rijden met open deur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

annmerie TS
Infopolitie Gast

rijden met open deur

Ongelezen bericht door annmerie »

Hallo, ik heb een vraag over onze bus. Met deze bus hebben wij de mogelijkheid om met open deuren te rijden...is dit wettelijk toegestaan?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als de open deur geen direct gevaar oplevert voor het overige verkeer kan ik niet direct een artikel voor de geest halen die dit met zoveel woorden verbied.

De hoofdregel in het verkeer is echter "Geef je verstand voorrang". Dan moet je je dus niet afvragen "is het verboden om met een open deur te rijden?" maar "Is het verstandig en veilig om met een open deur te rijden?".
Stay safe out there.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

De enige bus die ik ken waarbij dit mogelijk is de Peugeot J-9 (ook zijn voorganger de J-7 had schuifdeuren)

Afbeelding

Zoals SWAT al zei: verstandig is het niet!.

Forse aanrijding aan de zijkant waarbij de bus van de weg raakt en kantelt; uw arm vliegt net op dat moment buitenboord en raakt zodanig bekneld dat deze tussen carrosserie en bodem wordt losgrukt van uw lichaam. Slagaderlijke bloeding.......

Boodschap is hopelijk duidelijk.

Zie trouwens bij de J-9 wel een beperking o.g.v. de verkeerswetgeving: u heeft bij opengeschoven deur geen zicht in uw zijspiegel :wink:
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 23 apr 2006, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij kan het ook met zo'n bus hoor... :wink:
Afbeelding
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Als die bus is uitgevoerd met een cruisecontrol is het wel zo verstandig om met open deuren te rijden. Kan je er altijd nog uitspringen als de CC op hol slaat. :roll:

Maar zoals Swat al aangeeft je moet je zelf natuurlijk wel afvragen of het veilig en verstandig is.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

ThunderSTreak schreef:De enige bus die ik ken waarbij dit mogelijk is de Peugeot J-9 (ook zijn voorganger de J-7 had schuifdeuren)
Volgens mij zijn er nog wel meer busjes waarbij dit kan. Ik denk dan met name aan de auto's waar UPS mee rijdt en bijvoorbeeld de oude Commer.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ik dacht ook aan ups ja, is geen enkel probleem lijkt mij. zolang het niet uitsteekt enz enz. er zijn ook bijvoorbeeld jeeps die helemaal geen deuren hebben.
Wie rent, bekent!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

hmmm, maar wij hebben BBA, en die hebben nie talleen geen wgrij-beveiliging, die is nog uit de tijd van dubbel-clutch en pompende handrem....;-)

zonder gein, wissik dus niet..... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

..::Frans::.. schreef:Volgens mij kan het ook met zo'n bus hoor... :wink:
Afbeelding
Bij ons op de lijnbussen en op de 8 persoonsbussen die lijndiensten rijden zit een wegrij beveiliging op......

Als de schuifdeur open is is het onmogelijk om weg te rijden dan moet eerst de deur dicht zijn....

Groet Theo
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

wauw, da's me nog nooit gelukt, 1 minuut voordat jij post al een antwoord geven... :D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Iris TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Iris »

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

SWAT schreef:Als de open deur geen direct gevaar oplevert voor het overige verkeer kan ik niet direct een artikel voor de geest halen die dit met zoveel woorden verbied.

De hoofdregel in het verkeer is echter "Geef je verstand voorrang". Dan moet je je dus niet afvragen "is het verboden om met een open deur te rijden?" maar "Is het verstandig en veilig om met een open deur te rijden?".
Toch zie ik wel aanknopingspunten in art. 5.2.41 VR: "De deuren van personenenauto's moeten goed sluiten."

Net als bij een wheelie voor een motorrijder zou hier art. 5 WVW van toepassing kunnen zijn. Daar is ook geen artikel dat het met zoveel woorden verbiedt.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Leuk dat als je het woord 'enige' gebruikt men altijd zeer snel in staat is met 'enige andere' voorbeelden te komen! :wink:

Laat ik mij dan revangeren: er zijn meerdere voorbeelden! Hier een andere:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

VW transporter bus?

Geen aanrader trouwens om met een dergelijke bus met open deur te rijden.
Laatst gedaan, vriend van me rijdt door de bagger, en dat zat vervolgens binnen tegen het plafond.
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

ThunderSTreak schreef:Leuk dat als je het woord 'enige' gebruikt men altijd zeer snel in staat is met 'enige andere' voorbeelden te komen! :wink:

Laat ik mij dan revangeren: er zijn meerdere voorbeelden! Hier een andere:

Afbeelding
En wat dacht je van al die bruine busjes van UPS? Die zie je ook regelmatig met open schuifdeur aan de bestuurderskant rijden.
Gesloten