Overlast katten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rinus Bakker
Infopolitie Gast

Overlast katten

Bericht door Rinus Bakker »

Ik heb een drietal binnenkatten. Daarnaast heb ik een goed afgeschermde tuin. Toch ontsnapt er af en toe een kat naar de tuin van de buurman.

Ik heb de buurman betrapt op het gooien met water. Dat kan ik nog wel begrijpen, want niemand wil een poepende kat in de tuin. Maar nu is de buurman nog een stap verder gegaan. Hij heeft schrikdraad in zijn tuin gespannen.

Ik heb de buurman hierover aangesproken, maar dit is uitgelopen op ruzie.

Mag je zomaar schrikdraad in je tuin plaatsen (ik woon midden in de stad). Welke actie kan ik hiertegen ondernemen?

Knutselsmurf
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Peter
Geslacht:
Leeftijd: 50

Re: Overlast katten

Bericht door Knutselsmurf »

Heeft uw buurman dat schrikdraad aangesloten op een "goedgekeurd schrikdraad apparaat" ?
Zo iets als dit bijvoorbeeld :
Afbeelding
En staat er een duidelijk waarschuwingsbordje bij in het Nederlands ?

Of heeft hij het schrikdraad rechtstreeks aangesloten op de laagspanningsinstallatie (230V) ?
Wie gesjoemel zaait, zal fraude oogsten.

Herr_Leo
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Herr_Leo
Geslacht:
Leeftijd: 44

Bericht door Herr_Leo »

Voor de TS zie:

Link verwijst naar besloten deel, voor het gastendeel dus niet bereikbaar. Derhalve verwijderd.

Opmerking van MotoRon

We zitten in het gastendeel, graag on topic en serieus
Laatst gewijzigd door Herr_Leo op 18 okt 2009, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
生存

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door DiNozzo »

Ik zal maar even ontopic gaan.

Ja dat mag, mits het natuurlijk een normaal voltage is. uw kat zal dan 1 of 2 keer een schok krijgen maar verder geen letsel oplopen en ook bij de buurman uit de tuin blijven.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Opmerking van MotoRon

Topic geschoond. Voor wie het aangaat: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=26147
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Heb zelf 2 katten en 1 hond.
(en 3 kids en een man)
Katten lopen los, net zoals de katten van de (heel veel) buren.
Katten verzamelen in de nacht bij ons voor de deur en gaan gezamenlijk op jacht. Niet in de tuinen, daar zijn geen muizen/konijnen/ of wat dan ook, ze hebben hier wel betere plekken in de buurt.

Hoe ik denk over schrikdraad, motorolie in de tuin, of weet ik wat voor manieren om katten in of uit je tuin te houden?
Ik doe daar niet moeilijk over: zolang schrikdraad alleen maar afschrikt: prima toch?, een bak met motorolie om de kat vieze poten te geven zodat de eigenaar daar last van heeft: ook prima, volgens mij zit alleen dan de tuin van de olie-eigenaar vol met olie-kattepootjes.
Als iemand last heeft van mijn katten dan hoor ik dat graag, en lossen we het op.

Om op de vraag van TS terug te komen: volgens mij mag dat wel, waarom zou het niet mogen? Zolang het in zijn eigen tuin is.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Knutselsmurf
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Peter
Geslacht:
Leeftijd: 50

Bericht door Knutselsmurf »

Stef schreef:Ja dat mag, mits het natuurlijk een normaal voltage is. uw kat zal dan 1 of 2 keer een schok krijgen maar verder geen letsel oplopen en ook bij de buurman uit de tuin blijven.
Ja maar, de meeste mensen verstaan onder een "normaal voltage" de 230V wat zij uit hun stopcontakt halen.
En dat mag juist niet.
Het gaat daarbij niet zo zeer om de spanning, maar om de stroom die deze installatie kan leveren.
De werking van een profesioneel schrikdraad apparaat lijkt op die van een bobine.
Daar kan 10.000V uit komen, juist doordat deze het grootste deel van de tijd spanningsloos is
krijg je ook de gelegenheid om de draad weer los te laten.
Wie gesjoemel zaait, zal fraude oogsten.

BVK
Lid
Lid
Roepnaam: Marc

Bericht door BVK »

Art. 36 Gezondheids en welzijnswet voor dieren:

1.Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

dit artikel is in beginsel bedoeld voor specifieke gevallen, zoals onder andere genoemd in lid 2, echter 230 volt lijkt me hierop ook van toepassing.
Zo zijn er nog wel wat "huismiddeltjes" te noemen die niets meer met afschikken of wegjagen te maken hebben maar gewoon onder art 36 vallen.

Aangezien ik op dit moment met de bewuste materie bezig ben (proeve milieu over een paar maanden) zijn alle correcties of aanvullingen meer dan welkom. :wink:
"Ik ben de eigenaar van mijn karma, erfgenaam van mijn daden, geboren uit mijn daden, verwant aan mijn daden en heb mijn daden als mijn scheidsrechter. Wat ik doe, goed of kwaad, daarvan zal ik erfgenaam zijn"

marinus
Infopolitie Gast

Bericht door marinus »

TS heeft er denk ik al het redelijke aangedaan om
a: zijn katten zoveel mogelijk binnen te houden als huiskatten en
b: als extra nog de tuin afgerasterd of zo. wat wil je nog meer.
schrikdraad spannen daar tref je ook andere dieren mee zeker als het zo laag bij de grond zit.
maar goed dat is iets anders dan de vraag of het mag.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Andere dieren?
Het schrikdraad is toch in zijn eigen tuin gespannen??
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Don
Lid
Lid
Roepnaam: Don
Geslacht:
Leeftijd: 69

Bericht door Don »

Ik heb ook last van katten zie mijn topic; http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=35&t=26153

Over schrikdraad, had ik ook nagedacht maar dit kan bij ons dus niet gezien onze schutting van een beton ijzervlechtmat is en met heide matten afgewerkt is.
Zou ik hier schrikdraad op zetten en het zou regenen, krijgt iedereen die maar even aan de schutting zit, een optater.
Dit zou ook voor mijn hond niet prettig zijn maar is ook uitkijken voor bv kinderen. :wink:
Ook al is de leugen nog zo snel
de waarheid achterhaald hem wel. ;)

Hans 123
Infopolitie Gast

Bericht door Hans 123 »

Het kan allemaal veel simpeler:

Er zijn hoge toon generatoren te koop die gaan piepen als er een warmtebron (bv. een kat, een mens etc.) voorbij komt.
Een mens heeft er geen last van, maar de de katten die iedere dag in je tuintje hun behoefte doen blijven weg.

Schadelijk? Nee. Doeltreffend? Ja. De katten doen het nu bij een buur verder...

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Allemaal leuke suggesties, maar TS wil gewoon weten of het toegestaan is dat zijn buuurman een schrikdraadinstallatie heeft geplaatst. Laten we daarop antwoord proberen geven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

bulldozer
Superlid
Superlid
BOA
Roepnaam: he!
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door bulldozer »

Hans 123 schreef:Het kan allemaal veel simpeler:

Er zijn hoge toon generatoren te koop die gaan piepen als er een warmtebron (bv. een kat, een mens etc.) voorbij komt.
Een mens heeft er geen last van, maar de de katten die iedere dag in je tuintje hun behoefte doen blijven weg.

Schadelijk? Nee. Doeltreffend? Ja. De katten doen het nu bij een buur verder...

Leuk voor de verkoop alleen werkt het niet...katten zijn daar niet gevoelig voor.
Welkom lief meisje en mannetje.

Gesloten