Clienten houden gordel niet aan in het busje

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PeterBreda TS
Nieuw lid
Roepnaam: Peter
Geslacht:

Clienten houden gordel niet aan in het busje

Ongelezen bericht door PeterBreda »

Ik werk als chauffeur voor een stichting genaamd ** , doe dit werk dagelijks (vrijwillig) en met plezier
Heb onlangs in de bus (voor 9 personen inclusief de chauffeur) een a4 formulier opgehangen waarop staat dat iedereen verplicht is om de gordel om te doen, roep dit ook (nog steeds) regelmatig tegen de cliënten, helaas is er altijd wel een cliënt bij die dit niet wilt doen of die hem even om doe maar tijdens het rijden de gordel weer af doet. Heb zelf geen zin om politie agentje te moeten spelen en heb ook geen zin om zelf een boette te krijgen.
Alle clienten zijn volwassen en bewust van de verplichting om hun gordel aan te doen en aan te houden.

Vraag me af wat ik moet doen om te zorgen dat ook de cliënten zich aan de regels houden.
Heb dit wel al gemeld (vandaag) bij de**

groetjes Peter

Opmerking van moderator Skipperje

Voor het antwoord maakt het niet uit welk bedrijf dit betreft. Daarom deze naam verwijderd.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Re: Clienten houden gordel niet aan in het busje

Ongelezen bericht door Dusty »

Iemand die ouder is dan 14 jaar is zelf verantwoordelijk voor het al dan niet dragen van de autogordel; een eventuele bekeuring is voor de persoon die op dat moment de autogordel niet draagt.
Dus mocht iemand de gordel niet om doen of af doen tijdens het rijden dan kunt u daar als bestuurder geen boete voor krijgen; behalve als u hem zelf niet draagt.

Natuurlijk begrijp ik dat u zich daar als bestuurder verantwoordelijk voor voelt en dat is natuurlijk in bepaalde mate ook zo.
Door het te zeggen en door het ophangen van het formulier, maakt u ook duidelijk dat u dit serieus neemt.
Wat u nog zou kúnnen doen is om iedereen die weigert bij vertrek 'gewoonweg niet mee te nemen' en die mag/moet de bus verlaten en ziet maar hoe die op de plaats van bestemming komt.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik weet niet of het per se om een mogelijke boete gaat; bij een botsing zou het natuurlijk mogelijk zijn dat iemand die weigert een autogordel te dragen wel gewond raakt terwijl de andere passagiers nergens last van hebben.

Wat voor passagiers u vervoert, weet ik niet, maar ik zou het in ieder geval zeer duidelijk maken en in het uiterste geval weigeren ze mee te nemen - staat in de voorwaarden van de stichting tevens dat er geen mensen vervoerd worden die geen autogordel dragen? Dan hebben ze namelijk helemaal geen poot om op te staan.

Ik betwijfel dat de politie u hiermee lastig gaat vallen als u zelf de autogordel wel keurig draagt.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een (achter)passagier zonder gordel kan de andere, wel in de gordel zittende, inzittenden zwaar verwonden. Meerdere keren gezien.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Als taxichauffeur maak ik dit ook wel eens mee. Ik heb als chauffeur de verantwoordelijkheid om iedereen te wijzen op de plicht om de veiligheidsgordels te dragen. Voor volwassenen is die draagplicht daarna een eigen verantwoordelijkheid. Ik versterk mijn argument om de gordel te dragen vaak met het noemen van het boetebedrag (€160 + € 9,—. administratiekosten). Ook het argument van Skipperje dat men bij een aanrijding een ongeleid projectiel wordt en naast zichzelf ook anderen in de bus kan verwonden, gebruik ik wel eens.

