rijbewijs bij hebben?..

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

rijbewijs bij hebben?..

Ongelezen bericht door Gast »

hallo,

is het verplicht om als je autorijdt altijd je rijbewijs bij je te hebben? Of is het zo dat je deze binnen 48 uur moet kunnen tonen?..

bij voorbaat dank,

T. Scheerder
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

U moet een rijbewijs op eerste vordering kunnen tonen. Altijd bij u hebben dus wanneer u rijdt.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Dat is inderdaad verplicht, Tim (gokje) :oops:
Dat je in bepaalde gevallen dit later nog mag laten zien is slechts een gunst, maar geen recht. 8)
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Los daarvan dient u zich sinds 1 jauari 2005 ook te kunnen identificeren. Dat houdt in dat u op straat ook in het bezit dient te zijn van een legitimatiebewijs ; opsoringsambtenaren kunnen u daar naar vragen. Paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs kunnen als zodanig worden gebruikt. Als u autorijdt dus een extra reden om het rijbewijs bij u te hebben.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

goed gegokt dusty :wink: oke bedankt voor de opheldering.. wordt deze "gunst" van verlaat laten zien trouwens vaak verleent of is het echt een hoge uitzondering
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Anonymous schreef:goed gegokt dusty :wink:
Ga ik ook nog even voor je woonplaats; begint die met een "Z"? :roll:
oke bedankt voor de opheldering.. wordt deze "gunst" van verlaat laten zien trouwens vaak verleent of is het echt een hoge uitzondering
Dat is geheel afhankelijk van de agent(e) en de soort controle.
Is er sprake van een controle waarbij de opleiding van beginnende agenten een belangrijke rol speelt, dan reken er maar op dat je op de bon gaat.
Op die manier leert de agent in opleiding het opzoeken van de zogenaamde feitcode. 8)
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Het valt mij op dat vele nog steeds niet op de hoogte zijn van het verschil tussen identificeren en legitimeren.

De burger is niet verplicht zich te legitimeren. Hij voert geen beroep of ambt uit. Het is legitiem jezelf te zijn.

De agent dient zich te legitimeren
De PNEM medewerker dient zich te legitimeren
De collectant
De taxichauffeur
Enz.enz.

De burger moet zich per 01-01-2005 kunnen identificeren.

Oké, een beetje gemier, maar het stoorde mij een beetje.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Bartikel schreef:Het valt mij op dat vele nog steeds niet op de hoogte zijn van het verschil tussen identificeren en legitimeren.

De burger is niet verplicht zich te legitimeren. Hij voert geen beroep of ambt uit. Het is legitiem jezelf te zijn.

De agent dient zich te legitimeren
De PNEM medewerker dient zich te legitimeren
De collectant
De taxichauffeur
Enz.enz.

De burger moet zich per 01-01-2005 kunnen identificeren.

Oké, een beetje gemier, maar het stoorde mij een beetje.

Groetjes Bartikel
Ja, maar de bestuurder van een motorrijtuig dient zich ten opzichte van de controlerende politieambtenaar ook te legitimeren met zijn rijbewijs (op grond van art. 160 WVW). Art. 160 WVW is immers daarvoor in het leven geroepen: de bestuurder kan daarmee aantonen de bevoegdheid te bezitten het door hem bestuurde voertuig te besturen en dus een vorm van legitimatie.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag Beamer,

Klopt helemaal, ik reageerde op Thunderstreak en die bedoelde de algemene identificatieplicht. Je hoort vaak als het om die plicht/wet gaat dat men spreekt over legitimeren en dat is de verkeerde bewoording.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Dusty schreef: Dat is geheel afhankelijk van de agent(e) en de soort controle.
Is er sprake van een controle waarbij de opleiding van beginnende agenten een belangrijke rol speelt, dan reken er maar op dat je op de bon gaat.
Op die manier leert de agent in opleiding het opzoeken van de zogenaamde feitcode. 8)

Wat een ontzettend dom antwoord.
Het slaat helemaal nergens op.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou..... :o

Het zou me niet verbazen dat je bij een 'kersverse' collega, die het schrijven nog moet oefenen, sneller een bon krijgt dan bij een ander...

Overigens blijft de overtreding net zo 'verschuldigbaar', dus rechtmatig is er niets aan de hand... Gewoon een kwestie van 'geluk of pech'... En hetzelfde gevoel als 'nooit politie zien' en 'op 't verkeerde moment' wel... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

In mn pombstage schreef ik nog wel toonbriefjes. Nu niet meer, betalen zullen ze

en ook bij een toonbriefje moest je alles invullen van school/stagebegeleider, dus ook feitcode ed. Qua leren scheelde het dus niks.
Wie rent, bekent!
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Guido schreef:Wat een ontzettend dom antwoord.
Ik denk dat zo'n reactie meer over jezelf zegt, dan over mij!!! :evil: :?

Voor de rest..................................................................... Prettige paasdagen. 8)
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Guido schreef:
Dusty schreef: Dat is geheel afhankelijk van de agent(e) en de soort controle.

Wat een ontzettend dom antwoord.
en toch denk ik dat Dusty helemaal gelijk heeft!
let maar eens goed op!!!!
Dusty
Deskundige
Geslacht:

@Koen en Walter: Dank voor de 'steunbetuiging'. 8)

Ik heb dit inderdaad niet zomaar verzonnen, maar meerdere keren (vooral in het verleden, misschien dat dit tegenwoordig anders is) uit de monden van mensen die zich met de opleiding bezig houden vernomen.
Vandaar dat ik vind/vond dat ik dit wel degelijk als 1 van de redenen naar voren mocht brengen.
En bovendien zo geheim is dat toch niet? :roll:

Zo zijn er ook controles waarbij de gordel eens onder de loep wordt genomen.
Bij zo'n controle werd, althans bij mij, helemaal niet naar een rijbewijs gevraagd.
Toen bleek dat iedereen zijn/haar gordel omhad mochten we meteen weer doorrijden. 8)
Ook bij de enige alcoholcontrole die ik in ruim 20 jaar heb meegemaakt, werd niet naar mijn papieren gevraagd...........
Gesloten