zijn, ook al schildert die wegbeheerder die fietsen om de, een voorbeeld, "om de 50 meter" (en hij schildert die uiteraard niet zelf, dat wordt gedaan door een belijningsbedrijf)

En eens met Piet, dan nog blijven het richtlijnen, maar mét fiets is wat mij betreft een fietsstrook (een "fietspad") waar andere voertuigen weg blijven, daar waar een rode strook slechts een suggestiestrook is die door het overige verkeer ook gebruikt mag worden, beiden uiteraard in het voorbeeld met onderbroken witte belijningen tussen rijbaan en rode strook zoals op de foto's is te zien.

Wat mij betreft is er geen verschil in foto A en B ook al liggen (en we moeten het schatten) de afbeeldingen op foto A duidelijk verder uit elkaar dan op foto B.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten