NL-sticker

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lex M TS
Infopolitie Gast

NL-sticker

Ongelezen bericht door Lex M »

Ik heb 2 vragen over de NL-sticker op voertuigen in verschillende buitenlanden.

Vraag 1:
Wanneer en waar is een afzonderlijke NL-sticker verplicht?

Vraag 2:
Worden er nog uitvoeringseisen gesteld aan de NL-sticker?

Ik heb reeds gezocht op dit bord en op http://wetten.overheid.nl , maar niets gevonden.

Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties.
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Re: NL-sticker

Ongelezen bericht door Maaike »

Lex M schreef:Ik heb 2 vragen over de NL-sticker op voertuigen in verschillende buitenlanden.

Vraag 1:
Wanneer en waar is een afzonderlijke NL-sticker verplicht?

Vraag 2:
Worden er nog uitvoeringseisen gesteld aan de NL-sticker?

Ik heb reeds gezocht op dit bord en op http://wetten.overheid.nl , maar niets gevonden.

Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties.
De verplichting tot het voeren van een NL-sticker binnen de EU-landen vervalt, omdat het landenteken al in de nieuwe kentekenplaten is opgenomen.

Afbeelding

Daardoor is een NL sticker op je auto niet meer verplicht :wink:

De nieuwe kentekenplaten zijn wettelijk verplicht voor alle voertuigen met een Nederlands kenteken
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Maaike schreef:De verplichting tot het voeren van een NL-sticker binnen de EU-landen vervalt, omdat het landenteken al in de nieuwe kentekenplaten is opgenomen.

Afbeelding

Daardoor is een NL sticker op je auto niet meer verplicht :wink:

De nieuwe kentekenplaten zijn wettelijk verplicht voor alle voertuigen met een Nederlands kenteken
1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?
2) Er zijn bijvoorbeeld caravans met witte of donkerblauwe nummerplaten zonder NL-randje!
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

En anders die stickers zijn vor EUR 1,95 te koop bij Halforts. Gewoon zo'n sticker plakken en je hebt nergens last van.
Maaike
Superlid
Geslacht:

Anonymous schreef:1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?
2) Er zijn bijvoorbeeld caravans met witte of donkerblauwe nummerplaten zonder NL-randje!
Antwoord vraag 1 :

Als je voertuig, aanhanger of caravan is voorzien van de nieuwe kentekenplaat (met daarin de NL-aanduiding), hoef je binnen de EU en Zwitserland geen NL-sticker meer aan te brengen. Ga je echter naar een ander land dan moet de NL-sticker wel op het voertuig aanwezig zijn

Antwoord vraag 2 :

Op aanhangers, caravans met een maximum toegestane massa die lager is dan 750 kg en fietsdragers moet, ongeacht naar welk land je reist, altijd de NL-sticker zitten
Lex M TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Lex M »

Maaike schreef:
Anonymous schreef:1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?
Antwoord vraag 1 :

Als je voertuig, aanhanger of caravan is voorzien van de nieuwe kentekenplaat (met daarin de NL-aanduiding), hoef je binnen de EU en Zwitserland geen NL-sticker meer aan te brengen. Ga je echter naar een ander land dan moet de NL-sticker wel op het voertuig aanwezig zijn

Antwoord vraag 2 :

Op aanhangers, caravans met een maximum toegestane massa die lager is dan 750 kg en fietsdragers moet, ongeacht naar welk land je reist, altijd de NL-sticker zitten
Dank, Maaike. Weet je misschien ook waar dat staat?

Ik dacht dat ooit de NL-sticker formeel een voorgeschreven vorm had: alleen de letters NL op een soort ellips van een zekere grootte.
Zoals deze:

Afbeelding

Dus zonder verdere versieringen.
Is je daar nog iets van bekend?
Maaike
Superlid
Geslacht:

De antwoorden op jouw vragen heb ik gevonden op deze site :wink:

Op je andere vragen heb ik momenteel nog geen antwoord :roll:
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

De NL-sticker moet inderdaad van een voorgeschreven formaat en uitvoering zijn (ovaal en helemaal wit) en de letters moeten van een bepaalde grootte zijn. De precieze maten weet ik nu even niet.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Overigens kent Nederland de verplichting om een landen sticker te voeren niet :(
Stay safe out there.
Graz1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Graz1983 »

SWAT schreef:Overigens kent Nederland de verplichting om een landen sticker te voeren niet :(
Gelukkig niet, want zo'n sticker hoef ik niet op mijn auto! Ik vind het al genoeg dat het op mijn kentekenplaat staat, waarom zou je dan nog een NL-sticker er op moeten hebben?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Graz1983 schreef:
SWAT schreef:Overigens kent Nederland de verplichting om een landen sticker te voeren niet :(
Gelukkig niet, want zo'n sticker hoef ik niet op mijn auto! Ik vind het al genoeg dat het op mijn kentekenplaat staat, waarom zou je dan nog een NL-sticker er op moeten hebben?
Het gaat mij meer om het feit dat sommige voertuigen met een kenteken van buiten Nederland geen landen sticker voert zodat het voor ons raden wordt uit welk land de auto komt..
Stay safe out there.
Gesloten