Bij minderjarigen ( schoolvervoer) is het zelfs een dwingende plicht die van mij actieve controle vereist ( het is dan mijn verantwoordelijkheid om actief te controleren). Staat vaak in de vervoersovereenkomst die wij hebben. Als kinderen onderweg de gordel uit doen, stop ik de bus en wacht tot deze weer aan is om dan pas verder te reizen. Gebeurt het meermaals in het leerlingenvervoer dan maak ik melding bij de vervoerder en volgt een verbod om nog langer met ons mee te rijden tot men zich conformeert aan de gordelplicht ( dan wordt het dus een taak voor ouders/ leerkrachten om de leerling te overtuigen). Dit ( vervoersverbod) kunt u ook vragen aan de stichting waarvoor u (vrijwilligers)werk verricht.
Voor volwassenen in het deeltaxivervoer heb ik opdracht om, na er op gewezen te hebben, gewoon te rijden en is de eventuele sanctie altijd ten laste van de klant! Want die was gewaarschuwd! Wel is het zaak dat u dit ook actief doet; bij een volle bus heeft u dan zeven getuigen die kunnen bevestigen dat u dit gedaan heeft!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Daarnaast is het misschien ook wel eens handig om de polisvoorwaarden van de inzittendenverzekering door te nemen. Het kan zomaar eens zijn dat de verzekering minder uitkeert bij het niet dragen van een gordel. Bijvoorbeeld dat de schade die ontstaan is omdat je geen gordel draagt ten opzichte van de schade die vergoed word als je wél een gordel gedragen had niet vergoed wordt. En dat gaat hard bij een ongeluk zonder gordel.

Het zou mij ook niet verbazen dat, als een passagier door de hele bus vliegt zonder gordel en een ander daarmee letstel toebrengt dat de verzekeraar de schade van die persoon verhaalt op het "projectiel" vanwege een onrechtmatige daad en dat gaat hard in de papieren lopen.

Regels zijn vaak abstract en mensen betrekken het vaak op zichzelf: Ik mag toch zelf wel kiezen of ik mezelf bescherm of niet? Door het uit te leggen zijn mensen eerder geneigd om een regel te volgen

Ik zou het bordje aan passen met een stukje tekst:
U kan een boete krijgen
- Volgens de wet bent u verplicht in dit voertuig een gordel te dragen. Als de politie ziet dat u geen gordel draagt kan u een boete krijgen van in totaal 169 Euro.
U kan grote kosten maken bij een ongeluk
- Het niet dragen van een gordel levert u meer letsel en schade op bij een ongeluk. Deze extra schade die u oploopt, zoals schade aan spullen en medische kosten, zijn niet verzekerd en moet u zelf betalen.
- Bij een ongeluk kan u door het niet dragen van de gordel schade of letsel bij een andere passagier of de bestuurder veroorzaken. Bijvoorbeeld omdat u door het voertuig heen vliegt en daarbij iemand anders raakt. Omdat u iets doet wat wettelijk verboden is kan de verzekeraar u deze schade laten betalen.
U wordt niet meegenomen of u moet uitstappen
- Als u in dit voertuig meerijd heeft u rechten en plichten. Deze zijn opgeschreven in de algemene voorwaarden van X. Wij vinden de veiligheid in dit voertuig voor u, uw medepassagiers en de bestuurder heel belangrijk: daarom zal de chauffeur weigeren om u mee te nemen als u geen gordel wil dragen of u uit laten stappen als u de gordel afdoet tijdens het rijden. U moet dan zelf voor ander vervoer zorgen en daar zelf de kosten voor betalen.

Daarnaast zou ik ook een beetje inlezen in gespreksmodellen om dit soort dingen te verkopen aan mensen. Door de gedraging uit te spreken, begrip te tonen, de regel uit te leggen, ruimte te laten voor een reactie en dan eventueel de consequentie uit te leggen en door te pakken kom je verder dan dan door alleen te zeggen: "Je moet je gordel om doen".
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Tja dat klinkt zo eenvoudig, maar is het niet.
1) Waar moet ik deze lap tekst inclusief minimaal de Engelse vertaling plaatsen? Ik heb al een A4 op de ruiten hangen en daar past deze tekst niet op. En zelfs de pictogrammen die weigeren de mensen te snappen.
2) Het is niet druk in de taxiwereld in de grote steden. Ik sta soms 2 uur op de standplaats. Ik ben dus een grote dief van mijn portemonnee als ik de klant ga weigeren, laat staan als ik hem tijdens de rit eruit zet
3) "Mevrouw, meneer, wilt u zo vriendelijk zijn om de gordel om te doen?" Äch man, krijg toch de p*****. Dat maak ik zelf wel uit"
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Voor die lap tekst is wel een oplossing in de vorm van een bord/sticker:
IMG_5974.png
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Buspiloot
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Buspiloot »

