Bellen in auto met hoorn van de carkit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

ESteg schreef:Als het verboden zou zijn om de hoorn vast te houden omdat deze deel uitmaakt van de mobiele communicatie-keten, dan zou dat dus ook betekenen dat het verboden is om bijvoorbeeld een hands-free "oortje" vast te houden...

Dat lijkt me een onhoudbare zaak?

Zeker als inbouwstations deze hiaat ontdekt hebben, dan lijkt het me dat er al een uitspraak over gekomen moet zijn. Ik ben benieuwd!
Inderdaad, ook een oortje mag je niet vasthouden: "Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten." Er is dus geen sprake van een onhoudbare zaak.
De inbouwstations hebben geen hiaat ontdekt. Ze denken dat alleen maar, omdat ze de tekst van de wet lezen, maar niet de nota van toelichting die daar bij hoort. Ze willen alleen maar spullen verkopen.

En dus gaat het weer eens gebeuren: een inbouwstation gaat een (bij voorbaat kansloze) zaak laten voorkomen en heel autotunend nederland gaat roepen dat het nog niet duidelijk is en dat het in de tussentijd gewoon is toegestaan.
Daar hebben ze het dus mis: het mag nu al niet en als de wet zo blijft, ook in de toekomst niet.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

@ mwb

Sterk. :thumleft:
ESteg TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ESteg »

Je kunt je afvragen in hoeverre accessoires nog onder de "mobiele telefoon" vallen.

Ik denk niet dat het ooit is voorgekomen dat een bestuurder een proces-verbaal heeft gekregen omdat hij met een hand het microfoontje van z'n hands-free kabeltje in de buurt van z'n mond hield?

Is zo'n kabeltje een "apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten"? Ik durf dat te betwijfelen: het enige apparaat dat daadwerkelijk gebruik kan maken van mobiele openbare telecommunicatiediensten is het gsm-toestel zelf.

Een niet aangesloten hoorn kan onmogelijk gebruik maken van mobiele openbare telecommunicatiediensten, dus dan onstaat de situatie dat de bestuurder niet strafbaar is zolang de hoorn niet aangesloten is op de carkit?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik wist dat deze vraag al eens eerder gesteld was.
Voor geregistreerde mensen: Klik!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

@ ESteg.
Die uitleg is onjuist. Voor toepassing van de verbodsbepaling is het niet van belang of het apparaat is aangesloten of dat het aan of uit staat, de batterij leeg is, of de draad een breuk vertoont.

De bestemming van het apparaat is het criterium, niet het feitelijk gebruik.
ESteg TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ESteg »

In dat geval zijn bluetooth oortjes dus ook verboden? Zij valen onder de noemer "mobiele telefoon" volgens deze definitie, en worden door middel van het oor op hun plaats gehouden. Wat net zo min vasthouden is als het klemmen van telefoon tussen oor en schouder:

vast·hou·den (ov.ww.)
1 in de hand of handen houden => beethebben, beethouden
2 voorkomen dat iets verdwijnt, minder wordt

Fijn dat de wetgever zo duidelijk en ondubbelzinnig is! Ik zal mijn Business Center eens bellen, mij illegale waar te verkopen...

Het topic dat hierboven aangehaald wordt, gaat over echte autotelefoons. Tussen een autotelefoon en een carkit met hoorn zit dit verschil dat de carkit zonder mobiele telefoon niet kan functioneren, en naar mijn mening ook niet onder de noemer "mobiele telefoon" zou horen te vallen.

Toch zou ik graag jurispidentie willen vinden met betrekking tot handsfree zaken, ik ben benieuwd of er al uitspraken gedaan zijn rond deze materie. Misschien is een justitieel forum een idee :)
Mofkap TS
Infopolitie Gast

@ ESteg.

Ja, daar zijn al diverse uitspraken over.

Het verbod behelst het vasthouden van apparaten (of delen daarvan) die bestemd zijn voor mobiele telefonie.

Onder vasthouden wordt mede begrepen het klemmen van de telefoon of de hoorn tussen oor en schouder (genoemd in de toelichting).

Ook als een passagier de telefoon tegen uw oor houdt dan is dat verboden.

In al die gevallen bent u niet bezig waarmee u bezig mee behoort te zijn en al uw aandacht voor nodig heeft nl het besturen van uw voertuig.

Het juiste gebruik van een "oortje" wordt niet beschouwd als vasthouden, maar als handsfree. Althans in Nederland, in andere landen mag een oortje of blue tooth ook niet. Daar mag alleen de car kit.

Het gebeurt wel vaker dat een leverancier de wet verdraait en naar eigen behoeve uitlegt om aan de argeloze consument te verdienen.

Als de leverancier zo zeker is van zijn zaak, vraag dan om een schriftelijke vrijwaring voor eventuele boetes voor gebruik van het apparaat, waarbij de leverancier op eerste vordering uwerzijds de opgelegde sanctie aan u zal vergoeden. Kijk eens of men dan nog zo zeker is.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

ESteg schreef:
Fijn dat de wetgever zo duidelijk en ondubbelzinnig is! Ik zal mijn Business Center eens bellen, mij illegale waar te verkopen...
Er zijn nog meer mensen op de wereld dan automobilisten ..... :P
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Mofkap schreef:Als de leverancier zo zeker is van zijn zaak, vraag dan om een schriftelijke vrijwaring voor eventuele boetes voor gebruik van het apparaat, waarbij de leverancier op eerste vordering uwerzijds de opgelegde sanctie aan u zal vergoeden. Kijk eens of men dan nog zo zeker is.
Oftewel het zogenaamde "safetylights-effect"... :lol: :lol: :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ik wilde hem niet noemen. :D
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

ikke wel...;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Scientist TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Scientist »

mwb schreef: En dus gaat het weer eens gebeuren: een inbouwstation gaat een (bij voorbaat kansloze) zaak laten voorkomen en heel autotunend nederland gaat roepen dat het nog niet duidelijk is en dat het in de tussentijd gewoon is toegestaan.
Daar hebben ze het dus mis: het mag nu al niet en als de wet zo blijft, ook in de toekomst niet.
Wat heeft autotunend Nederland hiermee te maken? Die voeren hun motor op. Autostylers bouwen de buitenkant om. Ooh wacht, heb je het over de ICE-mensen? Die kopen wel een dure headunit met een bluetooth-ontvanger voor de telefoon. Kan ie mooi in de zak blijven zitten, en kun je bellen wat je wilt. Echte freaks gaan nog een stapje verder door een PC in te bouwen waarmee dit mogelijk wordt.

Ach ja.

Hoe zit dat dan met de oudere BMW's die fabriek-af al een telefoon aan boord hebben eigenlijk?
Gesloten