Frans... Ja, een aardige kerel, maar je hebt er nie.. aan..
De dagrijverlichting dus. Daar bestaan een serie artikelen, definitie's en aanwijzingen over:
Wetstekst
dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;
Ik neem aan dat het licht (voornamelijk) voorwaarts is gericht. Het zit niet op de zijkant of achterkant van je auto en schijnt ook niet hoofdzakelijk die kant op. Ik zie geen probleem.
Mag je 't hebben op een personenauto?
Wetstekst
Artikel 5.2.57
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
r. twee dagrijlichten;
En of de dagrijlichten oorspronkelijk nou wel of niet aanwezig zijn op 't voertuig is niet interessant; de overheid staat het gebruik (en het aanbrengen) ervan expliciet toe en dat is voldoende.
Nog meer eisen:
Wetstekst
Artikel 5.2.59
7. De dagrijlichten, bochtlichten en hoeklichten mogen niet anders dan wit stralen.
Dat is ook geregeld, begrijp ik..
En tenslotte nog iets over het gebruik in het RVV 1990:
Wetstekst
Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Dat is volgens mij ook geregeld, dus daar ligt 't probleem ook niet.
Zoals ik al zei ben ik van mening dat een personenauto die dingen hebben mag, origineel of niet. Zolang ze maar aan alle technische eisen voldoen is 't goed..