Mijn vraag is eigenlijk kort. Wat is de definitie van een blauw zwaailicht. Ik bedoel hier eigenlijk mee, staat er ergens in de wet waaraan een blaauw zwaailicht moet voldoen.
Ik vraag dit om het volgende, korte tijd geleden zag ik een politieauto rijden met optische en geluidssignalen waarvan een van de twee blauwe lampen defect was en wit licht uitstraalde.
Mijn vraag ben je dan nog steeds een voorrangsvoertuig voor de wet.
Alvast bedankt voor de reactie's
Blauw zwaailicht
Moderator: Moderatorteam
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
voorbijganger TS
- Infopolitie Gast
blaauw zwaailicht
Nee ik probeer nergens onderuit te komen en had ook niets met die politie te maken, maar van een vriend die bij de brandweer werkt en zijn chaauffeurs diploma heeft gehaaldhoorde ik dat eeen zwaailicht naar alle kanten blaauw licht moest uitstralen.
Een van zijn examenvragen was n.l. : Uw blaauwe zwaailicht is defect er zit een gat en en hierdoor schijnt wit licht , Mag u zo uitrukken?
En volgens de eximinator mog dit dus niet , hij kon wel het gaatje afplakken met zwarte tape.
Maar mijn vraag is nu, staat dit ergens in een wet ofzo???
Wie weet waar??
wederom alvast bedankt voor de reacties
Een van zijn examenvragen was n.l. : Uw blaauwe zwaailicht is defect er zit een gat en en hierdoor schijnt wit licht , Mag u zo uitrukken?
En volgens de eximinator mog dit dus niet , hij kon wel het gaatje afplakken met zwarte tape.
Wie weet waar??
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
* op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
* op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;
* motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
Bron
* op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
* op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;
* motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
Bron
Re: blaauw zwaailicht
dan mijn nederige excusses voor mijn opspringende nekharenvoorbijganger schreef:Nee ik probeer nergens onderuit te komen en had ook niets met die politie te maken, maar van een vriend die bij de brandweer werkt en zijn chaauffeurs diploma heeft gehaaldhoorde ik dat eeen zwaailicht naar alle kanten blaauw licht moest uitstralen.
Wie weet waar??
mashi