rijden met open deur
Moderator: Moderatorteam
-
annmerie TS
- Infopolitie Gast
rijden met open deur
Hallo, ik heb een vraag over onze bus. Met deze bus hebben wij de mogelijkheid om met open deuren te rijden...is dit wettelijk toegestaan?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als de open deur geen direct gevaar oplevert voor het overige verkeer kan ik niet direct een artikel voor de geest halen die dit met zoveel woorden verbied.
De hoofdregel in het verkeer is echter "Geef je verstand voorrang". Dan moet je je dus niet afvragen "is het verboden om met een open deur te rijden?" maar "Is het verstandig en veilig om met een open deur te rijden?".
De hoofdregel in het verkeer is echter "Geef je verstand voorrang". Dan moet je je dus niet afvragen "is het verboden om met een open deur te rijden?" maar "Is het verstandig en veilig om met een open deur te rijden?".
Stay safe out there.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De enige bus die ik ken waarbij dit mogelijk is de Peugeot J-9 (ook zijn voorganger de J-7 had schuifdeuren)

Zoals SWAT al zei: verstandig is het niet!.
Forse aanrijding aan de zijkant waarbij de bus van de weg raakt en kantelt; uw arm vliegt net op dat moment buitenboord en raakt zodanig bekneld dat deze tussen carrosserie en bodem wordt losgrukt van uw lichaam. Slagaderlijke bloeding.......
Boodschap is hopelijk duidelijk.
Zie trouwens bij de J-9 wel een beperking o.g.v. de verkeerswetgeving: u heeft bij opengeschoven deur geen zicht in uw zijspiegel
Zoals SWAT al zei: verstandig is het niet!.
Forse aanrijding aan de zijkant waarbij de bus van de weg raakt en kantelt; uw arm vliegt net op dat moment buitenboord en raakt zodanig bekneld dat deze tussen carrosserie en bodem wordt losgrukt van uw lichaam. Slagaderlijke bloeding.......
Boodschap is hopelijk duidelijk.
Zie trouwens bij de J-9 wel een beperking o.g.v. de verkeerswetgeving: u heeft bij opengeschoven deur geen zicht in uw zijspiegel
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 23 apr 2006, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
andre TS
- Infopolitie Gast
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Toch zie ik wel aanknopingspunten in art. 5.2.41 VR: "De deuren van personenenauto's moeten goed sluiten."SWAT schreef:Als de open deur geen direct gevaar oplevert voor het overige verkeer kan ik niet direct een artikel voor de geest halen die dit met zoveel woorden verbied.
Net als bij een wheelie voor een motorrijder zou hier art. 5 WVW van toepassing kunnen zijn. Daar is ook geen artikel dat het met zoveel woorden verbiedt.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
En wat dacht je van al die bruine busjes van UPS? Die zie je ook regelmatig met open schuifdeur aan de bestuurderskant rijden.ThunderSTreak schreef:Leuk dat als je het woord 'enige' gebruikt men altijd zeer snel in staat is met 'enige andere' voorbeelden te komen!![]()
Laat ik mij dan revangeren: er zijn meerdere voorbeelden! Hier een andere: