Tijdens het afslaan ingehaald worden door een scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Henk2022 TS
Infopolitie Gast

Tijdens het afslaan ingehaald worden door een scooter

Ongelezen bericht door Henk2022 »

Even graag jullie reactie op het volgende.

Afgelopen zaterdagmiddag fiets in Enschede op de Oldenzaalsestraat en wil op een gegeven moment links afslaan om voor het verkeerslicht over te steken naar de Boulevaart 1945.
Tijden het omgooien van mijn stuur passeert mij een scooter, die vervolgens moet uitwijken en ter val komt.
Ik heb hier onder een foto van de locatie waarbij ik de "A" ben.
Nu wil de scooter rijder mij aansprakelijk stellen, ben ik wel fout?

Hieronder een Google maps foto van de locatie

Opmerking van moderator Frans

Tweede (bijna) identieke bericht verwijderd. We hebben even tijd nodig om berichten goed te keuren, Henk ;-)
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Tijdens het afslaan ingehaald worden door een scooter

Ongelezen bericht door maestro »

In princiepe had de brommer voorrang. Maar jij bent een fietser en de tegenparij is een motorrijtuig. Dat betekent dat art 185 van de wegenverkeerwet van toepassing is. Zie voor een uitleg dit artikel: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... of-fietser

Bovendien zal de rechter wat vinden van het feit je wordt ingehaald terwijl je aangeeft linksaf te willen gaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@maestro Waar lees jij dat de fietser aangeeft links af te willen?
Ik lees alleen: "Tijdens het omgooien van mijn stuur" en dat impliceert bij mij toch iets heel anders. Sorry dat ik er vanuit ga dat de fietser geen hand heeft uitgestoken
Verder mis ik of het op een fietspad was of de rijbaan.
Daarnaast staat ook "om voor het verkeerslicht over te steken". Dit is dus afslaan op een punt waar ander verkeer het totaal niet zou verwachten, zelfs niet als hij zijn hand had uitgestoken.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Op zich heb je gelijk dat het er niet expliciet staat en het is jammer dat er geen link naar de foto is. Ik ga er echter vanuit dat de vraag niet gesteld zou zijn als er geen richting zou zijn aangegeven. Hoe dan ook, voor de werking van artikel 185 is dat niet van belang. Het gaat pas een rol spelen als de fietser zelf schade zou hebben.
Nu is het alleen anders als de bestuurder van het motorvoertuig overmacht kan aantonen en dat wordt niet snel aangenomen.
Mir81
Toplid
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Mir81 »

We zouden inderdaad ook even de foto met situatieschets moeten zien. Heb gezocht op Google Maps, maar daar zie ik op de Oldenzaalsestraat zo snel twee locaties waar je voor verkeerslichten linksaf de Boulevard 1945 op kan rijden. Moet wel zeggen dat het op beide locaties niet heel handig/verstandig vind, hand uitgestoken of niet.

https://www.google.com/maps/place/Oldenzaalsestraat,+Enschede/@52.2161768,6.8996052,91a,35y,25.23h,45.03t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47b816a3c2548e71:0x1cc0ed8940954d54!8m2!3d52.2501944!4d6.9153791
Link TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Link »

https://ibb.co/6B6xDKR

Bijgaand de missende foto
Henk2022 TS
Infopolitie Gast

Bijgaand de gevraagde foto

Afbeelding

De fietser heeft geen schade.
Mir81
Toplid
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Mir81 »

Wat bedoel je nu precies met voor de verkeerslichten? Ben je voor die oversteekplaats al de weg over gegaan of bedoel je dat je wel gebruik hebt gemaakt van die oversteekplaats, maar dat die voor verkeerslichten ligt?

En daarbij, heb je richting aangegeven?
Henk2022 TS
Infopolitie Gast

Er is wel gebruik gemaakt van de oversteek plaats. Dus van het fietspad naar links naar de oversteekplek.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik heb een aantal jaar geleden eenzelfde soort situatie meegemaakt tijdens de dienst.

Fietser wilde ook linksaf een marktplein op en stak daarbij geen hand uit. Werd gelijktijdig ingehaald door een snorfiets. Beiden kwamen ten val. Snorfiets bestuurder miste een tand en fietser had traumatisch letsel (aanrijding was echt alleen fietser snorfiets in dezen).

Fietser werd na uitgebreid onderzoek door FO aangemerkt als verdachte.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Wie het ongeval veroorzaakt is een andere vraag dan wie aansprakelijk is. Voor de vraag wie aansprakelijk is wordt de schuldvraag pas dan van belang wanneer de fietser schade heeft.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@maestro ik volg denk ik niet helemaal wat je bedoeld.

In mijn vergelijkend voorbeeld haal ik een vrijwel gelijke casus aan. Echter in die van bij hadden beiden letsel. Dan zou je dus zeggen dat de uitkomst voor beiden even nadelig is (voor de fietser zelfs nog iets nadeliger) maar dat de fietser dus alsnog verantwoordelijk en aansprakelijk kan zijn. Dit om het eventuele vooroordeel weg te halen dat de fietser altijd gelijk heeft want het is een 'zwakkere' verkeersdeelnemer.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hmmmm, maar halen we hier de strafrechtelijke en civiele aansprakelijkheid niet door elkaar?
Wij kunnen wel concluderen dat iemand strafrechtelijk 100% fout zit, maar hoe komen wij achter de civielrechtelijke uitkomst? Die hoeft totaal niet gelijk te zijn. Ik hoor daar tenminste nooit wat van..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Artikel 185 WVW trekt de aansprakelijkheid en schuldvraag uit elkaar. Edit: Of zoals Zijlvaart aangeeft er is een evrschil tussen de strafrechtelijke en civielrechtelijke aansprakelijkheid.

Artikel 185
▶ Toon
Het motorvoertuig is aansprakelijk in geval van een ongeval. In geval de voetganger of fietser 14 jaar of ouder is en zelf schuld heeft gaat de 50% regeling op en wordt bij eigen schuld slechts de helft van de schade zijn/haar vegoed. In jouw geval hebben beide schade en was de fietser zelf schuldig. Derhalve was de vergoeding van de schade beperkt tot 50%, (de rechter kan dat soms verder terugbrengen op grond van het burgerlijk wetboek). Zie HR 28 februari 1992, NJ 1993, 566.

In geval van TS moet ik echter een stapje terug doen, omdat deze aangeeft geen schade te hebben. De wettekst strikt lezend kan het dan zou zijn dat dit artikel niet opgaat.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Het artikel van de ANWB waar ik naar verwees stelt dat als alleen het motorvoertuig schade heeft de fietser aansprakelijk is., zij het dat de motorvoertuig moet bewijzen wie schuld heeft. Wordt schuld aangetoond dan moet er sprake zijn van overmacht van de zijde van de motorvoertuig om 100% vergoed te krijgen.

Blijkbaar moet je dus goedkijken of er geen kras op je fiets gekomen is om aan aansprakelijkheid te ontkomen.
Gesloten