is schrikdraad legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
BasUitHelmond
Infopolitie Gast

is schrikdraad legaal?

Bericht door BasUitHelmond »

Hallo allemaal,

Ik heb nogal overlast van katten in mijn tuin, verschillende keren poep of dode beestjes gevonden, vandaag nog een vogel zonder kopje. Ik vind het leuk om dieren in mijn tuin te hebben maar niet die katten en ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar het werkt vaak maar tijdelijk of niet. Ook werken sommige middelen ook tegen honden, en dat wil ik niet. Nou stelde een vriend voor om schrikdraad op te hangen maar gelijk werd er gezegd dat dit mogelijk illegaal zou zijn.

Op internet worden wel verschillende dingen verkocht daarvoor, en natuurlijk hebben boeren dat ook vaak maar ik kon niet duidelijk vinden of het legaal is.
Ik had al een topic hierover gevonden, maar daar kwam geen duidelijk antwoord uit https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=26358

Dus mijn vraag in dit topic is: Is het legaal/toegestaan om schrikdraad op te hangen (binnen eigen grenzen van de tuin) om katten weg te houden? of is daar een vergunning voor nodig?

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 46

Re: is schrikdraad legaal?

Bericht door racefiets »

Heb het al 15 jaar bovenop de schutting staan.

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik ben zeker geen kenner, maar zolang het alleen maar is om katten mee af te schrikken lijkt het me toegestaan. Maar je mag geen dieren mishandelen, dus zeker geen 220 volt eropzetten :)
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Iemand uit Helmond die advies vraagt hoe om te gaan met katten? ;)

Maar om antwoord te geven. Nee lijkt me geen probleem.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Schrikdraad is niet per se verboden en een goede manier om katten buiten te houden. Er zijn wel enkele voorwaarden met betrekking tot het gebruik van schrikdraad en je zult ook de algemene plaatselijke verordening van je gemeente moeten raadplegen.

Er zijn bijvoorbeeld waarschuwingsbordjes nodig en mensen moeten het niet zomaar kunnen aanraden. Het zal vaak minimaal 50 centimeter van de stoep af moeten en er kan bijvoorbeeld een bepaling zijn dat het draad hoger dan 2 meter moet staan langs een weg. Ook zal de erfscheiding goed in acht moeten worden genomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Goedkopere methoden:
Katten verjagen met eenvoudige middelen https://www.tuinenbalkon.nl/katten-tuin ... -weglokken
Katten tegenwerken (werkt goed. Heb nog nooit een kat bij mij over de schutting zien lopen) https://www.kabelshop.nl/Ongediertebest ... 23806.html
Deze site gaat over katten in de tuin houden, maar werkt natuurlijk net zo goed om katten uit de tuin te houden. Voordeel: Zeker legaal, geen stroomkosten en werkt altijd. https://www.buitenlevengevoel.nl/tuinbe ... or-katten/

imperial
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Remco

Bericht door imperial »

Ten eerste is het natuurlijk eigenlijk helemaal van de gekken dat mensen kosten moeten gaan maken om het huisdier vaneen ander buiten hun erf te houden . Ik denk zelf aan nato draad ,( scheermesjesdraad ) op de rand van de schutting en op het platte dak. Schrikdraad geeft maar om de paar seconden een klein schokje dus weet niet of dat afdoende is .

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Waarom niet meteen een Gatling gun?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

imperial
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Bericht door imperial »

Omdat ik dan waarschijnlijk problemen ga krijgen,

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Dat is waar; Nato prikkeldraad is absoluut geen probleem..denk ik..not..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

imperial schreef: 20 jul 2020, 16:36 Omdat ik dan waarschijnlijk problemen ga krijgen,
Als de plaatselijke buurtkat met bloedende pootjes thuiskomt door jouw "oplossing" ben je evengoed fout. Je kunt namelijk niet zeggen dat je het ter decoratie had opgehangen, zeg maar...
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Met alle respect: ik durf het wel aan.
Vergeet niet: huisdier.

Sinds corona lijkt het bij mij in de wijk ook wel of iedereen en kat heeft genomen, alleen is men de kattenbak vergeten. Elke dag kan ik meerdere observaties doen van schijtende katten in mijn voor- of achtertuin of in het gemeenschappelijk groen voor mijn huis.

Lekker die lucht van kattenzeik in de zon in je eigen tuin.
Afgezien van de medische risico's als je je tuinplanten wilt onderhouden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Geloof ik allemaal, maar dat is voor mij nog steeds geen rechtvaardiging..

imperial
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Bericht door imperial »

@ zijlvaart . Kan / mag ik uit u opmerking opmaken dat het dus volkomen legaal is dat een of andere buurt kat bij mij in de tuin schijt . Met zoals opgemerkt door Pim de nodige gezondheids-risico,s , Niet alleen bij mij in de tuin maar ook in de zandbak op het speelveldje waar peuters spelen die alles wat zij vinden in de mond stoppen . Maar even terug . als de buurt kat in mijn tuin mag schijten, mag mijn hond dat ook dus ook in de tuin van de buren ?? Uit fatsoen laat ik hem dat niet doen , maar ik heb echt wel overwogen om zelf eens bij hun in de tuin een grote bruine achter te laten.Maar dat zal dan wel weer niet mogen. Glasscherven op de dakrand lijmen mag natuurlijk ook niet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

imperial schreef: 20 jul 2020, 23:19 @ zijlvaart . Kan / mag ik uit u opmerking opmaken dat het dus volkomen legaal is dat een of andere buurt kat bij mij in de tuin schijt .
Geen flauw idee of 't überhaupt strafbaar is, maar dat maakt het voor mij nog niet anders..
Het toebrengen van letsel aan een kat terwijl het beest niet eens beseft dat 'e wat verkeerd doet? Kom je bij mij niet mee weg..

Aan de andere kant; het lijkt me wel leuk om zo te kunnen redeneren:
Laatst liep er een kindje van 2 voor haar moeder uit en zo bij mij het pad op om 1 van de 'vergeetmenietjes' te plukken, denk ik. Ik had dat kind toch een schop in d'r middenrif kunnen geven..begrijp ik nu..

Met andere woorden; je gaat een kat niet met scheermesjesdraad behandelen omdat 'ie in je tuin loopt. Kom op zeg, doe normaal..

Gesloten