PeterBreda schreef: 26 sep 2023, 19:00Vraag me af wat ik moet doen om te zorgen dat ook de cliënten zich aan de regels houden.
Betreft de gordels: alleen in een autobus is de bestuurder/vervoerder wettelijk verplicht om passagier te verwittigen over het verplicht dragen van de gordel. Voor een personenbusje met 8 passagiers en 1 bestuurder is dat dus niet verplicht. Maar raadzaam om het vooral wel te doen, dit mag mondeling voor vertrek of middels het blauwe pictogram bij elke zit zitplaats.

Het is maar hoe streng je in het dragen van de gordels wilt zijn en hoeveel tijd/energie je erin wilt steken. En hoe vaak je zin in bonje hebt onderweg. In principe als iemand de gordels af doet onder het rijden mag het voertuig niet meer deelnemen aan het verkeer. Dus je zou de bus stilzetten om betrokkenen aan te spreken/waarschuwen.

Bij herhaaldelijk en bewust plegen van de overtreding kan je nog wel een aantal dingen doen:
- uitsluiten van verder vervoer: dus uit de bus en passagier moet zelf alternatief regelen (doe dat wel altijd in overleg en na uitdrukkelijke toestemming van leidinggevende !)

- elke keer bij overtreding aanspreken/waarschuwen (kan ook onder het rijden zonder dat je elke keer stil gaat staan), daarbij laten en rit afmaken dus cliënt verder vervoeren. Na afloop van de rit melden bij leidinggevende (altijd per email of schriftelijk zodat je een afschrift hebt van je melding). Dan is het aan de leidinggevende om daar wat mee te doen.

Persoonlijk denk ik vanuit mijn ervaring als buschauffeur: pictogramstickers in de wagen aanbrengen. En mondeling meedelen voor elke rit en na elke stop als er weer nieuwe mensen instappen. En voor de rest muziekje aan en lekker doorrijden, niet te druk maken. In principe moet de stichting zorgen dat haar cliënten zich tijdens vervoer aan de regels houden. Dus mijn advies zou zijn om daar als chauffeur vooral niet tussen te gaan zitten en beperk je tot het maken van meldingen, zeker als ze rustig op de stoel blijven zitten en niet door de bus lopen of op de stoelen staan te springen.

Want boete betalen ze zelf en als de verzekering niet-, of minder wilt uitkeren bij ongevallen… Tja ze zijn volwassen dus eigen schuld.
PeterBreda schreef: 26 sep 2023, 19:00Alle clienten zijn volwassen en bewust van de verplichting om hun gordel aan te doen en aan te houden.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Denk dat het wat genuanceerder ligt.

Ook de Taxichauffeur geeft een plicht om naleving van de gordelplicht te bewaken.
Er is zelfs jurisprudentie over.

https://www.taxipro.nl/contractvervoer/ ... passagier/
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar dat is wettelijk geregeld.

Wetstekst

Artikel 59 RVV 1990: Het is bestuurders van de in het eerste lid genoemde voertuigen verboden passagiers jonger dan 12 jaar en passagiers die gebruik maken van een rolstoel te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
Dat is anders als je "mobiele" volwassenen vervoerd. Daar is de bestuurder niet verantwoordelijk voor, qua RVV dan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Gezien de vraagstelling, waarin gesproken wordt over een busje voor 9 personen (inclusief bestuurder), zal er geen sprake zijn van rolstoelvervoer. Uit de bovenvermelde antwoorden zal het vraagsteller inmiddels duidelijk zijn dat hij geen risico loopt op een boete, als een passagier de gordel niet draagt.
Met betrekking tot voorschriften vanuit het bedrijf, daar hebben wij geen kennis van, dus vraag lijkt me verder beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten