Gebruik blauw (zwaai) licht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
pat0118 TS
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick

Gebruik blauw (zwaai) licht

Ongelezen bericht door pat0118 »

Gister het volgende meegemaakt.
Rond 1730 reed ik de trajectcontrole in bij Roosendaal richting Bergen op Zoom.

Zie ik achter me op de vluchtstrook een Mondeo aankomen rijden met de zwaailichten aan. Lichten zaten in de grill.

Opmerking van moderator MotoRon

Motoron: kenteken verwijderd
Het was spits dus wat drukker. Mijn vermoeden is dat deze al wat langer op de vluchtstrook reed en zodoende heel wat auto's heeft ingehaald. Minimaal 10 tot 20 auto's wat ik heb kunnen zien. Vervolgens voegt de auto thv van de afrit naar de parkeerplaats in de trajectcontrole in op de rechterbaan in en zet zijn zwaailicht uit en gaat ook zeer snel naar de linkerbaan.

Bij het inrijden van de trajectcontrole gaat het verkeer vaak erg langzaam omdat de A58 net ervoor bij de 2 banen van de A17 komen. Zodra de trajectcontrole begint tijdt het verkeer alweer op de toegestane snelheid.

Wat mij vervolgens opvalt is dat de Mondeo netjes binnen max snelheid van de trajectcontrole blijft en eigenijk geen haast meer lijkt te hebben.

Mijn gedachte hierbij zijn in tweestrijd. Of het is een auto van een particulier die illegale zwaailichten heeft. Dat lijkt me best risicovol. of een agent die misbruik maakt van de lampen.

Dit laatste zal door de agenten hier op het forum teniet gedaan worden want omdat de zwaailichten gebruikt mogen worden net zo als politie autos als het nodig ook zonder zwaailichten harder dan vMax mogen rijden. Omdat ze met gepaste spoed naar een situatie moeten....

Maar dan nog bevreemd het me dat hij autos via de vluchtstrook inhaalt en zich vervolgens aan de vMax houd. er was ruimte voor hem op de weg dat hij harder kon.

Voor wat betreft het kenteken dat staat al 10 op de eerste eigenaar (info RdW) en krijg ook verder geen hits als ik erop Google.

Dus is dit een prive persoon geweest en een leuke modificatie op zijn auto of een agent die een een creatieve manier een stoet langzaam rijdende autos inhaalt om op tijd voor het eten te zijn....?

Zeggen jullie het maar. Het is voor jullie makkelijker om een kenteken na te trekken dan voor de gewone burger.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Misbruik blauw (zwaai) licht

Ongelezen bericht door SWAT »

Agenten mogen in hun priveauto geen blauwe lichten hebben en gebruiken. Voorzover ik weet hebben we geen Ford Mondeo's in de vloot zitten en zeker niet van 10 jaar. Ik ben bang dat het een creatieve burger is geweest.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Met andere worden geef het door aan de politie, zeker nu je het kenteken weet.

https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... 4e4bb891d5
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik zie hier nogal wat aannames. Ook foute helaas.

In het scenario dat dit een politieauto betreft zijn we eigenlijk al klaar met de hele discussie. Een politieauto die niet wit met rode en blauwe strepen is, noemen we een onopvallend politievoertuig. Dit is dus geen prive voertuig van een politieagent die zoiets zelf heeft ingebouwd. Maar een voertuig aangeschaft door de overheid. Dit kunnen ook wat oudere voertuigen zijn en die gaan doorgaans tot de leeftijd van 10 jaar, maar in sommige gevallen zelfs langer, blijven rijden. Dus in de stelling dat dit zeker niet kan, kan ik me niet vinden.

Of de collega in dat geval over de vluchtstrook met een reden is alleen maar te raden voor ons. Met als dat zou moeten kan ik wel wat redenen bedenken. Wij mogen overigens max 50km per uur over de vluchtstrook volgens de brancherichtlijn.

Vwb de merken en types voertuigen in dienst bij de politie is weinig te zeggen. We hebben al een hele poos geen vaste leveranciers meer dus dat kunnen werkelijk alle denkbare merken zijn.

Mocht dit een voertuig van een handige burger zijn geweest is dit uiteraard niet de bedoeling. Maar ik heb geen enkele reden om dit nu aan te nemen. Net zo min of de topic titel dus stand houdt.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Gebruik blauw (zwaai) licht

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

En na dit onderbouwde antwoord van Proost, titel aangepast naar Gebruik in plaats van Misbruik blauw zwaailicht.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Volledig eens met Proost.

Het kan overigens ook een voertuig van een andere dienst geweest zijn of wellicht een 'lesauto'.

Het is trouwens redelijk normaal om ee n spoedrit af te breken als blijkt dat het niet meer nodig is. Wellicht was dat het.

Het komt een beetje over als de verjaardagsverhalen over de mcdonalds en de politie die dan weg rijdt met zwaailichten en sirene. Dooddoener.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

En daar kunnen we het wel bij laten, lijkt me.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten