NL-sticker
Moderator: Moderatorteam
-
Lex M TS
- Infopolitie Gast
NL-sticker
Ik heb 2 vragen over de NL-sticker op voertuigen in verschillende buitenlanden.
Vraag 1:
Wanneer en waar is een afzonderlijke NL-sticker verplicht?
Vraag 2:
Worden er nog uitvoeringseisen gesteld aan de NL-sticker?
Ik heb reeds gezocht op dit bord en op http://wetten.overheid.nl , maar niets gevonden.
Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties.
Vraag 1:
Vraag 2:
Ik heb reeds gezocht op dit bord en op http://wetten.overheid.nl , maar niets gevonden.
- Maaike
- Roepnaam: Maaike
- X: @mama_maaike
- Facebook: MDJ1980
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
Re: NL-sticker
De verplichting tot het voeren van een NL-sticker binnen de EU-landen vervalt, omdat het landenteken al in de nieuwe kentekenplaten is opgenomen.Lex M schreef:Ik heb 2 vragen over de NL-sticker op voertuigen in verschillende buitenlanden.
Vraag 1:
Vraag 2:

Daardoor is een NL sticker op je auto niet meer verplicht
De nieuwe kentekenplaten zijn wettelijk verplicht voor alle voertuigen met een Nederlands kenteken
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?Maaike schreef:De verplichting tot het voeren van een NL-sticker binnen de EU-landen vervalt, omdat het landenteken al in de nieuwe kentekenplaten is opgenomen.
Daardoor is een NL sticker op je auto niet meer verplicht
De nieuwe kentekenplaten zijn wettelijk verplicht voor alle voertuigen met een Nederlands kenteken
2) Er zijn bijvoorbeeld caravans met witte of donkerblauwe nummerplaten zonder NL-randje!
-
andre TS
- Infopolitie Gast
- Maaike
- Roepnaam: Maaike
- X: @mama_maaike
- Facebook: MDJ1980
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
Antwoord vraag 1 :Anonymous schreef:1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?
2) Er zijn bijvoorbeeld caravans met witte of donkerblauwe nummerplaten zonder NL-randje!
Als je voertuig, aanhanger of caravan is voorzien van de nieuwe kentekenplaat (met daarin de NL-aanduiding), hoef je binnen de EU en Zwitserland geen NL-sticker meer aan te brengen. Ga je echter naar een ander land dan moet de NL-sticker wel op het voertuig aanwezig zijn
Antwoord vraag 2 :
Op aanhangers, caravans met een maximum toegestane massa die lager is dan 750 kg en fietsdragers moet, ongeacht naar welk land je reist, altijd de NL-sticker zitten
-
Lex M TS
- Infopolitie Gast
Dank, Maaike. Weet je misschien ook waar dat staat?Maaike schreef:Antwoord vraag 1 :Anonymous schreef:1) Er zijn ook andere buitenlanden dan EU-landen. Hoe zit het daarmee?
Als je voertuig, aanhanger of caravan is voorzien van de nieuwe kentekenplaat (met daarin de NL-aanduiding), hoef je binnen de EU en Zwitserland geen NL-sticker meer aan te brengen. Ga je echter naar een ander land dan moet de NL-sticker wel op het voertuig aanwezig zijn
Antwoord vraag 2 :
Op aanhangers, caravans met een maximum toegestane massa die lager is dan 750 kg en fietsdragers moet, ongeacht naar welk land je reist, altijd de NL-sticker zitten
Ik dacht dat ooit de NL-sticker formeel een voorgeschreven vorm had: alleen de letters NL op een soort ellips van een zekere grootte.
Zoals deze:

Dus zonder verdere versieringen.
Is je daar nog iets van bekend?
-
Graz1983 TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het gaat mij meer om het feit dat sommige voertuigen met een kenteken van buiten Nederland geen landen sticker voert zodat het voor ons raden wordt uit welk land de auto komt..Graz1983 schreef:Gelukkig niet, want zo'n sticker hoef ik niet op mijn auto! Ik vind het al genoeg dat het op mijn kentekenplaat staat, waarom zou je dan nog een NL-sticker er op moeten hebben?SWAT schreef:Overigens kent Nederland de verplichting om een landen sticker te voeren niet
Stay safe out there.