Blauw zwaailicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Blauw zwaailicht

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vraag is eigenlijk kort. Wat is de definitie van een blauw zwaailicht. Ik bedoel hier eigenlijk mee, staat er ergens in de wet waaraan een blaauw zwaailicht moet voldoen.
Ik vraag dit om het volgende, korte tijd geleden zag ik een politieauto rijden met optische en geluidssignalen waarvan een van de twee blauwe lampen defect was en wit licht uitstraalde.
Mijn vraag ben je dan nog steeds een voorrangsvoertuig voor de wet.

Alvast bedankt voor de reactie's
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Als 1 van de 2 lampen kapot is of wit licht uitstraalt en u hoort de sirene dus de auto rijdt op dat moment met OGS dan is het voor de wet een voorrangsvoertuig.

Aan de zijkanten van de zwaailampbalk zitten schijnwerpers ( witte lampen) vergist U zich daar niet in.

Groet Theo
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Wat in ieder geval wel van belang is dat het blauwe licht vanaf alle zijde's van het voertuig zichtbaar is. Dus achter de vooruit is niet goed. Dus als een van de twee pitten het niet doet dan zie je de andere nog wel steeds van alle kanten.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Krijg een beetje het idee dat TS voorrang genomen heeft :twisted: en er nu probeert onderuit te komen :wink:

mashi
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

of heb ik last van beroepsdeformatie :roll:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Er zal wellicht een addertje onder het gras zitten.
voorbijganger TS
Infopolitie Gast

blaauw zwaailicht

Ongelezen bericht door voorbijganger »

Nee ik probeer nergens onderuit te komen en had ook niets met die politie te maken, maar van een vriend die bij de brandweer werkt en zijn chaauffeurs diploma heeft gehaaldhoorde ik dat eeen zwaailicht naar alle kanten blaauw licht moest uitstralen.
Een van zijn examenvragen was n.l. : Uw blaauwe zwaailicht is defect er zit een gat en en hierdoor schijnt wit licht , Mag u zo uitrukken?
En volgens de eximinator mog dit dus niet , hij kon wel het gaatje afplakken met zwarte tape.

Maar mijn vraag is nu, staat dit ergens in een wet ofzo???
Wie weet waar??

wederom alvast bedankt voor de reacties
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:

* op een motorvoertuig:

licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

* op een motorfiets:

in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

* motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:

aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;

Bron
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Re: blaauw zwaailicht

voorbijganger schreef:Nee ik probeer nergens onderuit te komen en had ook niets met die politie te maken, maar van een vriend die bij de brandweer werkt en zijn chaauffeurs diploma heeft gehaaldhoorde ik dat eeen zwaailicht naar alle kanten blaauw licht moest uitstralen.
Een van zijn examenvragen was n.l. : Uw blaauwe zwaailicht is defect er zit een gat en en hierdoor schijnt wit licht , Mag u zo uitrukken?
En volgens de eximinator mog dit dus niet , hij kon wel het gaatje afplakken met zwarte tape.

Maar mijn vraag is nu, staat dit ergens in een wet ofzo???
Wie weet waar??

wederom alvast bedankt voor de reacties
dan mijn nederige excusses voor mijn opspringende nekharen :wink:

mashi
Gesloten