gasontladingslamp
Moderator: Moderatorteam
-
willemvandijk TS
- Infopolitie Gast
Re: gasontladingslamp
Veel mensen met DE-verlichting (koplampen met lenzen) klagen over de lichtopbrengst hiervan. welliswaar zijn ze goedgekeurd maar bij de geringste vervuiling van het glas heb je onvoldoende licht. (op donkere polderwegen zelfs voor lage snelheden) Xenon is hiervoor DE oplossing. Ik zou wel eens willen weten hoeveel ongelukken er minder gebeuren vanwege het toegenomen zicht tov ongelukken die gebeuren omdat de bestuurder zg verblind is door xenonlampen.
Het gaat ook niet primair om de hoeveelheid licht maar om:
1. de licht kleur: dat ijzige wit
2. de verstrooiingseffecten waardoor verblinding kan ontstaan m.n. bij tegemoetkomend verkeer.
Je kunt zelf misschien meer zien, maar als het tegemoetkomende verkeer verblind raakt en daardoor jouw kant op komt..wat heb je daar aan?
Of de berm in raakt?
Het gaat bij veilig verkeer niet alleen om jezelf...maar om het totaal plaatje.
1. de licht kleur: dat ijzige wit
2. de verstrooiingseffecten waardoor verblinding kan ontstaan m.n. bij tegemoetkomend verkeer.
Je kunt zelf misschien meer zien, maar als het tegemoetkomende verkeer verblind raakt en daardoor jouw kant op komt..wat heb je daar aan?
Of de berm in raakt?
Het gaat bij veilig verkeer niet alleen om jezelf...maar om het totaal plaatje.
-
willemvandijk TS
- Infopolitie Gast
Ik had het juist over het totaalplaatje.
We geven in dit gastgedeelte korte en bondige antwoorden. Dit gedeelte is niet bedoeld voor uitgebreide discussies. Deze kunnen gevoerd worden in het deel voor geregistreerde gebruikers.
mod, mod, mod, modje
Sluiten die hap 
mod, mod, mod, modje
Q2 *Utrecht*
-
Jan L. TS
- Infopolitie Gast
Ik citeer voor het gemak maar even artikel 5.2.51b uit de nieuwe Regeling Voertuigen die per 1 mei 2009 van kracht wordt:
Er verandert dus niets voor oudere auto's.
Lijkt mij geen speld tussen te krijgen: de nieuwe regels gelden voor auto's in gebruik genomen na 31 december 2006.b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ok, dan wordt 't gelukkig toch weer een ander verhaal... Nu is niet zo dat iedereen z'n xenon moet aanpassen...
De wetgever is toch redelijk consistent gebleven...
De wetgever is toch redelijk consistent gebleven...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
En ik krijg er met gemak een berg spelden tussen.Jan L. schreef:Ik citeer voor het gemak maar even artikel 5.2.51b uit de nieuwe Regeling Voertuigen die per 1 mei 2009 van kracht wordt:
Lijkt mij geen speld tussen te krijgen: de nieuwe regels gelden voor auto's in gebruik genomen na 31 december 2006.b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
De bovenstaande quote klopt dus het is niet nodig om automatische niveauregeling/wiswasinstallatie ed te hebben bij auto's die voor 1 januari 2007 in gebruik zijn genomen. MAAR...
Artikel 5.2.55 gaat over dat lampen in de juiste armatuur moeten zitten. Hierbij wordt er NIET vermeldt dat het gaat over auto's die voor of na een bepaalde datum om de weg zijn gekomen.
Dus de oudere auto's die alleen een xenon-aftermarket-set in hun auto hebben gezet, zonder het armatuur te veranderen zijn in overtreding.
Edit: foutje mbt de datum gewijzigd.
Laatst gewijzigd door Viper op 20 apr 2009, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
-
Unfo
- Geslacht:
- Leeftijd: 42
Dat ben ik met Viper eens. In Rotterdam wordt dit standpunt ook ingenomen en wordt er opgetreden tegen het feit dat het dimlicht niet aan de eisen voldoet. Een en ander heeft te maken met de codering die in het glas staat. D is voor Xenon en H is voor Hallogeen. Indien er xenon in een hallogeenglas is gemonteerd, te controleren aan de hand van de codering dus, wordt er opgetreden.
-
Boefje TS
- Infopolitie Gast
En dat is......, vooruitlopend op het concept nieuwe Regeling Voertuigen ???Unfo schreef:Dat ben ik met Viper eens. In Rotterdam wordt dit standpunt ook ingenomen en wordt er opgetreden tegen het feit dat het dimlicht niet aan de eisen voldoet. Een en ander heeft te maken met de codering die in het glas staat. D is voor Xenon en H is voor Hallogeen. Indien er xenon in een hallogeenglas is gemonteerd, te controleren aan de hand van de codering dus, wordt er opgetreden.
- willem58
- Roepnaam: Willem
- X: @Vrijwil_politie
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Het verschil zit vaak in één klein woordje.Viper schreef:En ik krijg er met gemak een berg spelden tussen.
De bovenstaande quote klopt dus het is niet nodig om automatische niveauregeling/wiswasinstallatie ed te hebben bij auto's die na 31-12-2006 in gebruik zijn genomen.
De bovenstaande quote klopt dus het is niet nodig om automatische niveauregeling/wiswasinstallatie ed te hebben bij auto's die voor 31-12-2006 in gebruik zijn genomen.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Scherp opgemerkt. Ik bedoel uiteraard voor 1 januari 2007..... 
Ik heb mijn vorige post eventjes aangepast.
Ik heb mijn vorige post eventjes aangepast.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
-
Unfo
- Geslacht:
- Leeftijd: 42
Ja.. Het heeft feitelijk eigenlijk helemaal niets te maken met de nieuwe regeling. Het gaat er gewoon om dat het juiste lampje in het juiste glaasje zit.Boefje schreef:En dat is......, vooruitlopend op het concept nieuwe Regeling Voertuigen ???Unfo schreef:Dat ben ik met Viper eens. In Rotterdam wordt dit standpunt ook ingenomen en wordt er opgetreden tegen het feit dat het dimlicht niet aan de eisen voldoet. Een en ander heeft te maken met de codering die in het glas staat. D is voor Xenon en H is voor Hallogeen. Indien er xenon in een hallogeenglas is gemonteerd, te controleren aan de hand van de codering dus, wordt er opgetreden.
Het valt mij regelmatig op dat achteraf ingebouwde Xenon erg verblindend is.. Opzich best logisch als je nagaat dat het glas er gewoon niet voor geschikt is.
-
Boefje TS
- Infopolitie Gast
Zolang het lichtbeeld goed is kan er niet voor verbaliseerd worden, wat voor glas er ook in zit. Controleren jullie met een lichtbeeldunit ? Of op het zicht ?
Vanaf 1 mei 2009 volgens mij toch zeker wel:
Bron: klikkerdeklik
Bron: klikkerdeklik
Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd.
Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen.
Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen
van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.