PeterBreda schreef: 26 sep 2023, 19:00Vraag me af wat ik moet doen om te zorgen dat ook de cliënten zich aan de regels houden.
Betreft de gordels: alleen in een autobus is de bestuurder/vervoerder wettelijk verplicht om passagier te verwittigen over het verplicht dragen van de gordel. Voor een personenbusje met 8 passagiers en 1 bestuurder is dat dus niet verplicht. Maar raadzaam om het vooral wel te doen, dit mag mondeling voor vertrek of middels het blauwe pictogram bij elke zit zitplaats.
Het is maar hoe streng je in het dragen van de gordels wilt zijn en hoeveel tijd/energie je erin wilt steken. En hoe vaak je zin in bonje hebt onderweg. In principe als iemand de gordels af doet onder het rijden mag het voertuig niet meer deelnemen aan het verkeer. Dus je zou de bus stilzetten om betrokkenen aan te spreken/waarschuwen.
Bij herhaaldelijk en bewust plegen van de overtreding kan je nog wel een aantal dingen doen:
- uitsluiten van verder vervoer: dus uit de bus en passagier moet zelf alternatief regelen (doe dat wel altijd in overleg en na uitdrukkelijke toestemming van leidinggevende !)
- elke keer bij overtreding aanspreken/waarschuwen (kan ook onder het rijden zonder dat je elke keer stil gaat staan), daarbij laten en rit afmaken dus cliënt verder vervoeren. Na afloop van de rit melden bij leidinggevende (altijd per email of schriftelijk zodat je een afschrift hebt van je melding). Dan is het aan de leidinggevende om daar wat mee te doen.
Persoonlijk denk ik vanuit mijn ervaring als buschauffeur: pictogramstickers in de wagen aanbrengen. En mondeling meedelen voor elke rit en na elke stop als er weer nieuwe mensen instappen. En voor de rest muziekje aan en lekker doorrijden, niet te druk maken. In principe moet de stichting zorgen dat haar cliënten zich tijdens vervoer aan de regels houden. Dus mijn advies zou zijn om daar als chauffeur vooral niet tussen te gaan zitten en beperk je tot het maken van meldingen, zeker als ze rustig op de stoel blijven zitten en niet door de bus lopen of op de stoelen staan te springen.
Want boete betalen ze zelf en als de verzekering niet-, of minder wilt uitkeren bij ongevallen… Tja ze zijn volwassen dus eigen schuld.
PeterBreda schreef: 26 sep 2023, 19:00Alle clienten zijn volwassen en bewust van de verplichting om hun gordel aan te doen en aan te houden.